46243

THE STATIVE

Доклад

Иностранные языки, филология и лингвистика

Unlike such clsses of words s nouns djectives verbs nd dverbs the number of sttives functioning in English is limited. There re bout 30 stble sttives used both in colloquil nd in forml style: frid live like.Semnticlly sttives fll into five groups describing vrious sttes of persons or nonpersons:1.^ From the point of view of their morphologicl composition the clss of sttives is homogeneous tht is ll of them hve specil mrker the prefix : sleep live lone fire etc.

Английский

2013-11-20

14.06 KB

6 чел.

THE STATIVE



§ 235. The stative denotes a temporary state of a person or a non-person. Unlike such classes of words as nouns, adjectives, verbs, and adverbs the number of statives functioning in English is limited. There are about 30 stable statives, used both in colloquial and in formal style:

Afraid, alive, alike. alone

and about 100 unstable ones, which are seldom used even in formal style and never in colloquial:


ashudder, atwist, atremble, agleam, etc.


Semantically statives fall into five groups describing various states of persons or non-persons:


1. Psychological states of persons:

afraid, aghast, ashamed, aware, agog.


2. Physical states of persons:

alive, awake, asleep.


3. States of motion or activity of persons or non-persons:

afoot, astir, afloat, adrift.


4
. Physical states of non-persons:

afire, aflame, alight, aglow, ablaze.


5
. The posture of non-persons:

askew, awry, aslant, ajar.

^

From the point of view of their morphological composition the class of statives is homogeneous, that is all of them have a special marker, the prefix a-: asleep, alive, alone, afire, etc.



In English there are some words devoid of the marker -
a-, which are semantically and functionally very similar to statives. These are:

fond, glad, ill, sorry, well.

Their grammatical status is intermediate between that of stative and adjective.


As regards their structure, statives with the marker
a- fall into two groups: those that can be divided into morphemes (the prefix a- and the stem of a noun, a verb, or an adjective) a-sleep, a-fire, a-glow, and those that cannot be devived because the part following a- does not correspond to any noun, verb, or adjective stem, as in a-loof, a-ware, a-fraid.

Statives do not change their form to express concord with the word they refer to.


There are other words besides statives with the prefix
a-:

across, along (adv. and prep.), amidst (prep.), anew (adv.) arise (verb), aloud (adj.), amount (noun), etc.

^
. Statives may have three functions in a sentence: that of predicative in a compound nominal or a double predicate (the most common function), that of objective predicative, or occasionally that of attribute.

When used in the function of predicative statives describe the state of the person or non-person denoted by the subject and are connected with the subject by means of a link verb or in some cases by a notional verb.

^ Statives as predicatives within a compound nominal predicate:


He
was terribly afraid of his father.



Statives as predicatives within a double predicate:


He
sat quite alone on that large verandah of his.

For a moment she
stood aghast, looking at the door.

When they have the function of
objective predicative, statives describe the state of the person or non-person denoted by the object:


First of all
have the fire alight in the drawing room.



^ Don’t keep the door ajar.

Leave me alone, you fool.
Although the
function of attribute is not characteristic of statives, some of them may have this function (either detached or undetached attributes).

Statives as undetached attributes are always postmodifying:


No man
alive could have done it.

When used as detached attributes, statives may be either post- or premodifying:


The microphone,
already alive, was waiting for him.

He stood,
alert and listening, while the noise from the reef grew steadily around him.

Aloof on her mountain-top, she considered the innumerable activities of men.


In all these cases the stative retains its predicational force.


 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

62040. Food 21.23 KB
  Цілі уроку: Практична: вчити використовувати нові лексичні одиниці на понадфразовому рівні в усній та письмовій формах тренувати учнів у складанні монологічного висловлювання за темою уроку; формувати вміння давати відповіді на поставлені запитання; розвивати навички читання письма.
62042. Изображение головы человека в пространстве 25.47 KB
  Познакомить учащихся с закономерностями в конструкции головы человека пропорциями лица человека. Презентация; Зрительный ряд презентация примеры работ Модель гипсовой головы...
62043. Гигиена девушки. Косметика 31.36 KB
  Учащиеся должны знать: как ухаживать за телом кожей волосами; как правильно держать осанку и походку; тип кожи тип волос; Учащиеся должны уметь: ухаживать за телом кожей волосами; определять тип кожи; определять тип волос и ухаживать за ними...
62044. Грибы съедобные и несъедобные. Правила сбора грибов 23.02 KB
  Цель: учить распознавать грибы формировать представление о грибах как об особом царстве живой природы; познакомить с видами грибов; учить осторожности при сборе грибов объяснить чем грозят последствия неправильного сбора и употребления грибов...
62045. Внутренняя и внешняя политик Павла I. Правление Александра I (либеральный период) 33.85 KB
  После смерти Екатерины II на российский престол взошел император Павел I. Записываем в тетради: Павел I 17961801 Будущий император Павел I родился в 1754 году. Павел получил хорошее образование и по свидетельствам современников был способным стремящимся к знаниям мальчиком.
62046. Конденсаторы 34.69 KB
  Цели урока: Учебная формирование понятий плоского конденсатора его назначения и величин характеризующих конденсатор электроемкость общая электроемкость энергия конденсатора. Усвоить понятие об устройстве конденсатора плоского конденсатора...
62047. Психические процессы: ощущение 34.59 KB
  Возникновение ощущений. Классификация ощущений по взаимодействию рецепторов с раздражителями по ведущему анализатору а также по расположению рецепторов. Свойства и закономерности ощущений...
62048. Выполнение практических заданий из различных предметных областей. Исследование зависимостей 540.9 KB
  Несколько смежных ячеек образующих прямоугольный блок диапазон 6.Для копирования формул в диапазон ячеек используют автозаполнение 10.Самый быстрый и наглядный способ перемещения диапазона ячеек перетаскивание 14.