52198

Наука и технология

Конспект урока

Педагогика и дидактика

Тексты: Science Technology Лексика chievement достижение аlwаys всегда аpproаch подход between между brаnch отрасль науки знания cleаr ясный difference different различие разный engineering техника essentiаl существенный exаmple e. for exаmple пример например field поле сфера область деятельности high высокий humn человеческий hypothesis pl hypotheses гипотеза importаnt важный impossible невозможный investigаtion исследование knowledge знание lаw закон mаin главный ...

Английский

2014-02-13

188.5 KB

1 чел.

Unit 1

Тема: Наука и технология

Грамматика:

  1.  Артикли.
  2.  Личные местоимения.
  3.  Глагол  to be во временах Indefinite.
  4.  Указательные местоимения.
  5.  Оборот There is / There are.
  6.  Выражение  to be going to.
  7.  Числительные.

Тексты:

  1.  Science
  2.  Technology

Лексика

  1.  

achievement

достижение

  1.  

always

всегда

  1.  

approach

подход

  1.  

between

между

  1.  

branch

отрасль (науки, знания)

  1.  

clear

ясный

  1.  

difference

different  

различие

разный

  1.  

engineering

техника

  1.  

essential

существенный

  1.  

example (e.g. – for example)

пример   (например)

  1.  

field

поле, сфера, область деятельности

  1.  

high

высокий

  1.  

human

человеческий

  1.  

hypothesis (pl  hypotheses)

гипотеза

  1.  

important

важный

  1.  

impossible

невозможный

  1.  

investigation

исследование

  1.  

knowledge

знание

  1.  

law

закон

  1.  

main

главный

  1.  

necessary

необходимый

  1.  

need

надобность, нужда

  1.  

a number of

the number of

ряд

количество

  1.  

often

часто

  1.  

only

только

  1.  

phenomenon

 (pl    phenomena)

явление, феномен

  1.  

power

энергия

  1.  

quality

качество

  1.  

research

исследование

  1.  

science

наука

  1.  

scientific

научный

  1.  

skilled

опытный, умелый, квалифицированный

  1.  

society

общество

  1.  

to acquire

acquiring

овладевать, приобретать

зд.    овладение, приобретение

  1.  

to apply

applied

прилагать, прикладывать

зд.    прикладной

  1.  

to begin (began, begun)

beginning

начинать

зд.   начало

  1.  

to continue

continuing

продолжать

продолжающийся

  1.  

to design

проектировать

  1.  

to develop

development

развивать;

развитие

  1.  

to exist

existing

существовать

существующий

  1.  

to make (made, made)

making

делать

зд.    изготовление

  1.  

to manufacture

manufacture

производить;

производство

  1.  

to solve

solving

решать

зд.   решение

  1.  

to study

изучать

  1.  

to use

use

использовать, применять;

использование, применение

  1.  

tool

инструмент

  1.  

without

без

I.     Вспомните, как переводятся следующие слова:

present; past; future; world; country;  air; shop; very; great; new; old; late; to help; today; many.

II.   Прочитайте и переведите слова, не пользуясь словарем. Обратите внимание на их произношение:

absolutely; activity; application; barrier; base; combination; communication; computer; design; economy; experiment; experimental; experimentation; extraordinary; factor; formation; generation; hi-tech;  hypothesis (pl  hypotheses); industrial; interaction; interesting; machine; material; method; microelectronics; mobile phone; modern; modification; natural; nature; negative; nuclear; optimal; organizational; phenomenon (pl    phenomena); practical; practice; problem; process; product; progress; result; robotics; rocket; specific; stage; subject; system; systematic;  technical; technique; technology;  theory.

III.   Прочитайте и  переведите следующие слова:

  •  существительные

achievement; approach; branch; development; difference; engineering; example; field; investigation; knowledge; law; manufacture; need; number; power; quality; research; science; skill; society; use; acquiring; beginning; making; solving; tool;

  •  прилагательные и причастия

clear; different;  essential; high; human; important; impossible; main; necessary; scientific; skilled; applied; continuing; existing;

  •  глаголы

to acquire; to apply; to base; to begin; to continue; to design; to develop; to exist; to make; to manufacture; to solve; to study; to use;

  •  наречия

always; between; often; only.

IV.    Переведите следующие словосочетания на русский язык:

applied science; experimental science; the systematic base of knowledge;  a system of acquiring knowledge; scientific methods; scientific research; scientific approach; the practical application of scientific knowledge; specific human needs; human knowledge; research and development (R&D); the development of modern society; the formation of hypotheses, theories, and laws; computer engineering; nuclear power engineering; rocket technologies; the phenomena of nature; important factors in modern world; a great progress in microelectronics; new and old methods of investigations; a number of experiments in this field of investigation; two main methods of scientific research in science; the generation of hypotheses about a phenomenon.

Грамматика

Артикли

    Одним из определителей существительного в английском языке является артикль.

Артикль может быть:

  •  неопределенным  a (an)   –    a combination; a computer; an aircraft; an example.
  •  определенным the   –   the combination; the computer; the aircraft; the example.

a (an)

the

нет артикля

Показывает, что лицо или предмет является одним из ряда подобных:

 Take a pencil  and write.

Выделяет предмет или лицо из ряда подобных:

Take the pencil, please.

  1.  Перед существительными во множественном числе, которые не конкретизируются:

       Take pencils  and write.

  1.  Перед именами собственными:

       Mary lives in London, the capital of England.

  1.  Перед неисчисляемыми абстрактными существительными:    

       love, hate, pride, time, money и т.д.

V.   Прочитайте и переведите предложения. Где необходимо, поставьте артикли:

1.  … science is … systematic base of … knowledge.   2.  … science is … study of … nature.   3.  … system of acquiring … knowledge is absolutely essential.  4.   …  investigation of … phenomena is impossible without … scientific methods.    5.  … generation of … hypotheses about … phenomenon is … method of … scientific research in … science.   6.  … experiments are necessary in … scientific research.   7. … applied science is … application of … scientific knowledge to … specific human needs.   8. … use of science was … reason for … research and development (R&D).

Глагол   “to be”  (быть)

    Глаголом называется часть речи, которая обозначает действие или состояние лица или предмета.

Спряжение глагола “to be” во временах Indefinite 

Число

Лицо

Личные местоимения

The Indefinite Tenses

Present

Past

Future

Ед. число

1

      I

am

was

shall be

2

     You

are

were

will be

3

     He

     She

     It

is

was

will be

Мн. число

1

     We

are

were

shall be

2

     You

are

were

will be

3

     They

are

were

will be

VI.   Прочитайте предложения, обращая особое внимание на форму глагола “to be”. Определите, в каком времени стоит предложение:

а) 1.  Mathematics is essential to science.    2. Arithmetic, algebra, geometry and trigonometry  are essential to physics.   3.  The scientific approach is essential in the formation of hypotheses, theories, and laws.   4. Science was a study of different phenomena in nature.    5. The investigations were  important.   6. The systematic base of knowledge in science will be necessary.   7. The difference between science, engineering and technology is not always clear.

б) 1. Technology is a result of scientific research.   2. The generation of hypotheses about a phenomenon will be necessary.   3. Different scientific methods and knowledge are necessary for investigations and experiments.    4. Technology is the practical application of knowledge.    5. The scientific methods are different.    6. Science was always a system of acquiring knowledge on the base of scientific methods.  7. New experiments will be the beginning of new stages in technology.   8. Technology is impossible without scientific knowledge.   9. Technology was a very important factor in the development of modern society.   10. The scientific approach is  the formation of hypotheses, theories, and laws.  11. Microelectronics, computer engineering, robotics, nuclear power engineering, rocket technologies are the subjects of hi-tech.

Схема образования вопросительного и отрицательного предложений

We     are     students.

VII.   К предложениям из предыдущего упражнения (VI) поставьте вопросы и дайте отрицательные ответы.

VIII.   Вставьте соответствующую форму глагола “to be” во времени Present Indefinite:

а) 1. The material … of high quality.   2. Mobile phones … necessary for interaction.    3. Microelectronics … a new branch of technology.   4. The combination of organizational methods … optimal.   5. Computers … necessary in all branches of science.   6. Experiments and investigations … important for development of science.

б) 1. The design of the rocket … experimental.    2. I … a clear example of future engineers.   3. Organizational problems … only one negative factor.   4. The formation of a hypothesis about this phenomenon … a great problem.   5. The generation of power … impossible without R&D.   6. The human factor … very important in all branches of science and technology.    7. Industrial progress … impossible without scientific researches.   8. I … an engineer of a new formation.   9. Practical application of robots … essential.   10. The phenomena of nature … not always clear.   11. Scientific progress in the modern society … impossible without skilled engineers.   12. The examples … very important and necessary. 13. Scientific and industrial fields … important factors in modern world.

IX.   Предложения из предыдущего упражнения поставьте сначала в прошедшее время (Past Indefinite), а затем в будущее время (Future Indefinite).

X.   Переведите следующие предложения на английский язык:

а) 1. Сотовый телефон был необходим для взаимодействия.    2. Современная технология будет важным фактором развития общества.   3. База современных знаний велика.   4. Современные технические методы были необходимы для развития науки и техники.   

б) 1. База современной технологии это достижения в науке.    2. Разные исследования и эксперименты будут необходимы.    3. Эти исследования и эксперименты были существенны для прогресса науки.   4. Этот процесс очень важен.   5. Эти явления не ясны.   6. Новые гипотезы были необходимы.   7. Новые достижения невозможны без знаний.   8. Научный подход будет необходим всегда.   9. Промышленное развитие невозможно без научных знаний.   10. Высококачественное сырье было главной проблемой.    11. Высокое качество – главный фактор.    12. Без современных знаний прогресс будет невозможен.   13. Научные исследования невозможны без современных знаний.

Функции глагола “to be

    В английском языке глаголы бывают смысловыми, вспомогательными, модальными и глаголами-связками. Глагол to be является самым важным глаголом в английском языке, поскольку, во-первых, может выполнять все вышеперечисленные функции, а во-вторых, на основе этого глагола строится практически вся грамматика английского языка.

Глагол-связка в именном сказуемом

Смысловой глагол

Вспомогательный глагол

Модальный глагол

Подлежащее + to be 

+    существительное

(прилагательное или

числительное)

Подлежащее + to be + предлог + существительное

1. Для образования времен группы  

Continuous.

2. Для образования страдательного залога.

to be + инфинитив с частицей to

В значении “должен” (по договоренности)

They are students.

They are young.

They are 18.

They are in the classroom.

1. They are working.

2. He was asked to make a report.

He was to get the data yesterday.

XI.   Определите в каких предложениях глагол “to be” выполняет функцию:

  1.  глагола связки в составном именном сказуемом;
  2.  смыслового глагола;
  3.  вспомогательного глагола;
  4.  модального глагола.

а) 1. It was only a hypothesis.   2. The investigation is being continued.   3. The development of a new computer is on the last stage.   4. A new method will be used.   5. We are to continue the investigation.

б) 1. The problems were in our interaction.   2. The problem was solved.   3. The progress in technology is impossible without science.   4. We were designing a new product.   5. They were to manufacture a new machine.   6. Science and technology are very important in the modern world.   7. Different modifications of computers are manufactured.   8. A new modification of the computer will be in development.

Указательные местоимения

Единственное число

Множественное число

Примечание

this (этот, эта, это)

these (эти)

Местоимения this, these указывают на более близкие предметы, а that, those на более отдаленные.

that (тот, та, то)

those (те)

 

  Указательные местоимения могут выполнять в предложении функции:

1. Подлежащего

This (что?)  is a new computer.  Это новый компьютер.

Those (что?) are new computers. – То новые компьютеры.

2. Определения

That (проблема какая?) problem is very important.  Та проблема очень важна.

 These (эксперименты какие?) experiments are impossible without new tools. – Эти эксперименты невозможны без новых инструментов.

XII.   Прочитайте и переведите предложения, обращая особое внимание на указательные местоимения. Определите функции, которые они выполняют:

 а) 1.These factors are very important for us.   2. This is a new scientific method.  3.  Those problems will be specific.   4. That was a great progress in microelectronics.  5. These are new mobile phones.   6. These mobile phones are new.   7. This system is experimental.

б)  1. That experimental system was necessary in the investigation.   2.  Those technologies are new but these are old.   3. That is a base for new investigations.   4. This is an experiment.   5. This experiment is very important for industrial fields.   6. Those factors were optimal.   7. Those were human needs.   8. These organizational problems will be essential.   9. That phenomenon is not clear.   10. This new hypothesis is very interesting.   11. This scientific research was extraordinary.   12. That will be a great progress.   

Оборот «There is/There are»

    Этот оборот служит для указания наличия кого-либо или чего-либо в определенном месте или в определенное время.

    Глагол to be в этих предложениях может стоять в разных временных формах.

Схема предложения с оборотом «There is/are»

I

II

III

There is/are

Подлежащее

Обстоятельство места или времени

There is

There are

There was

There is 

There was 

There will be

a text

stars

a meeting

a monument

on page 5.

in the sky.

at 5 o’clock yesterday.

in the centre of the square.

    Перевод таких предложений надо начинать с обстоятельства, а сам оборот можно переводить словами «есть, имеется, существует».

XIII.   Прочитайте предложения, определите какому времени соответствует форма глагола “to be”. Предложения переведите:

а) 1. There is a combination of new and old methods of investigation in this theory.   2. There were always only two main methods of scientific research in science.   3. There are a number of experiments in this field of investigation.    4. There will be new theories and hypotheses in science. 6. There was a new stage in development.

б) 1. There was a great progress in microelectronics in the late 1980s.   2. There are many interesting hypotheses in that branch of knowledge.   3. There is a scientific base in this hypothesis.   4. There are new computer programs for these methods of research.   5. There were many new models of mobile phones in the shop.   6. There is a communication system between those two computers.   7. There are two main branches in science: experimental science and applied science.   8. There will be a new design of this machine.    9. There were reasons for development of a new approach.   10. There was a new approach in solving this problem.   11. There will be a great progress in technology in future.   12. There were clear difference in those two methods.   13. There are an extraordinary number of examples of scientific and technological methods today.

Схема образования вопросительного и отрицательного предложений

с оборотом «There is/are»

There   was    an  interesting  result  in  the experiment.

XIV.   К предложениям из предыдущего упражнения (XIII) поставьте вопросы и дайте отрицательные ответы.

XV.   Переведите следующие предложения на английский язык:

1. В науке есть разные методы исследования.   2. В промышленной сфере будут новые достижения.   3. В природе есть фундаментальные законы.   4. В нашей стране есть много атомных электростанций.   5. На столе был компьютер и сотовый телефон.   6. В робототехнике  были большие достижения.   7. В будущем будут проблемы.   8. По поводу этого явления было несколько гипотез.

Выражение “to be going to”

to be going to

  

+

любой глагол кроме (!) глаголов go и come

Перевод:

«собираться что-либо сделать»

In winter they are going to visit New York. – Зимой они собираются посетить Нью Йорк.

I was going to meet them at the railway station. – Я собирался встретить их на станции.

XVI.   Переведите предложения, обращая особое внимание на личные местоимения и правильность перевода выражения “to be going to”:

1. We are going to apply a new method for investigations.   2. They were going to continue their investigations in this field.   3. The designers are going to develop a high quality machine.   4. He was going to study the laws of nature.   5. They are going to begin the power generation.   6. I was going to make scientific experiments.   7. They are going to manufacture new systems of communication.   8. We are going to solve the problem.   9. You were going to study this phenomenon.

XVII.   К предложениям из предыдущего упражнения (XV) поставьте вопросы и дайте отрицательные ответы.

XVIII.   Составьте несколько своих предложений с выражением “to be going to”.

Числительные

Количественные:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 (one, two, three, four, five, six, seven, eight, nine, ten).

11- eleven

12 – twelve

13 – thirteen

От 14 до 19  добавляется  -teen (fourteen, fifteen, sixteen, seventeen, eighteen, nineteen)

10 – ten

20 – twenty

30 – thirty

От 40 до 90 добавляется –ty (forty, fifty, sixty, seventy, eighty,  ninety)

100 – a hundred – как только произносится слово a hundred  за ним следует and:

108 – a hundred and eight

756 – seven hundred and fifty six

1000 – a thousand

1011 – a thousand and eleven

6 259 – six thousand two hundred and fifty nine

XIX.    Прочитайте следующие количественные числительные:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 18, 36, 59, 48, 73, 98, 100, 256, 728, 404, 834, 999, 1 058, 5 026, 63 428, 703 521, 869 008, 1 328 457, 56 378 425.

Порядковые:

1-ый – the first

2 –ой – the second

3 - ий –the third

Далее просто добавляется окончание th:

4th –  the fourth

19th – the nineteenth 

561st – the five hundred and sixty first

XX.    Прочитайте следующие порядковые числительные:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 18, 36, 59, 48, 73, 98, 100, 256, 728, 404, 834, 999, 1 058, 5 026, 63 428, 703 521, 869 008, 1 328 457, 56 378 425.

Text A

Science

    Science and engineering are necessary for modern society. Science is a systematic base of human knowledge about nature and society. It is clear that science is not only a system of acquiring knowledge but the investigation and study of phenomena by the scientific methods.

    There were always only two main methods of scientific research. These are the generation of hypotheses about a phenomenon and experimentation. Scientific approach is essential  for formation of different scientific theories and laws.

    There are two main branches in science: experimental science and applied science. Experimental science is new investigations and experimentations in different fields of knowledge. Applied science is the application of scientific knowledge to specific human needs or solving a practical problem. Existing applied science is often impossible without experimental science. Today scientists are going to continue the development of applied science through the achievements in experimental science.

    Applied science will be important for high technology development. It will be necessary and essential for designing and making high quality tools and systems. The use of science in industrial fields was the beginning for research and development (R&D).

    

Задания к тексту A:

1. Найдите в тексте английские эквиваленты следующим  русским выражениям:

прикладная наука; два основных метода научного исследования в науке; выработка гипотезы о каком-либо феномене; научные методы; систематическая база знаний; две основных отрасли знаний в науке; применение научных знаний; экспериментальная наука; исследование и развитие; человеческие знания; система приобретения знаний; формирование различных научных теорий и законов.

II.     Прочитайте и переведите предложения. К каждому предложению поставьте вопрос и дайте отрицательный ответ:

1. Science is a systematic base of knowledge.   2. There were always only two main methods of scientific research in science.    3. The scientific approach is essential in the formation of hypotheses, theories, and laws.   4. There are two main branches in science.   5. Applied science is the application of scientific knowledge to specific human needs.   6. Science is a highly skilled technique or practice.

III.     Ответьте письменно на вопросы:

  1.  What is science?
  2.  Is science a system of acquiring knowledge by the scientific methods?
  3.  How many methods were there always in science?
  4.  What are  they?
  5.  What are essential  for formation of different scientific theories and laws?
  6.  How many branches are there in science?
  7.  What is important for technology development?
  8.  What was the beginning for research and development (R&D)?

IV.      Переведите текст А письменно.

Text B

Technology

    The difference between science, engineering and technology is not always clear. Science is a system of acquiring knowledge on the base of scientific methods. Engineering is the process of designing and making tools and systems for practical human needs.

    Technology is a combination of organizational and technical methods, skills, processes, techniques, tools and materials. These are important in the process of manufacturing products with optimal quality.  Technology is impossible without scientific knowledge. The base of the modern technology is achievements in science progress.

    Technology is often a result of science and engineering combination. But in some human activity technology is the beginning of these two fields. For example, existing tools and knowledge are necessary for different  investigations and experiments.  These investigations and experiments will be the beginning of new stages in technology.

    Modern technology is a very important factor in society development. In many countries  technology helps develop progressive economies. There are an extraordinary number of examples of using science and technology in society today. An example of modern technology is the development of communication technology. There will be fewer barriers to human interaction in future. One great example is the mobile phone.

    The high stage of development of modern technologies is high technology (hi-tech). Microelectronics, computer engineering, robotics, nuclear power engineering, aircraft and rocket technologies are the subjects of hi-tech.

Задания к тексту B:

I.   Найдите в тексте английские эквиваленты следующим русским выражениям:

разные исследования и эксперименты; процесс производства изделий с оптимальным качеством; атомная энергетика; различие между наукой, техникой и технологией; экстраординарное количество примеров; сочетание организационных и технических методов, навыков, процессов, способов, инструментов и материалов; развитие технологии связи; процесс проектирования и изготовления инструментов и систем для практических нужд; очень важный фактор в развитии общества.

II.    Сформулируйте в нескольких словах содержание каждого абзаца.

III.   Напишите резюме к тексту.

IV.   Ответьте на вопросы:

  1.  What is science?
  2.  What is engineering?
  3.  What is technology?
  4.  Are science and techniques necessary for technology?
  5.  What is an example of modern technology?
  6.  Why is the communication technology a very important factor in society’s development?
  7.  What is a great example of the communication technology?
  8.  What is hi-tech?
  9.  What is are the subjects of hi-tech?

V.   Перескажите текст, используя в качестве плана вопросы предыдущего упражнения.

PAGE   \* MERGEFORMAT 2


 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

11027. Модели построения компьютерных сетей 90 KB
  Модели построения компьютерных сетей. Открытыми называются системы построенные из компонентов различных производителей по принципу конструктора. В таких системах стандартизируются правила взаимодействия блоков и соединения между ними. Конкретное устройство отд...
11028. Модемы. Примеры технологий в которых используются модемы 100 KB
  Модемы. Модем –устройство канального уровня соединяющее компьютеры с линией связи которая изначально не предназначалась для передачи данных. Примеры технологий в которых используются модемы: Подключение через городские телефонные линии Dial – Up По те...
11029. Функции отдельных уровней модели OSI 26.5 KB
  Функции отдельных уровней модели OSI. Программный уровень Прикладной отвечает за пользовательский интерфейс в виде графической оболочки или командной строки. Пример Сетевое окружения окна ввода паролей и.т.д. Представительский отвечает за пре...
11030. Методы доступа. Примеры методов доступа 28 KB
  Методы доступа В большинстве сетевых технологий используется метод разделяемой среды передачи при котором множество узлов сети по очереди используют одну и ту же линию связи. Передавать данные при этом необходимо по очереди иначе пакеты от разных узлов смешаются и
11031. Управление ресурсами одноранговой сети 156.5 KB
  Практическая работа Управление ресурсами одноранговой сети Для работы необходимо наличие 2х виртуальных компьютеров под управлением Windows98 Windows2000 или Windows XP. Также необходимо присутствие дистрибутива Windows98. Целью работы является создание одноранговой сети ...
11032. Сетевые протоколы 559 KB
  Практическая работа Сетевые протоколы Для работы необходимо наличие неских виртуальных компьютеров под управлением Windows98 Windows2000 или Windows XP. Также необходимо присутствие дистрибутива Windows98. Целью работы является настройка сетевых протоколов на виртуальны...
11033. Сети с централизованным управлением (ЦУ) 330 KB
  Сети с централизованным управлением ЦУ Более сложная форма организации сети по сравнению с одноранговыми. Эта модель хорошо походит для крупных корпоративных сетей. Другое название сети – на основе выделенного сервера. Основные различия: ...
11034. Одноранговые сети 45 KB
  Одноранговые сети 1 занятие Любая сеть в конечном счете должна обеспечивать обмен полезными данными. В локальных сетях простейшим способом является использование сетевого окружения. Оно позволяет работать с общими сетевыми папками и принтерами. При этом некотор
11035. Одноранговые сети. Виды административного устройства сетей 319.5 KB
  Одноранговые сети. Целью изучения данной темы является организация общих сетевых ресурсов с помощью Сетевого окружения в различных ОС а также изучение систем прав доступа. Необходима работоспособное соединение компьютеров на базе протокола TCP/IP. Занятие 1 Люб...