52203

Космонавтика

Конспект урока

Педагогика и дидактика

Тексты: History of spce explortion in the 20th Century Explortion of the Moon Лексика bord на борту lone единственно только ssumption допущение предположение being существо body тело celestil небесный crew команда экипаж durtion длительность Erth Земля experience опыт fmous знаменитый fr далеко flight полет hlf половина hrd твердый het тепло honor честь kind тип вид mgnificent величественный member член команды элемент конструкции milestone веха этап...

Русский

2014-02-13

192 KB

0 чел.

Unit 5

Тема: Космонавтика

Грамматика:

  1.  Модальные глаголы и их заменители.
  2.  Инфинитив (The Active and Passive Voice).
  3.  Парные союзы.
  4.  Бессоюзное подчинение определительных придаточных предложений.
  5.  Отрицательные префиксы прилагательных.

Повторение:

  1.  Глаголы  to be,  to have во временах Indefinite.
  2.  The Indefinite Tenses.
  3.  Причастия.
  4.  Грамматический разбор сложных предложений.
  5.  Степени сравнения прилагательных.
  6.  Цепочки существительных.
  7.  Модальные глаголы.

Тексты: 

  1.  History of space exploration in the 20th Century
  2.  Exploration of the Moon  

Лексика

  1.  

aboard

на борту

  1.  

alone

единственно, только

  1.  

assumption

допущение, предположение

  1.  

being

существо

  1.  

body

тело

  1.  

celestial

небесный

  1.  

crew

команда, экипаж

  1.  

duration

длительность

  1.  

Earth  

Земля

  1.  

experience

опыт

  1.  

famous

знаменитый

  1.  

far

далеко

  1.  

flight  

полет

  1.  

half

половина

  1.  

hard

твердый

  1.  

heat

тепло

  1.  

honor

честь

  1.  

kind

тип, вид

  1.  

magnificent

величественный

  1.  

member

член (команды), элемент (конструкции)

  1.  

milestone

веха, этап, достижение

  1.  

Moon

Луна

  1.  

outer  

внешний, наружный

  1.  

own

собственный

  1.  

part

часть

  1.  

possible  

возможный

  1.  

pressure

давление

  1.  

quite

совсем, полностью  

  1.  

rock

скала, горная порода

  1.  

side  

сторона

  1.  

soft

мягкий

  1.  

spacecraft

космический корабль

  1.  

spaceflight

космический полет

  1.  

spacewalk

выход в открытый космос

  1.  

successful

успешный

  1.  

surface  

поверхность

  1.  

to complete

завершать

  1.  

to describe

описывать

  1.  

to emit

издавать (звук), излучать (энергию)

  1.  

to enter

войти

  1.  

to land

land

приземляться, делать посадку;

земля

  1.  

to last

last

at last

длиться;

последний;

наконец

  1.  

to launch

запускать (ракету)

  1.  

to spend (spent, spent)

проводить (время)

  1.  

to unveil

торжественно открывать (памятник)

  1.  

to walk

walk

гулять, ходить (пешком);

прогулка

  1.  

to weigh

весить

  1.  

view

вид

I.     Вспомните, как переводятся следующие слова:

man; woman; mankind; time; times; year; eye; to live; to open; to see (saw, seen); to speak (spoke, spoken); to hear  (heard, heard); short; strong; around;  before; quickly.

II.   Прочитайте и переведите слова, не пользуясь словарем. Обратите внимание на их произношение:

algorithm; analysis; apparatus; around;  aspect; astronaut; astronomy; automatic; beeps;  commander; companion; condition; dog; dynamic; era; exploitation; firsts; giant; globe; historic; horizon; intense; international; kilogram; kilometre line; lunar; man; mankind; Mars; medical; minute; mission;  monument; orbit; panoramic; period; photograph; picture; probe;  rational; report; role; satellite;  second; signal; Soviet;  station; statistical; temperature; thyristor; to categorize; to classify; to culminate; to encode; to orbit; to start; step, to step; to stop; to transmit; transmitter; union; Venus; the  U.S.; the  USSR.

III.    Прочитайте, переведите и попытайтесь запомнить следующие слова:

  •  существительные

assumption; being; body; crew; duration; Earth;  experience; flight; half; heat; honor; kind; land; launch; member; milestone; Moon; part; pressure; rock; side; spacecraft; spaceflight; spacewalk; surface;  view; walk;

  •  прилагательные

celestial; famous; far; general; hard; last; magnificent; outer; own; possible;  soft; successful;

  •  глаголы

to complete; to describe; to emit; to enter; to explore; to land; to last; to launch; to spend; to unveil; to walk; to weigh;

  •  наречия

aboard; alone; at last; far; quite.

IV.    Переведите следующие словосочетания на русский язык:

a)     any point of the world; one of the fundamental components of all modern computers; the first artificial satellite of the Moon; a collection of routines, rules and symbolic languages;  the  U.S.A.; the  USSR; the physical exploration of space; the significant progress of mankind; analysis of the radio signals; many of the first milestones in space exploration; the first photographs of the unseen far side of the Moon; the launch of the first space station with a crew of three members; one of the most famous and magnificent aspects of space exploration; a panoramic view of the lunar surface, nearby rocks and the view of the horizon;

b)   a general purpose computer; the physical space exploration era; temperature and pressure data; the first automatic soft landing; radio equipment; a program timing device; heat control systems;

c)    any cell of a computer's memory; a computer’s data storage system; the Soviet Union’s probe Luna 10; the particular field's knowledge; the USSR's first artificial satellite; the Soviet Union’s space program.

Повторение

V.    Вместо пропусков вставьте нужную форму глаголов “to be”или “to have”во времени Present Indefinite. Задайте вопрос и дайте отрицательный ответ.  То же сделайте и для времен Past and Future Indefinite. Предложения переведите:

а) 1. Now the Internet and the World Wide Web … at any point of the world.   2. This ability … a significant importance in device control.   3. The Internet and the World Wide Web … not one and the same.   4. The Internet … a global data communications system.   5.    In contrast, the Web … one of the services communicated via the Internet.

б) 1.  Mathematical methods … great significance to the study of electronics.   2. E-mail … an important communications service available on the Internet.   3. In contrast to hardware software … a non-physical nature.   4. Any cell of a computer's memory … a numbered "address" and can store a single number.   5. There … some robots which mimic the mechanical structure of humans.   6. Memory … a computer’s data storage system and one of the fundamental components of all modern computers.   7. A general purpose computer … four main components: the arithmetic logic unit, the control unit, the memory, and the input and output devices.

VI.    Прочитайте предложения, найдите в них сказуемое, определите его время. Сделайте грамматический разбор предложения и задайте к каждому предложению не менее трех вопросов:

а) 1. Today, commercial and industrial robots are in widespread use.    2.  The first artificial satellite of the Moon was the Soviet probe Luna 10.    3. Stories of artificial helpers and companions had a long history.   4. The Soviet dog Laika became the first animal in orbit on November 3, 1957.   5. Humans will land the Mars in future.

б) 1. In practice, robots were usually electro-mechanical systems.   2. A modem is a device that allows computers to communicate over telephone lines.   3. The first artificial satellite had two radio transmitters.   4. Valentina Tereshkova orbited the Earth 48 times aboard “Vostok 6”.   5. The flight to the Mars will take too much time.

VII.    Сделайте грамматический разбор предложений, определите в каком времени стоят сказуемые. Предложения переведите:

1. When combined with another term, such as "medical technology" or "space technology", technology refers to the particular field's knowledge.   2. Today, commercial and industrial robots are in widespread use performing jobs more cheaply or more accurately and reliably than humans.   3. Software can also be described as a collection of routines, rules and symbolic languages that provide the functioning of the hardware.   4. In 2009, scientists developed a manipulator which functions like a real hand allowing patients to write with it, type on a keyboard, play piano and perform other accurate  movements.

VIII.    Прочитайте следующие словосочетания. Обратите внимание на степени сравнения прилагательных и наречий:

the shortest; to work faster and more reliably; to consume much less power; to be smaller, cheaper, faster and more reliable; most robots; the first robot is faster, the other is stronger; the newest development; the simplest computers; to be millions of times more powerful; in its more general sense; to perform jobs more accurately; to perform jobs more cheaply or more accurately and reliably; more various applications; the most numerous; the greatest achievements; the most famous and important.

IX.    Образуйте сравнительную и превосходную степени от следующих прилагательных и наречий:

famous; giant; magnificent; possible;  small; soft; successful; dangerous; hot; long; real; strong; widespread; far; accurately; well; widely.

X.    Прочитайте и переведите цепочки существительных:

Space exploration; the physical space exploration era; radio transmitters; radio signals; temperature and pressure data; a space probe; six Apollo lunar landing missions; rock samples;  the lunar surface material; the first robot lunar probe.

XI.     Образуйте причастия  Participle I, Participle II от следующих глаголов:

to culminate; to focus; to orbit; to start; to stop; to achieve; to collect; to complete; to conduct; to emit; to enter; to explore; to land; to last; to launch; to live; to open; to see; to speak; to spend; to step; to transmit; to unveil; to walk; to weigh.

XII.   Вместо пропусков вставьте модальные глаголы. Поставьте к каждому предложению вопрос и дайте отрицательный ответ:

1. We … classify science as experimental and applied.   2. This routine … refer to the most modern software.   3. Robots … perform dangerous work.  4. We … discuss those problems at any time.   5. They … use this information in the control algorithms of a robot.   6. These semiconductor components … perform electron control.   7. We … not find any modern circuits that are only analog.   8. Engineers … solve this practical problem using only theoretical assumptions.

Модальные глаголы и их заменители

    Модальные глаголы can, may, must используются только во временах Indefinite, но имеют не все временные формы:

Present

Past

Future

can

could

-------

may

might

-------

must

-----

--------

Для восполнения недостающих форм, существуют

заменители модальных глаголов:

can

may

must

to be able (to)

быть в состоянии (мочь)

to be allowed (to)

иметь разрешение

to have (to)

быть вынужденным

Indefinite Tenses

can

may

must

Present

She can play the piano.

She is able to play the piano.

You may take the book.

You are allowed to take the book.

I must help you.

I have to help you.

Past

She could play the piano.

She was able to play the piano.

You might take the book.

You were allowed to take the book.

-------------------

I had to help you.

Future

-------------

She will be able to play the piano.

-----------------

You will be allowed to take the book.

-------------------

I shall have to help you.

XIII.    Пользуясь вышеприведенной таблицей, поставьте предложения из упражнения XII сначала в прошедшее время, а затем в будущее.

Инфинитив

    Инфинитив - это основная форма глагола. Отвечает на вопрос «Что делать?», то есть только называет действие без указания на время его совершения и на лицо, которое его совершает. Формальным признаком инфинитива является частица to. 

    Инфинитив имеет признаки, как существительного, так и глагола. Свойством инфинитива как глагола является его способность выражать характер действия (его длительность или завершенность) и залог.

    Каждой группе времен в английском языке соответствует своя форма инфинитива:

Indefinite

Tenses

Continuous 

Tenses

Perfect

Tenses

Perfect Continuous Tenses

Active voice

to ask

to be asking

to have asked

to have been asking

Passive voice

to be asked

to have been asked

Как видно из таблицы, инфинитив бывает простой и сложной формы.

    Времена группы  Indefinite в Active Voice (действительном залоге) образуются от простого инфинитива – to ask и обозначают действия, которые производит предмет или лицо:   to ask – спрашивать; to play – играть; to love – любить.

    Времена группы  Indefinite в Passive Voice (страдательном залоге) образуются от сложной формы инфинитива, которая образуется сочетанием глагола to be и второго причастия смыслового глагола:

to be + Participle II

    Инфинитив глагола в Passive Voice (страдательном залоге) обозначает действие, которому подвергается предмет или лицо:

to be asked – быть спрошенным (кем-то);

to be played – быть сыгранным (кем-то);

to be loved – быть любимым (кем-то).

XIV.   Образуйте страдательную форму инфинитива от следующих действительных форм глагола и переведите:

to achieve; to base; to begin*; to collect; to complete; to conduct; to control; to design; to develop; to emit; to explore; to increase; to launch; to make*; to manufacture; to open; to perform; to provide; to see*; to send*; to solve; to spend*; to transmit; to understand*; to unveil; to weigh; to focus; to start; to stop; to use; to write*.

XV.   Определите залог инфинитива в следующих предложениях. Предложения переведите:

1. We cannot achieve such high temperatures. – Such high temperatures cannot be achieved by us.   2. You must begin this work at once. – This work must be begun by you at once.   3. She may collect those samples. – Those samples may be collected by her.   4. The spacecraft must complete one orbit. - One orbit must be completed by the spacecraft.   5. They can conduct their researches. - Their researches can be conducted by them in our laboratory.   6. This software must control the production process. – The production process must be controlled by this software.   7. He can design a new model of robot. – A new model of robot can be designed by him.   8. You must not develop new equipment. – New equipment must not be developed by you.

Правило смены залога

0         I          II          III         IV

Изменение формы глагола

Active                       Passive

XVI.   В следующих предложениях замените Active Voice на Passive Voice, упустив упоминание о том, кто выполняет действие:

                               0                    I              II                               III

например: (To perform tasks) (they) (must control) (the mechanical structure of a robot).

                                0                                    I                                               II                          

              (To perform tasks) (the mechanical structure of a robot) (must be controlled) (by them)                

1. We can use this information to improve the control algorithms of a robot.   2. The engineers may describe the field of robotics as the study, design and use of robot systems for manufacturing .   3.  He   may use electronic components singly or in more complex groups as integrated circuits.   4. We can describe a ‘circuit’ as anything from a single component, to systems containing thousands of components.     5. You can   exchange messages very quickly.   6.  We can place letters, numbers, even computer instructions into the computer’s memory.   7.  I must  programme the  computer to do this operation with only a few simple instructions.8. We can find the built-in computers in many devices from MP3 players to aircrafts and from toys to industrial robots.

XVII.   В следующих предложениях замените Passive Voice на Active Voice.  И если не сказано кем выполняется действие, то в качестве подлежащего возьмите кого угодно, хотя бы и себя:         

                                        I                      II                                        IV

       Например:      (Software) (can be described) (as a collection of routines and rules).

                                  I               II                 III                            IV

                               (  I )  (can describe)  (software)  (as a collection of routines and rules).

1.    Two voltage levels must be used by most digital circuits.   2.   The International Space station can be seen from the Earth with the naked eye.   3. Science may be classified as experimental science  and applied science.   4.  These computers may be used for intense calculations.   5.   The computer’s magnetic core memory can be replaced by semiconductor memory.   6.  Electronic components must be categorized as active (e.g. transistors and thyristors) or passive (e.g. resistors and capacitors).   7.  An experiment can be made to help us solve practical problems.   8. Most analog electronic devices, such as radio receivers, must be constructed from combinations of a few types of basic circuits.

Парные союзы

    К парным союзам относятся cоюзы, состоящие как бы из двух частей:

eitheror  -  или … или;                        bothand  -  как…так (и);   и … и;

neither … nor  - нини;                         not only … but also  -  не тольконо и. 

XVIII.     Переведите предложения, обращая особое внимание на перевод парных союзов:

1.    These devices may be either digital or analog.   2.   Nowadays neither Russia nor the USA conduct  space exploration on the Moon.   3.  Electronic devices usually have both analog and digital circuits.   4.  Walkie-talkie has a useful communication characteristics not only for business but also personal use.   5.  Statistical analysis plays a fundamental role in many areas of both the natural sciences and social sciences.   6.  Both analog and digital circuits have elements of either linear or non-linear operation.   7.  Applied Mathematics is very important both in theory and experiment in advancing scientific knowledge.   8.  The newest computer is not only much more powerful but also much cheaper than its older analogs.   9.  Space exploration is conducted both by human spaceflights and by robotic spacecraft.     10. Today a significant amount of robots are either human controlled, or operate autonomously in  dynamic conditions.   11. Devices for communication between computers, such as modems and network interface, typically serve for both input and output.     

Бессоюзное подчинение определительных придаточных предложений

    В сложноподчиненных предложениях слова, вводящие определительные придаточные предложения  (that, which, who) могут выполнять две функции:

  1.  Союзного слова, которое не только вводит определительное придаточное предложение, но и является подлежащим этого предложения:

                                                                                                    I           II                   III

The hole in the ozone layer may be found by artificial satellites [ (which) (explore) (the Earth's atmosphere) ].

  1.  Союза, который просто вводит определительное придаточное предложение, но сам не играет в этом предложении никакой роли:

                                                                    I                            II

The ozone layer investigations [ which (the artificial satellites) (perform) ] will help in solving the problem.

    В последнем случае союз в английском предложении может упускаться, а при переводе на русский язык упущенный союз следует восстанавливать:

The ozone layer investigations [ the artificial satellites perform] will help in solving the problem.

Исследования озонового слоя, которые выполняют искусственные спутники, помогут решить эту проблему.

XIX.   Прочитайте предложения, сделайте грамматический разбор, где возможно упустите союз. Предложения переведите:

1.  “Sputnik 1” emitted "beeps" that all people around the globe could hear.   2. Alexey Leonov became the first human who conducted a space walk on March 18, 1965.   3. Gagarin's flight opened a new era in space exploration which we know as human spaceflights.   4.  These actions can be determined by programmed routines that we can change from time to time.    5.  The scientific approach which is necessary both in studying and describing the nature phenomena is  essential now  in many fields of knowledge.  6. Mathematics  is essential to the sciences because of the role which it plays in the developing of scientific models.   7. Statistical methods, which scientists use for  analyzing data, allow them to achieve a high level of reliability in their investigations.  8. There are an extraordinary number of great achievements in modern science and technology which can be seen in society today.   9. His report includes some theoretical assumptions which he didn’t mention before.   

Отрицательные префиксы прилагательных

    Префиксы отрицательного значения un-; in-; im-; il-; ir- придают прилагательным противоположное значение:

comfortable

удобный

uncomfortable

неудобный

accessible

доступный

inaccessible

недоступный

personal

личный

impersonal

безличный

logical

логичный

illogical

нелогичный

regular

регулярный

irregular

нерегулярный

XX. Образуйте с помощью отрицательных префиксов прилагательные с противоположным значением:

skilled; usual; rational; common; equal; predictable; traditional; convenient; reliable; responsible; necessary; active; possible.

Text A

History of space exploration in the 20th Century

    Space exploration is the use of astronomy and space technology for exploration of outer space. The physical exploration of space can be conducted both by human spaceflights and by robotic spacecrafts. The physical space exploration era began in the second half of the 20th century, on October 4, 1957 with “Sputnik 1”, the USSR's first artificial satellite. It was not only the first of the greatest achievements of the Soviet Union’s space program but the significant progress of mankind. The satellite “Sputnik 1” weighed only about 83 kilogram. It had two radio transmitters which emitted "beeps" that could be heard by radios around the globe. Analysis of the radio signals was very important. In the duration of radio beeps temperature and pressure data had to be encoded.

    The Soviet space program achieved many of the first milestones in space exploration, including the first living being in orbit in 1957, the first photographs of the unseen far side of the Moon made in 1959, the first human spaceflight in 1961, the first woman in space in 1963, the first spacewalk in 1965, the first hard landing in 1959 and the first automatic soft landing on the surface of another celestial body in 1966, and the launch of the first space station in 1971.

    The dog Laika became the first animal in orbit on November 3, 1957. On April 11, 2008, many years after that historic launching, a small monument in her honor had to be unveiled in Moscow.

    One of the most famous and magnificent aspects of space exploration was the flight and successful landing of the first man in the space. The first human spaceflight was the flight of “Vostok 1” with Yuri Gagarin on April 12, 1961.The spacecraft completed one orbit around the Earth, lasting about 1 hour and 48 minutes. Gagarin's flight opened a new era in space exploration we know as human spaceflights.

    Valentina Tereshkova became the first woman in space on June 16, 1963. She orbited the Earth 48 times aboard  “Vostok 6” and spent in space three days.

    Alexey Leonov entered the history as the first human who conducted a space walk on March 18, 1965. He was quite alone outside the spacecraft for 12 minutes and nine seconds.

    On February 3, 1966 the Luna 9 spacecraft, as part of the Luna program,  achieved the Moon and performed the first soft automatic landing on another celestial body. There was radio equipment, a program timing device, heat control systems, scientific apparatus, its own power sources, and a television system aboard the spacecraft. The photographs provided by “Luna 9” included a panoramic view of the lunar surface, nearby rocks and the view of the horizon 1.4 km away from the spacecraft.

    “Salyut 1” was the first space station of any kind, launched on April 19, 1971. It was an artificial structure designed for a crew of some members to live and work in outer space for a period of time. It was the first experience that helped make possible and successful the designing, creation and exploitation of the International Space Station.

Задания к тексту А:

I.     Прочитайте и переведите следующие выражения:

human spaceflights; robotic spacecrafts; the physical space exploration era; the USSR's first artificial satellite; the Soviet Union’s space program; radio transmitters; temperature and pressure data; the duration of radio beeps; the first living being; the first spacewalk; automatic hard or soft landing; another celestial body; a space probe; the unseen far side of the Moon; the Moon’s surface; the first artificial satellite of the Moon.

II.     Найдите в предыдущем упражнении английские эквиваленты следующих русских выражений:

автоматическая жесткая или мягкая посадка; космическая программа Советского Союза; космический зонд; данные о температуре и давлении; полеты пилотируемых космических кораблей; поверхность Луны; эра физического исследования космоса; другое космическое тело; беспилотные космические  корабли; невидимая дальняя сторона Луны; радиопередатчики; первый выход в открытый космос; длительность радиосигналов; первый искусственный спутник Луны; первый искусственный спутник СССР; первое живое существо.

III.    Сделайте грамматический разбор предложений. К каждому предложению задайте не менее трех вопросов:

  1.  Sputnik 1” had two radio transmitters which emitted "beeps" that could be heard by radios around the globe.
  2.  It was the first experience that helped make possible  and successful the designing, creation and exploitation of the International Space Station.

IV. Прочитайте по  английски следующие даты и скажите, какое событие произошло в тот день:

October 4, 1957;   November 3, 1957;    April 11, 2008;    April 12, 1961;   June 16, 1963; March 18, 1965;    February 3, 1966;      April 19, 1971.

V.   Ответьте письменно на следующие вопросы:

  1.  What is space exploration?
  2.  How can the physical exploration of space be conducted?
  3.  On what day and with what did the physical space exploration era begin?
  4.  Why was analysis of the radio signals very important?
  5.  What were the Soviet’s first milestones in space exploration?
  6.  Who was the first living being in space and when it happened?
  7.  When did Russians unveil a small monument in Laika’s honor?
  8.  When was the first human spaceflight and who was the first cosmonaut?  
  9.  How many days did Valentina Tereshkova spend in space?
  10.  How long was Alexey Leonov outside the spacecraft?
  11.  When did people get the first photographs from the lunar surface?
  12.  When did the Soviets launched the first space station of any kind?

VI.   Переведите текст А письменно.

Text B

Exploration of the Moon  

    The physical exploration of the Moon began when “Luna 2”, a space probe launched by the Soviet Union, made a hard landing on the Moon on September 14, 1959 and culminated with the landing of the first humans on the Moon in 1969. Between these two great achievements were many scientifically important firsts.

    The first photographs of the unseen far side of the Moon were made in 1959 by the Soviet Union’s “Luna 3” probe. “Luna 9” was the first probe which performed a soft landing on the Moon and transmitted pictures from the Moon’s surface. “Luna 10” launched on March 31, 1966 became the first artificial satellite of the Moon.

    On December 24, 1968, the crew of  “Apollo 8” became the first human beings who entered lunar orbit and saw the far side of the Moon with their own eyes. And at last, on July 20, 1969 humans first landed on the Moon. The first man who stepped on the lunar surface was Neil Armstrong, commander of the U.S. mission “Apollo 11”. He spoke the famous words "That's one small step for [a] man, one giant leap for mankind." The second astronauts of the “Apollo 11” mission, Buzz Aldrin, who stepped the Moon’s surface 15 minutes later, described the Moon’s view as "Magnificent desolation." There were six Apollo lunar landing missions at all. The first lasted  about two-and-a-half hours was the shortest of any of the six Apollo missions. The crew of “Apollo 17”, by comparison, spent over 21 hours exploring the lunar surface. And Eugene Gernan, as a member of the “Apollo 17” crew, was the last man who walked on the Moon in December 1972. The astronauts of the all Apollo missions deployed the scientific equipment on the Moon and collected rock samples and lunar surface material.

    The first robot lunar rover which landed on the Moon was the Soviet vessel “Lunokhod 1” on November 17, 1970 as part of the Lunokhod  program.

    From the mid-1960s to the mid-1970s there were 65 Moon landings (with 10 in 1971 alone), but after “Luna 24” in 1976 they suddenly stopped. The Soviet Union started focusing on Venus and space stations and the U.S. on Mars and beyond.

Задания к тексту B:

I.   Найдите в тексте английские эквиваленты следующим русским выражениям:

фотографии с поверхности Луны; много научно важных начинаний; жесткая посадка; мягкая посадка; развертывать научное оборудование; космический спутник, запущенный Советским Союзом; по сравнению; первый искусственный спутник Луны; величественное запустение; физическое исследование Луны; собирать образцы скальных пород и поверхностного материала; гигантский скачок для человечества; невидимая сторона Луны;

II.    Сформулируйте в нескольких словах содержание каждого абзаца.

III.   Напишите резюме к тексту.

IV.   Ответьте на вопросы:

  1.  When did the physical exploration of the Moon begin?
  2.  When and how did the first photographs of the Moon appear?
  3.  What space probe became the first artificial satellite of the Moon?
  4.  Who first saw the far side of the Moon with their own eyes?
  5.  When did the astronauts of  “Apollo 11” land on the Moon?
  6.  What were the first words of Neil Armstrong, commander of the U.S. mission “Apollo 11”?
  7.  How did Buzz Aldrin, the second astronauts of the “Apollo 11” mission, describe the Moon’s view?
  8.  How long were Neil Armstrong and Buzz Aldrin on the Moon?
  9.  How much time did the crew of  “Apollo 17” spend on the Moon?
  10.  What did the astronauts do on the Moon?
  11.  When did the flights to the Moon suddenly stop?

V.   Перескажите текст, используя в качестве плана вопросы предыдущего упражнения.

PAGE   \* MERGEFORMAT 1


 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

14413. Экономическое отношение современной молодёжи в России 33.5 KB
  Экономическое отношение современной молодёжи в России Молодёжь в значительной части обладает тем уровнем мобильности интеллектуальной активности и здоровья который выгодно отличает её от других групп населения. В то же время перед любым обществом стоит вопрос о...
14414. Хочешь жить - умей вертеться 18.22 KB
  Хочешь жить умей вертеться. В современном мире все вращается вокруг денег. Каждый пытается гдето сэкономить а ктото старается увеличить свою прибыль. Что касаемо студентов... То не буду лукавить даже порой садясь в автобус или маршрутное такси нас давит жаба плат
14415. Экономические отношения современной молодёжи России 30 KB
  Экономические отношения современной молодёжи России сочинение Современная молодежь России в последнее время всё чаще идёт на поводу брендов о которых не умолкают СМИ стремится быть в первых рядах и подражать иностранным известным личностям в каких либо их приобре...
14416. Сочинение на тему: «Экономические отношения молодежи в стране» 20.49 KB
  Сочинение на тему: Экономические отношения молодежи в стране. В условиях социальноэкономического реформирования российского общества особую актуальность приобретают исследования проблем молодежи проживающей в малых городах. Проблемная ситуация заключается в то
14417. Экономические отношения современной молодёжи в моей группе 7.39 KB
  Экономические отношения современной молодёжи в моей группе. Экономические отношения это отношения между людьми по поводу распределения обмена и потребления благ. В экономические отношения люди обычно вступают исходя из мотивов выгоды. Дай то что нужно мне и ...
14418. Есть такая профессия - защищать Родину 482.72 KB
  Сочинение на тему: Есть такая профессия защищать Родину Я счастливый человек Я живу со своими родителями хожу в любимую школу слышу смех бабули и дедушки. Мне интересно читать книги рассматривать картинки в энциклопедиях изучать географические карты. Как мног
14419. Важный выбор 13.85 KB
  Важный выбор Мой важный выбор состоял в том что я решил сильно поменять свою жизнь поступив в суворовское военное училище. Одним летним утром я как обычно проснулся поздно но по новостям увидел передачу об Уссурийском суворовском военном училище.
14420. Важный выбор профессии 17.36 KB
  Я учусь в 8 классе мне 14 лет. Через несколько лет меня ждет расставание со школой. Но самое главное мне предстоит сделать очень важный выбор от которого впоследствии будет зависеть моя будущая жизнь. Кто поможет мне ответить на вопрос: Кем быть Куда пойти учиться ...
14421. Моя мечта 32 KB
  Среди десятков, сотен, тысяч принимаемых человеком решений ни одно не может сравниться по своему значению, по роли и влиянию на судьбу с решением выбора профессии.