52201

Компьютеры

Конспект урока

Педагогика и дидактика

Тексты: Computers The Internet Лексика ccording to согласно чемулибо uxiliry вспомогательный cretion создание decision решение enough достаточно equipment оборудование hrdwre аппаратные средства however однако input output ввод вывод keybord клавиатура liquid жидкий memory память ЗУ запоминающее устройство outside внешний rpidly быстро ry луч rule правило sme the тот же самый set набор simple простой softwre программное обеспечение source источник throughout в...

Английский

2014-02-13

204.5 KB

1 чел.

Unit 3

Тема: Компьютеры

Грамматика:

  1.  The Indefinite Tenses
  2.  Порядок слов в английских утвердительных предложениях.
  3.  Определительные придаточные предложения
  4.  Названия дней недели, месяцев, времен года.

Повторение:

  1.  Глагол  to be во временах Indefinite (There is / There are).
  2.  Глагол to have во временах  Indefinite.
  3.  Эквиваленты русского родительного падежа и цепочки существительных.
  4.  Повелительное наклонение глагола.

Тексты:

  1.  Computers
  2.  The Internet

Лексика

  1.  

according to

согласно (чему-либо)

  1.  

auxiliary

вспомогательный

  1.  

creation

создание

  1.  

decision

решение

  1.  

enough

достаточно

  1.  

equipment

оборудование

  1.  

hardware

аппаратные средства

  1.  

however

однако

  1.  

input / output

ввод / вывод

  1.  

keyboard

клавиатура

  1.  

liquid

жидкий

  1.  

memory

память, ЗУ( запоминающее устройство)

  1.  

outside

внешний

  1.  

rapidly

быстро

  1.  

ray

луч

  1.  

rule

правило

  1.  

same, the

тот же самый

  1.  

set

набор

  1.  

simple

простой

  1.  

software

программное обеспечение

  1.  

source

источник

  1.  

throughout

в продолжение (всего времени)

  1.  

to access

access

иметь доступ;

доступ

  1.  

to add

addition

добавлять;

добавка, добавление

  1.  

to advance

делать успехи, прогрессировать

  1.  

to allow

позволять

  1.  

to appear

появляться

  1.  

to become (became, become)

становиться

  1.  

to build (built, built)

built-in

строить

  1.  

to come (came, come)

приходить

  1.  

to compare

сравнивать

  1.  

to consist of

состоять из

  1.  

to decrease

уменьшать

  1.  

to change

to exchange

менять;

обменивать

  1.  

to find (found, found)

находить

  1.  

to include

включать

  1.  

to increase

увеличивать, повышать

  1.  

to move

movement

двигать(ся);

движение

  1.  

to perform  

выполнять

  1.  

to process  

обрабатывать

  1.  

to provide

предоставлять, обеспечивать

  1.  

to receive

получать

  1.  

to refer

относиться

  1.  

to replace

заменять

  1.  

to send (sent, sent)

отправлять

  1.  

to store

storage  

содержать, вмещать, хранить;

запоминающее устройство ЗУ, память

  1.  

useful

полезный

  1.  

via  

через

I. Вспомните, как переводятся следующие слова:

language; rule; watch; mistake; room; answer; question; hour; letter; to jump; to ask; to think; sleep; to put.

II.      Прочитайте и переведите слова, не пользуясь словарем. Обратите внимание на их произношение:

architecture; arithmetic; audience; battery; billion; binary; blog; browser; cable; calculation; cathode; central; channel; chat; colleague; collection; concept; contrast; crystal; decentralization; defect; demonstration; diary; display; document; dramatic; e-mail; encyclopedia; evolution; extreme; fiber-optic; file; form; forum; functioning; fundamental; game; global; graphics; idea; individual; information; infrastructure; intellectual; inter-; interactive; interface;  Internet; laptop; major;  microphone; modem; monitor; mouse; multimedia; network; non-; numerous; office; online; optical; organization; origin; peripherals;   personal; player; popular; population; present; printer; program; pulse; quarter; resource; robot; routine; scanner; security; service; sound; symbol; symbolic; to serve; site; social; speech; speed; telecommunication; telephone; television; text; to accelerate; to concentrate; to contain; to focus; to interpret; to manipulate; to navigate; to occupy; to present; to specialize; to synchronize; traditional; transmission; trillion; unique; unit;  user;  video.

III.     Прочитайте и переведите следующие слова:

  •  существительные

access; addition; advance; answer; creation; decision; decrease; equipment; exchange; hardware; hour; increase; input; keyboard; language; memory; movement; output; process;  question; ray; rule; set; software; source; storage;

  •  прилагательные

auxiliary; built-in; liquid; outside; reliable; simple; the same; useful; 

  •  глаголы

to access; to add; to advance; to allow; to appear; to become; to build; to come; to compare; to consist of; to decrease; to exchange; to find; to form; to include; to increase; to move; to perform;  to process;  to provide; to receive; to refer; to replace; to send; to store; 

  •  наречия

according to; enough; however; now; rapidly; throughout; via.

IV.    Переведите следующие словосочетания на русский язык:

the practical application of knowledge; the electromagnetic field theory; personal and laptop computers; an important communications service available on the Internet; a central processing unit (CPU); high-level programming languages; the capacitor's material resistance; the transistor's low cost; today's electronics engineers; a global data communications system; cathode-ray tube and liquid-crystal display monitors;

Повторение

V.     Вместо пропусков вставьте нужную форму глагола “to be” во времени Present Indefinite. Задайте вопрос и дайте отрицательный ответ.  То же сделайте и для времен Past and Future Indefinite:

1. Technology the practical application of knowledge especially in a particular field.   2. The study of electromagnetic field theory also important to electronics.   3. Personal and laptop computers now widely available.   4. Hardware a physical nature and software a non-physical nature.   5. E-mail an important communications service available on the Internet.   6. The main language for communication on the Internet English.   7. A central processing unit the main information processor in a computer.   8. A computer a machine that manipulates data according to a set of instructions.

VI.     Вместо пропусков вставьте нужную форму глагола “to be” во времени Present Indefinite. Задайте вопрос и дайте отрицательный ответ.  То же сделайте и для времен Past and Future Indefinite. Предложения переведите:

1. However, there usually special instructions.   2. There usually between two and one hundred registers for different types of CPU.   3. There many high-level programming languages (Ada, BASIC, COBOL, Fortran, Pascal).    4. Today there  many forms of radio, these networks and mobile communications of all types, etc.

VII.    Вместо пропусков вставьте нужную форму глагола “to have” во времени Present Indefinite. Задайте вопрос и дайте отрицательный ответ.  То же сделайте и для времен Past and Future Indefinite. Предложения переведите:

1. All capacitors defects such as the capacitor's material resistance.   2. A single chip a great amount of different components.   3. A computer the main information processor.   4. Different configurations different characteristics.   5. A transistor three terminals for connection to an external circuit.   6. A CPU the functions of a calculator.   7. The two types of transistors a few differences.   8. They small size and minimal weight and high reliability.   9. The transistor's low cost, flexibility, and reliability a great significance in modern microelectronics.

VIII.     Вместо пропусков вставьте нужную форму глаголов“to be” или “to have” во времени Present Indefinite:

1. The computers on transistors much smaller, faster, cheaper and more reliable.   2. Today's electronics engineers the ability to design different integrated circuits.   3. In comparison with more costly units, low-cost toy walkie-talkies not separate microphones and speakers.    4. The keyboard and mouse the input devices, and the display and printer the output devices on a typical personal computer.   5. The Internet a global data communications system.   6.  It a hardware and software infrastructure.    7. The transistor … the potential to work faster and more reliably and to consume much less power than a vacuum tube.

IX.     Прочитайте и переведите следующие словосочетания:

а)   a set of instructions; billions or even trillions of bytes of memory; examples of hardware; the equipment of the computer; a collection of routines, rules and symbolic languages; billions of users;

b)   the computer's memory; the computer's various components; the control system's function; the world’s most advanced computer; a computer's hardware; the computer's casing;

c)  a watch battery; integrated circuit technology; computer instructions; the central controller unit; semiconductor memory; computer main memory; computer engineers; research institutions; telecommunications technology; computer operating systems; high-level programming languages; a software developer; a global computer network system; a global data communications system; computer users.

X.     Прочитайте и переведите предложения в повелительном наклонении. Поставьте предложения в отрицательную форму:

1. Read the code for the next instruction.    2. Let him decode the numerical code for the instruction into a set of commands.    3. Let me read the data for this instruction.    4. Let them provide the necessary data to a register.    5. Let it instruct the hardware to perform the first operation.   6. Write the result and jump back to step one (1).   7. In most cases, computer instructions are simple: add one number to another, move the data from one location to another, send a message to the external device, etc.     8.   Let users navigate from one web site to another via hyperconnections.

Грамматика

The Indefinite Tenses

    Каждой группе времен в английском языке соответствует своя форма инфинитива. Времена группы  Indefinite в Active Voice (действительном залоге) образуются от простого инфинитива (to ask, to work, to write). Инфинитив глагола в действительном залоге обозначает действие, которое производит предмет или лицо.

The Present Indefinite Tense

Употребление:  

выражает  постоянные и обычно повторяющиеся действия, которые можно охарактеризовать словами:     «всегда, обычно, постоянно».   И часто употребляется с наречиями неопределенного времени: often (часто); seldom (редко); sometimes (иногда); always (всегда); never (никогда); usually (обычно).

Образование:

утвердительная форма для всех лиц, за исключением 3-го лица единственного числа, совпадает по форме с простым инфинитивом без частицы to.

          I (you, we, they) ask.

 В 3-ем лице единственного числа к основе инфинитива прибавляется окончание s:

          He (she, it) asks.

XI.     Прочитайте предложения. Инфинитив в скобках поставьте во время Present Indefinite. На места пропусков вставьте наречия неопределенного времени, обратите внимание на их место в предложении:

а) 1. Natural science disciplines … (to study) natural phenomena.   2. This article (to focus) on the more common use of the word “science”.   3. The methods of scientific research … (to include) the generation of hypotheses about a phenomenon and experimentation.    4. Software engineering … (to concentrate) on software with a high reliability.   

б) 1. A very large amount of personal computers … (to connect) to the Internet.    2. A computer … (to manipulate) data according to a set of instructions.  3. A basic computer … (to consist) of three major components: CPU (Central Processing Unit), IO (Input/Output), and Memory.   4. Data (to come) through Input and the CPU (to process) the data.   5. CPU (to consist) of Arithmetic and Logic Unit (ALU), Control Unit (CU) and Registers.    6. Software (to be) a set of electronic instructions that … (to tell) the hardware how to perform a task.   7. Common input devices ... (to include) keyboards and optical scanners; output devices ... (to include) printers and cathode-ray tube and liquid-crystal display monitors.

The Past Indefinite Tense

Употребление:  

выражает  «историческое прошлое». Обычно известно, что действие произошло в прошлом, причем время совершения действия часто сообщается.  

Образование:

  1.  От правильных глаголов – путем прибавления к инфинитиву (без частицы to) окончания ed

     I (you, he, she, it, we, they) asked.

  1.  Неправильные глаголы имеют свою II форму:

     to write – wrote; to think – thought; to sleep – slept.

     I (you, he, she, it, we, they) wrote.

XII.     Образуйте  II форму (the Past Indefinite) от следующих неправильных глаголов:

to become, to begin, to build, to make, to read, to send, to write, to find, to tell.

XIII.    Прочитайте предложения. Инфинитив в скобках поставьте во время Past Indefinite:

а) 1. Technology (to revolutionize) greatly the development of society in the 19th century.   2. The Internet (to begin) its work in the late 1960s.    3. Most digital circuits (to use) two voltage levels.    4. They (to find) a mistake in their calculations.    5. Computers (to make) possible to accelerate the data processing.

б) 1. The first electronic computers (to be) the size of a large room and (to consume) much power.   2. In the 1990s computer networking (to become) available for population.   3. The first electronic computers (to appear) in the mid-20th century (1940–1945).   4. Computer engineers (to write) a new routine and (to send) it to the experimental shop.   5. Computers (to be) initially large machines and (to occupy) rooms.   6. He (to read) the message and (to write) the answer.   7. The first computers (to use) vacuum tubes and electric relays as their electronic elements.   8. This new computer’s software (to become) very important for the data’s security.    9. In 1960s the transistor-based machines (to replace) the first computers. 10. Those models (to be) smaller, faster, cheaper, (to require) less power, and (to be) more reliable.   11. In contrast to electronics electrical science (to refer) the generation, distribution, control and application of electrical power.

The Future Indefinite Tense

Употребление:  

выражает действие, которое «может быть, возможно, вероятно» произойдет в будущем.

Образование:

сочетание вспомогательных глаголов shall или will с инфинитивом смыслового глагола (без   частицы to).

              I (we) shall write.

             You (he, she, it, they) will write.

XIV.     Прочитайте предложения. Инфинитив в скобках поставьте во время Future Indefinite:

а) 1. We (to receive) all information about their latest investigations.   2. Large computer programs (to consist) of several million instructions.   3. This system (to enable) to manipulate data much faster.   4. The speed of data processing (to be) the main task in developing new communication systems.

б) 1. The Internet (to provide) not only answers to different questions but hours of chat and games.   2. The task of development of large software systems (to present) a significant intellectual problem.   3. The problems of faster data processing (to exist) in future.    4. The message (to contain) the information about auxiliary equipment functioning.   5.  The data security problems (to become) very important.   6. The central controller unit (to control) the computer's components.   7.     The Internet (to enable) or (to accelerate) the creation of new forms of human interactions through messaging, Internet forums, etc.   8. A new  fiber-optic communication system (to increase) the speed of data transmission and (to decrease) the cost of its service.   9. Supercomputers in particular (to have) highly unique architectures and (to differ) significantly from usual computers.   10. The development of computer engineering (to accelerate) the data processing and (to make) computers more reliable.  

XV.     Прочитайте предложения. В каждом предложении найдите сказуемое, определите его время. Предложения переведите:

а) 1. The Internet users commonly access the networks via a modem.   2. A modem allows computers to communicate over telephone lines.  3. B. Pascal and G. W. Leibniz developed mechanical digital calculating machines in the 17th century.   4. The computer industry will continue to design faster and more cost-effective CPUs.

б) 1. Development of the computer chip began in 1958.   2. Digital computer operates on data which include letters, and symbols.   3. The CPU used these clock pulses to synchronize its operations.   4. CPUs’ processing units will interpret and implement software instructions, perform calculations and comparisons, make logical decisions and store information.    5. This microcircuit made possible the production of computers of higher operating speeds, capacity, and reliability at significantly lower cost.   6. Documents on the web will contain any combination of computer data which will include graphics, sounds, text, video, multimedia and interactive games, office applications and scientific demonstrations.   7. Electronics engineering uses the scientific knowledge of the controlled motion of electrons to develop components, devices, systems, or equipment such as transistor, integrated circuits and printed circuit boards, etc.

XVI.     Слова в скобках переведите на английский язык:

а) 1. Good examples of analog circuits (включают в себя) vacuum tube and transistor amplifiers, operational amplifiers and oscillators.   2. Some computer programs (будут манипулировать) symbolic information at extremely high speeds.    3. The late 1960s and '70s (увидели) dramatic advances in computer hardware.

б) 1. These instructions (вошли в) the computer’s main memory.   2. VLSI (very large-scale integration) circuits (будут содержать) more than 3 million transistors on a silicon chip less than 2 cm2 in area.   3. A typical modern computer (выполняет) billions of instructions per second and seldom (делает) a mistake over many years of operation.   4. Experimental ideas in computer science (радикально революционизируют) the design of computers and the concept of the CPU in the future.   5. The transistor (работают) faster and more reliably and (потребляют) much less power than a vacuum tube.

Порядок слов в утвердительном английском предложении

0

I

II

III

IV

Обстоятельство*

Подлежащее

Сказуемое

Дополнение

Обстоятельство

Отвечает на вопрос Именительного падежа:

«Кто? Что?»

Отвечает на вопрос            “Что делает подлежащее?”

Отвечает на вопросы  косвенных падежей:                    Дат. п. -  (to)

Винит. п.  -  (-)

Творит. п. - (by)  

Предл. п. - (about)

Отвечает на все другие любые вопросы

* - Обстоятельство иногда может перескакивать на нулевое место         

Грамматический разбор простого английского предложения:

                         0                               I                      II                III                        IV

(In all modern computers,) (each memory cell) (stores) (binary numbers) (in groups of eight bits).

XVII.     Сделайте грамматический разбор английских предложений:

а) 1. The development of large-scale integration allowed hardware manufacturers to put thousands of transistors and other components on a single silicon chip.   2. In the 1990s the increase in applications such as e-mail and the World Wide Web in combination with the development of cheap, fast networking technology such as Ethernet made computer networking very popular.

б) 1. In the 1970s, integrated circuit technology and the creation of microprocessors, such as the Intel 4004, decreased size and cost and increased speed and reliability of computers.   2. In normal use, web browsers, such as Internet Explorer, Firefox, Opera, Apple Safari, and Google Chrome, let users navigate from one web page to another via hyperconnections.   3. The built-in computers in many devices from MP3 players to rockets and from toys to industrial robots are however the most numerous.   5. Devices for communication between computers, such as modems and network interface programs, usually serve for data input and output.     

XVIII.     Переведите предложения на английский язык, используя слова, данные в скобках:

а) 1. Интернет содержит огромное количество информационных ресурсов и услуг. (the,  services, great, Internet, amount, to contain, a, information, of, resources, and).   2. Эти программные инструкции будут управлять центральным процессором.  (CPU, the, software, to control, instructions).    3. Глобальная сеть связала компьютеры посредством кабелей, волоконно-оптических систем или спутников. (cables,  Global, system, means, or, network, to link, the, satellites, by, computers, of, fiber-optic).

б) 1. Компьютерная технология быстро прогрессировала и 1980 год стал свидетелем первых персональных компьютеров. (to witness, 1980s, the, computers, computing, to advance, technology, first, rapidly, and, the,  personal).   2. Интернет позволяет людям вместе работать более эффективно. (the, effectively, Internet, to work, together, to allow, more, people).   3. Минимальные размеры транзистора скоро приблизятся к теоретическому пределу. (theoretical, to, transistor, the, the, minimum, to approach, limit, size)    4. Интегральная схема содержит сотни транзисторов, диодов и резисторов на крохотном кремневом чипе.   (hundreds, resistors, to contain, the, transistors, of,  integrated, tiny, and, chip, a, circuit, diodes, on, silicon).  5. В первых компьютерах центральный процессор использовал вакуумные трубки и электрические реле.  (relays, in, the, vacuum, computers, first, tubes, CPUs, to use, and, electric).    6. Интернет-чат позволяет коллегам оставаться в контакте целый день. (colleagues, all,  Internet, to  allow, to stay, in, long, contact, "chat", day).   7. Цифровой компьютер выполняет такие задачи, как организация промышленных процессов, управление станками и анализирование данных. (processes, a, industrial, digital, as, organization, to perform, tasks, such, analyzing, control, machines, and, data, computer).

XIX.     Переведите предложения на английский язык:

1. Центральный процессор выполняет арифметические и логические операции с данными.   2. Социально-научные дисциплины изучают поведение людей и обществ.   3. Первые компьютеры использовали большие вакуумные лампы  4. Любая система на основе компьютера состоит из двух основных элементов: аппаратных средств и программного обеспечения.   5. Аппаратные средства относятся к физическим элементам компьютера.   6. Интернет обслуживает миллионы пользователей по всему миру.   7. Данные поступают через устройство ввода и центральный процессор их обрабатывает.   8. Многие люди используют блоги.    9. Компьютерные сети состоят из двух или более компьютеров.

Определительные придаточные предложения

    Определительные придаточные предложения отвечают на вопрос Which? What? (какой?). В предложении выполняют роль определения и обычно стоят рядом с тем словом, которое определяют. Вводятся относительными местоимениями:

Относительное местоимение  

Примечание

Примеры

who

который

Относятся к одушевленным лицам

In 1958 he worked with Jack Kilby who developed a prototype of a chip.

which

который

Относятся к неодушевленным предметам

There are small computers which have a watch battery as a source of power.

that

который

Относятся как к одушевленным, так и к неодушевленным лицам и предметам

A computer is a machine that manipulates data according to a set of instructions.

XX.     Прочитайте предложения. Обратите внимание на определительные придаточные предложения, на их место в предложении и на союзы, которые их вводят:

a) 1. Technology is a combination of organizational and technical methods which are important in the process of manufacturing.   2. Microelectronics is the study and manufacture of electronic components and devices which are very small.   3. Electronics is different from electrical science and technology, which deals with the generation, distribution, control and application of electrical power.   4. A modem is a device that allows computers to communicate over telephone lines.

б) 1. Many individuals use blogs, which are online diaries.   2. Data comes through Input and the CPU processes the data on the base of a program which is in Memory.   3. The Internet is a global data communications system that provides connectivity between computers.   4. CPU, which interprets and implements software instructions, is the main information processor in a computer.

Грамматический разбор сложного английского предложения:

                           I                                   II                                     III

(The methods of scientific research) (include) (the generation of hypotheses and experiments)

     I        II              III                                   IV

[(that) (test) (these hypotheses) (under controlled conditions)].

XXI.     Сделайте грамматический разбор сложных предложений:

1. Devices that provide input or output to the computer are peripherals.   2. A computer is a machine that manipulates data according to a set of instructions.   3. I/O is the means by which a computer exchanges information with the outside world.   4. Software is the electronic instruction that tells the computer to do a task.

Названия времен года, месяцев, дней недели

Времена года: winter, spring, summer, autumn.

Месяцы: January, February, March, April, May, June, July, August, September, October, November, December.

Дни недели: Sunday, Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday.

XXII.     Переведите на английский язык:

1. Сегодня 1 февраля 2056 года, четверг.   2. Вчера было 27 июня, суббота.   3. Завтра будет 1 ноября, вторник.    4. Сейчас весна, апрель.   5. Зима и лето – мои любимые времена года.   5. Есть три зимних месяца. Это декабрь, январь и февраль.   6. В неделе семь дней: понедельник, вторник, среда, четверг, пятница, суббота, воскресенье.   7. Осень – очень красивое время года.   8. Март, апрель и май – весенние месяцы.   9. Июль – самый теплый месяц в году.   10. В сентябре дети идут в школу.

Text A

Computers

A computer is a machine that manipulates data according to a set of instructions. The first electronic computers appeared in the mid-20th century (1940–1945). These were the size of a large room and consumed much power.  Those computers used vacuum tubes and electric relays as their electronic elements and were in use throughout the 1950s.  In 1960s transistor-based machines, which were smaller, faster, cheaper and more reliable replaced the first computers.

    In the 1970s, integrated circuit technology and the creation of microprocessors, such as the Intel 4004, decreased size and cost and increased speed and reliability of computers. The Intel 4004 was powerful enough to become the main unit of many useful hand calculators at the time. Computing technology rapidly advanced and in the 1980s the first personal computers appeared. 

    Modern computers on the base of  integrated circuits are millions of times more powerful than the first machines. There are computers small enough to build into a watch, which have a watch battery as a source of power. The built-in computers which are present in many devices from MP3 players to aircraft and from toys to industrial robots are however the most numerous.

    A Computer-based system consists of two major elements: Hardware and Software. Hardware refers to the physical elements of a computer and consists of three major components: CPU (Central Processing Unit), IO (Input/Output), and Memory.

    CPU, in its turn, consists of Arithmetic and Logic Unit(ALU), Control Unit(CU) and Registers. CPU is the main information processor in a computer which performs software instructions, makes calculations and comparisons, provides logical decisions  on the base of the Boolean algebra rules.

    The Input-Output equipment refers to the communication between an information processing system  and the outside world. Common input devices include keyboards and optical scanners; output devices include printers and cathode-ray tube and liquid-crystal display monitors. Devices for communication between computers, such as modems and network interface cards, usually serve for input and output.     

    Data comes through Input and the CPU processes the data on the base of a program which is in Memory. Memory is a computer data storage system and one of the fundamental components of all modern computers. The information which a computer receives from its input unit is in the main memory or in an auxiliary storage device.

    In contrast to hardware software has a non-physical nature. Software is a collection of electronic instructions (routines) and rules that tell the hardware how to perform a task.   With the evolution of the Internet, which allows computer users to access and exchange information with other computers personal computers will become as common as the television and the telephone in the household.

Задания к тексту А:

I.     Прочитайте и переведите следующие выражения:

according to a set of instructions; the size of a large room; a transistor-based system; integrated circuit technology; subsequent creation of microprocessors; to be powerful enough; a source of power; the embedded computers; however the most numerous; two major elements; Hardware and Software; Central Processing Unit; Arithmetic and Logic Unit; Control Unit; the Input-Output equipment; an information processing system; the outside world; to serve for both input and output; a computer data storage system; one of the fundamental components; an auxiliary storage device; in contrast to; a collection of routines.

II.     Найдите в предыдущем упражнении английские эквиваленты следующих русских выражений:

последующее создание микропроцессоров; устройство управления; технология интегральных микросхем; в противоположность к ; встроенные компьютеры; согласно набору инструкций; система обработки информации; быть достаточно мощным; внешний мир; размером с большую комнату; компьютерная система хранения данных; коллекция программ; один из фундаментальных компонентов; система на основе транзисторов; центральный микропроцессор; оборудование ввода-вывода (данных); арифметическое и логическое устройство; источник энергии; вспомогательное устройство хранения; однако самые многочисленные; аппаратные средства и программное обеспечение; два основных элемента; служить как для ввода, так и для вывода (данных);

III.     Глагол в скобках поставьте во время Present Indefinite:

1. Those computers (to use) vacuum tubes and electric relays as their electronic elements.   2. Computing technology rapidly (to advance).   3. A Computer-based system (to consist of) two major elements: Hardware and Software.   4. Common input devices (to include) keyboards and optical scanners.   5. Common output devices (to include) printers and cathode-ray tube and liquid-crystal display monitors.   6. CPU interprets and implements software instructions, performs calculations and comparisons, makes logical decisions.  

IV.    Сказуемое в предложениях из предыдущего упражнения поставьте сначала во время Past Indefinite, а затем во время Future Indefinite.Предложения переведите.

V.    Сделайте грамматический разбор предложения:

1. In the 1970s, integrated circuit technology and the subsequent creation of microprocessors, such as the Intel 4004, decreased size and cost and further increased speed and reliability of computers.   2. With the evolution of the Internet, which allows computer users to access and exchange information with other computers personal computers became as common as the television and the telephone in the household.

VI.   Ответьте письменно на следующие вопросы:

  1.  What is a computer?
  2.  When did the first electronic computers appear?
  3.  When did transistor-based computers appear?
  4.  What decreased size and cost and increased speed and reliability of computers?
  5.  When did the first personal computers appear?
  6.  What is the difference between the first machines and modern computers?
  7.  What are the examples of built-in computers?
  8.  Does a computer-based system consist of two major elements? What are they?
  9.  What are the examples of input devices and output devices?
  10.  Has software a non-physical nature?
  11.  What is software?
  12.  What will become with the evolution of the Internet?

VII.   Переведите текст А письменно.

Text B

The Internet

    The Internet is the worldwide network that links millions of computers together via copper wires, fiber-optic cables, wireless connections, and other telecommunications channels. The origins of the Internet reach back to the 1960s. Now the Internet and the World Wide Web are everywhere. In  2008, there were close to 600 million people  in the world wide web and in 2009, a quarter of Earth's population used the services of the Internet.

    The Internet provides not only answers to different questions but hours of entertainment. The Internet allows people from all over the world to talk to each other. But what exactly are the Internet and the World Wide Web? The terms Internet and World Wide Web are often used in everyday speech without much distinction. However, the Internet and the World Wide Web are not one and the same.

    The Internet is a global data communications system. It is a hardware and software infrastructure that provides connectivity between computers. In contrast, the Web is one of the services communicated via the Internet. It is a collection of interconnected documents and other resources, linked by hyperlinks.

    The Internet enables or accelerates the creation of new forms of human interactions through instant messaging, Internet forums, and social networking sites. Internet "chat" allows colleagues to stay in touch in a very convenient way. Messages can be exchanged even more quickly and conveniently than via e-mail.  The Internet allows people to work together more effectively.

The Internet allows computer users to remotely access other computers and information stores easily, wherever they may be across the world.

     In normal use, web browsers, such as Internet Explorer, Firefox, Opera, Apple Safari, and Google Chrome, let users navigate from one web page to another via hyperlinks. Documents on the web may contain any combination of computer data, including graphics, sounds, text, video, multimedia and interactive content including games, office applications and scientific demonstrations.

    The World Wide Web has the ability of extreme decentralization of information and data compared to printed encyclopedias and traditional libraries.

     With the Web, it is also easier for individuals and organizations to present ideas and information to a potentially large audience. Many individuals use web logs or blogs, which are updatable online diaries.

    E-mail is an important communications service available on the Internet. Pictures, documents and other files can be sent as e-mail attachments.

    The prevalent language for communication on the Internet is English.

Задания к тексту B:

I.   Найдите в тексте английские эквиваленты следующим русским выражениям:

инфраструктура из аппаратных средств и программного обеспечения; интернет и глобальная сеть; обновляемые online дневники; дистанционно получать доступ к другим компьютерам и устройствам хранения информации; часы развлечения; прикрепления к e-mail сообщениям; глобальная система передачи данных; медные провода, волоконно-оптические кабели, беспроводное соединение и другие каналы связи; чрезвычайная децентрализация информации и данных; не одно и то же; любое сочетание компьютерных данных, включая графику, звук, текс, видео; оставаться на связи.

II.    Сформулируйте в нескольких словах содержание каждого абзаца.

III.   Напишите резюме к тексту.

IV.   Ответьте на вопросы:

  1.  What is the Internet?
  2.  When did its origins appear?
  3.  How many users were there in the world wide web in 2009?
  4.  What does the Internet provide?
  5.  Are the terms Internet and World Wide Web the same?
  6.  What is their main distinction?
  7.  What new forms of human interactions does the Internet enable to provide?
  8.  What web browsers let users navigate from one web page to another via hyperlinks?
  9.  What data may documents on the web contain?
  10.  What advantages has the World Wide Web compared to traditional libraries?
  11.  What is the prevalent language for communication on the Internet?

V.   Перескажите текст, используя в качестве плана вопросы предыдущего упражнения.

PAGE   \* MERGEFORMAT 1


 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

52407. Економіко - географічне положення Чернігівської області, його вплив на господарську спеціалізацію. Природні умови та ресурси, їх оцінка 99 KB
  Мета: навчити давати характеристику ЕГП Чернігівської області; зясувати вплив ЕГП на господарську спеціалізацію області; показати особливості природних умов і ресурсів області; оцінити їх вплив на життя та діяльність населення; закріпити вміння і навички оцінювати ЕГП області природні умови і ресурси; продовжити формувати науковий світогляд учнів; визначити еколого географічне положення області екологічне виховання; ...
52408. Chernobyl Tragedy 76.5 KB
  On April 26, 1986, the number four reactor at the Chernobyl nuclear plant in the former Soviet Union exploded, causing the worst nuclear accident in history. Further explosions and the resulting fire released more than eight tons of highly radioactive fallout into the atmosphere. Nearly thirty to forty times more fallout was released than had been by the atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki.
52409. Урок-змагання з теми “Черви” 89.5 KB
  Пояснення до уроку: Урок змагання передбачає роботу в групах, тому на попередньому уроці слід поділити клас на 4 рівноцінні групи-команди.Кожна команда вибирає собі капітана, назву команди та готує відповідні емблеми.
52410. Чесність та правдивість 41.5 KB
  Під час роздумів аналізу підвести дітей до висновків: будь-який обман із часом викривають і тому він не є виходом із критичної ситуації; неправда обман викликають негативні почуття та асоціації і тому компрометують того хто говорить неправду в очах інших; людина яка себе поважає не стане нікого обманювати. Проаналізувати типові ситуації коли учні говорять неправду знайти інший спосіб поведінки.Брехня або неправда підступна особа яка здатна замаскуватися під правду переконати людину що в даний момент саме вона брехня є...
52411. Честь, совість, гідність людини. Інтелігентність і порядність. Правда, хиба, істи 132.5 KB
  Честь совість гідність людини. Основою відношення людини до світу є визнана суспільством значущість ряду предметів та подій що служать певними суспільними взірцями мірами вимогами ідеалами. Істотна особливість таких уявлень полягає в тому що вони впливають на самопочування людини у світі людей зворушують почуття.
52412. The Chimes of Christmas Bells Once More... 63 KB
  Compere; December comes so white and cold With snow it stops the rain It comes to greet all young and old On every window pane. Compere Arid Christmas is here with us today, Let happy be the birth of Christ, For all the people all around He brought peace on the earth.
52414. Натуральные числа и действия с ними 90.5 KB
  Ход урока: Учитель поёт: И вот прозвенел как обычно звонок На наш не совсем уж обычный урок И всё на мгновение замерло – мы начинаем. Учитель: Добрый день рад видеть вас Посетивших пятый класс. Волшебство нам ни к чему Учитель: Объясните почему Головня: Потому что можем сами Учитель: То есть сами вы с усами Головня: Можем трактовать и так: Математика – пустяк Учитель: Значит я умою руки И сейчас усну со скуки Хараберюш: Не придётся Вам уснуть Отправляемся мы в путь По тропинкам повторенья Повторенье –...
52415. Натуральний ряд чисел 55.65 KB
  А тема сьогоднішнього уроку Натуральні числа і дії над ними. Виповинні розказати все що ви знаєте про натуральні числа. Учитель: Діти які числа називають натуральними Відповідають: Числа які люди використовують під час лічби предметів називають натуральними. Найбільшого числа не існує.