33757

Institute on Mathematics and Mechanics, Urals Branch of Russian Academy of Science

Научная статья

Информатика, кибернетика и программирование

Semiotics, dealing with sign systems and with practice of their functioning, may be considered as tools for descriptions of theories of HCI and Computer Visualization just as Mathematics is tools for descriptions of Physics Theories.

Английский

2015-01-19

16.5 KB

1 чел.

Semiotics, Metaphor and Human-Computer Interaction

Vladimir L. Averbukh

Institute on Mathematics and Mechanics, Urals Branch of Russian Academy of Science

Ekaterinburg, Russia

averbukh@imm.uran.ru

+7 3433 753496

Semiotics, dealing with sign systems and with practice of their functioning, may be considered as tools for descriptions of theories of HCI and Computer Visualization just as Mathematics is tools for descriptions of Physics Theories.

The obvious semiotic nature of the human-computer interface and visualization allows to reveal sign systems that determine interactions, visualization and communications. Human-computer interaction in this connection may be described precisely as sign process. Visualization also may be described as sign process similarly to human-computer interaction. Processes of human computer interaction and visualization contain user interpretation of visual and dialog objects as their essential part. In turn the process of sign interpretation is researched in frameworks of semiotics. That is why one may consider semiotics as the base of theories of HCI and Computer Visualization.

If human-computer interface and visualization have the sign and language nature then each interface and visualization system contains the language as its core. The language in this case is understood as the systematical description of entities under consideration, methods of their representation, modes of changes of visual display, as well as, techniques of manipulations and interaction with them. The language (or rather a base sign system) is built upon some basic idea of similarities between application domain entities with visual and dialog objects, i.e., upon a computer metaphor (that is interface metaphor and visualization metaphor).

We consider the conception of metaphor action” that is important for the analysis of computer metaphor. This conception has formed a basis for the analysis actions of concrete interface and visualization metaphors. The analysis has to reveal criteria for evaluation of metaphors and for its searching and selecting. Computer metaphors promote the best understanding of interaction and/or visualization semantics, as well as provide visual representation of the appropriate objects and determine the user's manipulations set. A metaphor, considered as a basis of the sign system, underlies in a basis of a interactive visualization language in its turn.

The understanding of a metaphor as a sign system gives us a basis for evaluations of metaphors offered in concrete cases. If the used affinity (comparison or a set of comparisons) matches the systemness requirements, then we may speak about existence of a useful metaphor. “Semiotic” approach to HCI and computer visualization theories makes it possible to choose computer metaphors as the key point of HCI and computer visualization systems design and development. Analysis of metaphors is the useful tool for this design. Also the analysis forms the set of criteria for evaluation of metaphors. One can choose a metaphor, as well as construct on its base a correct set of views for a visual interactive system. Criteria of a choice may be considered as criteria of metaphor quality.

Modern HCI en masse is based on the old “menu” metaphor. The semiotics analysis of the HCI languages shows, that their level does not exceed at the best case the level of anthropoids languages. One may consider the goal of HCI theories as to “humanize” the human-computer interface, to move it from level of simple sign language into level of human beings.


 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

4874. Поиск в массивах. Последовательный, бинарный и интерполяционный поиск 48.5 KB
  Поиск в массивах. Последовательный, бинарный и интерполяционный поиск. Под поиском в массиве будем понимать задачу нахождения индекса, по которому в массиве располагается некоторый заданный элемент. Тривиальный алгоритм поиска заключается в последов...
4875. Алгоритмы сортировки в массивах. Сортировка методом пузырька, вставками, выбором. Сортировка Шелла 40 KB
  Алгоритмы сортировки в массивах. Сортировка методом пузырька, вставками, выбором. Сортировка Шелла. Под сортировкой будем понимать упорядочивание элементов в соответствии с некоторым выбранным правилом. В качестве правила упорядочивания может служить...
4876. Быстрая сортировка и способы ее реализации в программировании 72.5 KB
  Быстрая сортировка. Быстрая сортировка (quicksort) является одним из наиболее эффективных алгоритмов сортировки. В основе его лежит идея декомпозиции, т.е. поэтапного сведения исходной задачи к набору аналогичных, но более простых, вплоть до т...
4877. Пирамидальная сортировка и способы ее построения в программировании 73.5 KB
  Пирамидальная сортировка. Пирамидальная сортировка (heap sort) основывается на организации элементов в массиве по типу двоичного (бинарного) дерева. Двоичным деревом называют иерархическую структуру данных, в которой каждый элемент имеет не более дв...
4878. Сортировка внешних данных. Сортировка прямым слиянием 62 KB
  Сортировка внешних данных. Сортировка прямым слиянием. Сортировка слиянием основывается на том факте, что при наличии двух отсортированных последовательностей можно реализовать вычислительно эффективный способ их слияния в единую отсортированную пос...
4879. Сравнение эффективности алгоритмов сортировки 47.5 KB
  Сравнение эффективности алгоритмов сортировки. Каждый из рассмотренных алгоритмов сортировки обладает определенными преимуществами и недостатками. Для того, чтобы сравнивать между собой разные алгоритмы, необходимо сформулировать критерии, характери...
4880. Область видимости и время жизни переменных. Локальные и глобальные переменные. Статические переменные 49 KB
  Область видимости и время жизни переменных. Локальные и глобальные переменные. Статические переменные. Каждое имя в программе на С++ должно относиться к уникальной сущности –объекту, функции, типу или шаблону. Однако, это не означает, что оно м...
4881. Указатели на функции. Перегрузка функций. Шаблоны функций 61 KB
  Указатели на функции. Перегрузка функций. Шаблоны функций. Предположим, что нужно реализовать функцию сортировки массива строк с примерно таким прототипом: void sort( char beg, char end ) здесь beg и end являются указателями на начало и конец...
4882. Статические и динамические библиотеки 200.5 KB
  Статические и динамические библиотеки. Библиотеками называют сборники подпрограмм или объектов, как правило, ориентированных на решение набора близких по тематике задач. С точки зрения их организации и использования библиотеки бывают статическими ...