62448

Present Continuous Tense. Future Simple Tense. Оборот to be going to + глагол

Конспект урока

Педагогика и дидактика

Употребление настоящего продолженного времени (Present Continuous Tense) для обозначения действия в будущем Оборот to be going to + глагол Будущее простое время (Future Simple Tense) Количественные слова a lot (of), many, much, little, a little, few, a few...

Английский

2014-06-10

37.07 KB

5 чел.

UNIT 7

ГРАММАТИКА

ТЕКСТ

  1. Употребление настоящего продолженного времени (Present Continuous Tense) для обозначения действия в будущем
  2. Оборот to be going to + глагол
  3. Будущее простое время (Future Simple Tense)
  4. Количественные слова a lot (of), many, much, little, a little, few, a few

Development Economics

ACTIVE VOCABULARY

  1.  at some level
  2.  benefit
  3.  besides
  4.  creative
  5.  job
  6.  knowledge
  7.  level
  8.  pay
  9.  private
  10.  productive
  11.  profitable
  12.  public  syn social
  13.  research
  14.  scholarship
  15.  skill
  16.  society
  17.  stability
  18.  stable
  19.  subsidy
  20.  support
  21.  task
  22.  tax
  23.  to avoid
  24.  to create
  25.  to do research
  26.  to evaluate
  27.  to improve
  28.  to pay (for)
  29.  to support
  30.  value
  1. задача
  2. общество
  3. работа, рабочее место
  4. улучшать(ся), совершенствовать(ся)
  5. мастерство
  6. производительный, продуктивный
  7. устойчивый, прочный
  8. устойчивость, прочность
  9. творческий
  10. творить, создавать
  11. исследование
  12. проводить исследование
  13. ценность, стоимость
  14. оценивать
  15. знание
  16.  частный
  17. преимущество, выгода
  18. заработная плата
  19. платить за что-л.
  20. кроме, кроме того
  21. общественный 
  22. прибыльный, рентабельный
  23. поддержка 
  24. поддерживать
  25. избегать
  26. налог
  27. уровень
  28. на некотором уровне
  29. субсидия
  30. стипендия

ГРАММАТИКА 1

Настоящее продолженное время (Present Continuous Tense) может обозначать действия, запланированные на будущее:

I am meeting my friends tomorrow morning. — Я встречаюсь с друзьями завтра утром.

EXERCISE 1. Раскройте скобки, употребив глагол в форме настоящего продолженного времени.

l. We (to begin) an additional course in computer programming in a month.

2. I (to go) to the sea in July.

  1.  Our students (to have) a lecture in economics by a visiting professor from England today after classes.
  2.  This student (to work) at his course paper next week.
  3.  We (not to read) for the exam this week, we (to work) at the course paper.

Оборот to be going to + глагол обозначает намерение сделать что-либо в будущем. Глаголы to go и to come с ним не употребляются. Намерение пойти, поехать, прийти, приехать куда-либо выражаются настоящим продолженным временем.

Примеры:

  1.  This student is going to learn both English and French.
  2.  I am going to write new words in my notebook and learn them.
  3.  My mother is coming to Moscow in March.

EXERCISE 2. Раскройте скобки.

  1.  We (to go) to Paris on winter holiday.
  2.  My mother (to watch) TV in the evening.
  3.  I (not to read) any textbooks for the exam, 1 (to read) my lecture notes.
  4.  My friend (to take) a computer course this winter.
  5.  These students (to become) economists in five years.
  6.  I (to find) a job during my summer holiday.

ГРАММАТИКА 2

БУДУЩЕЕ ПРОСТОЕ ВРЕМЯ (Future Simple Tense)

(SHALL) WILL + ГЛАГОЛ (V)

+

I/we

you

не/ she/ it /they

will

study economics.

-

I/we

you

не/ she/ it /they

Will not (won’t)

study economics.

?

Will

I/we

you

не/ she/ it /they

study economics.

КРАТКИЕ ОТВЕТЫ: Yes, I shall/will. No, he won't. Yes, we shall/ will.

В специальных вопросах на первое место ставится вопросительное местоимение. (When will you study economics?)

В английском языке БУДУЩЕЕ ПРОСТОЕ ВРЕМЯ употребляется:

  1. когда говорящий в ходе беседы решает, предлагает или обещает сделать что-либо (спонтанное решение);
  2. когда говорящий высказывает свое мнение о том, что случится в будущем (ожидаемое событие);
  3. в главном предложении, если есть придаточное предложение времени или условия.

Примеры:

              1. I have lost my pen. — I'll give you a pen.

2. I don't think we'll have any classes on Monday.

3. When we finish work, we'll go home. If I get this job, I'll learn French.

EXERCISE 3. Раскрыв скобки, употребите глаголы в форме про-ггого будущего времени.

  1.  I don't think this plant (to produce) good radios.
  2.  They think the new car (to be) very good.
  3.  If you speak English, you (to get) a better job.
  4.  When they introduce the new method, productivity (to rise).
  5.  If the company raises labour efficiency, it (to become) more profitable.
  6.  You (to like) Professor Smith's lectures on economics, I am sure.

В придаточных предложениях времени (после союзов when когда, after после того как, before до того как) и условия (после союза if если) действия в будущем обозначаются НАСТОЯЩИМ ПРОСТЫМ ВРЕМЕНЕМ.

Примеры:

1. After they buy the new equipment, they will teach their workers to work with it.

2. If the country invests more money in education, productivity and living standards will be higher.

EXERCISE 4. Раскрыв скобки, употребите глаголы в нужной форме.

  1.  If the government's policy (to be) proper, employment (to be) higher.
  2.  If Russia (to improve) conditions of scientists' work, there (to be) great progress in science.
  3.  When the enterprise (to work) more profitably, it (to compete) with other enterprises more successfully.
  4.  When the factory (to produce) more goods, it (to require) more resources.
  5.  Before the manager (to make) a decision, he (to study) all the data.
  6.  If the price of the good (not to raise), the company (not to make) any profit.
  7.  If the economists (not to use) the new method of analysis, they (not to make) a correct model.
  8.  After prices (to rise), the demand for these goods (to fall).

ГРАМАТИКА 3 - a lot (of), many, much

Тип предложения

Исчисляемые существительные (products, factories)

Неисчисляемые существительные (money, water)

+

a lot of very / so / too much

a lot (of) very / so/ too many

?

a lot of many

a lot (of) much

-

many

much

Примеры:

1. Утвердительные предложения

There are a lot of factories in the city. Very many factories produce these goods. These crops require a lot of water.

Very much money was spent on the new equipment. The student studies a lot. Не is very tired, he studies too much.

  1.  Вопросительные предложения

Did the company employ a lot of new workers last year? Were there many factories in the city in the 19th century?

Is there a lot of information on the labour resources in the region? Was there much water in the river ten years ago?

3. Отрицательные предложения

The company did not employ many workers last year. Not much labour is required in the region.

Мало - few, little

Немного, несколько - a few, a little

Исчисляемые существительные

Неисчисляемые существительные

few / a few

little / a little

Примеры:

Few companies produce these machines. There are a few economists who are interested in these problems. There is little water in the river now. There is a little information on the development of tourism in this area. The student works little.

EXERCISE 5. Вставьте a lot (of), many, much, few, a few, little, a little.

  1.  ... oil products are used now in manufacturing and agriculture.
  2.  The UK does not produce as ... coal as in the past.
  3.  Are ... industries developing rapidly?
  4.  They work very ... but they haven't made any progress yet.
  5.  There are ... countries that are highly industrialized.
  6.  There are ... differences between these two factories.
  7.  There is ... modern equipment in the factory and it doesn't work efficiently.
  8.  Very ... developing countries have low living standards.
  9.  There was ... growth in labour efficiency last year but it is not enough.
  10.  The success of the firm depends... on market conditions but the workers have done ... to make progress.
  11.  ... LDCs have low living standards.

TEXT

ECONOMICS OF EDUCATION

Education for young people has always been a leading social task. In all industrial societies young people from the age of 5 to 16 and sometimes older go to school. A lot of young adults then take jobs, but some — like you — go to college and a few more take advanced studies.

Education varies from country to country but it has the same economic characteristics in all countries. It improves skills which make people more productive. By means of education people are made stable members of society. Some teachers also do creative research which helps to improve technology. So education creates large economic values varying from technical productivity in factories and offices to progress of knowledge.

Various values of education are of two classes: private and social. Each student gets private benefits when he or she learns new skills which will allow them to get higher pay on the job. Besides, the job will probably be more pleasant and the person will cope with problems of modern life better.

There are also public benefits of education. First, it provides more productive workers for society, economy becomes more гllicient and profitable. Without education many people do not юре with difficulties of life and turn to crime or require public .import. Second, people understand social life better and they will deal with public problems more intelligently and avoid extremism. Third, greater productivity of population provides more taxes in order to pay for public needs.

The task of economics of education is to evaluate public and private benefits and make decisions how much a government is going to invest in every type of school and how the government is going to do it. As productivity and stability of population is mainly increased at school level, total public subsidies for schools are justified. For education at the college level, however, I lie public benefits are weaker than private benefits and full public subsidies are considered less justified than at the school level.

Education is being financed by subsidies or scholarships. Which of them are more effective is also a problem studied by economics of education.

Technologies are becoming more complex and demand for education as well as a number of qualified specialists will grow in future. With it, the role of economics of education and the .cope of problems studied by it is growing in the years to come.

EXERCISE 6. Ответьте на вопросы к тексту.

  1.  What are the characteristics of education which are the same in all countries?
  2.  What is the role of education in social progress?
  3.  What are the private benefits of education?
  4.  What are the public benefits of education?
  5.  What is the task of economics of education?
  6.  Why are total subsidies for schools justified? What aboi] subsidies for colleges?
  7.  How is education financed?
  8.  Is economics of education going to become more important in the near future? Why?

EXERCISE 7. Измените следующие предложения, употребив глагол в форме страдательного залога.

Образец: Society is increasing the role of education. The role of education is being increased.

  1.  The company is making its factories more efficient ai profitable.
  2.  Some banks have given scholarships to students.
  3.  University teachers do research.
  4.  Education improves both skills and knowledge.
  5.  Last year the factory introduced new technology.
  6.  Museums require government support.
  7.  The university has raised the level of teaching.
  8.  The government is raising the level of financing education.

EXERCISE 8. Раскрыв скобки, употребите глагол в нужном времени и залоге.

  1.  His pay just (to raise).
  2.  The taxes (to fall) last year.
  3.  My English (to improve) since last year.
  4.  Macroeconomics (to study) economy as a whole.
  5.  Knowledge (to increase) by means of research.
  6.  My father just (find) a new job.
  7.  When a man (to learn) his skills (to improve).
  8.  There (to be) creative and non-creative jobs.
  9.  If the government (to spend) more money on higher education more young people (to go) to university.

EXERCISE 9. Закончите предложения.

  1.  University students will do more research if...
  2.  If the scholarship is raised, I...
  3.  Society will be more stable if...
  4.  When the government supports universities and schools more...
  5.  If people cope with difficulties of life better...
  6.  Labour will become more productive after...
  7.  The level of education will rise in this country if (when)...

EXERCISE 10. Вставьте в пропуски слова в нужной форме: skill, creative, so, benefit, besides, task, scholarship, stable, stability, various, job, avoid.

  1.  A lot of university students get … . … , most of them work.
  2.  The growth of trade between the two countries is ....
  3.  What are the ... of the job?
  4.  4.... of society is very important for fast economic growth.
  5.  I want to have a good     ... I chose economics as my profession.
  6.  There are ... jobs on the labour market.
  7.  Not every man will cope with ... work.
  8.  The ... of this course is to improve your reading and speaking... in English.
  9.  Their task is ... any risk for their company.

EXERCISE 11. Замените слова в скобках на английский эквивалент.

  1.  Stability of society depends on the level of education and (очень многих) other factors.
  2.  There are not (так много) risks in manufacturing as in agriculture.
  3.  (Очень мало) countries in the world have very high living standards.
  4.  It is necessary to evaluate (много) factors in order to predict what will happen in future.
  5.  There are (меньше) buyers today than yesterday.
  6.  The bank has introduced (мало) new services recently.
  7.  It is necessary to learn (много) to have (так много) knowledge.
  8.  When the University had some financial difficulties, it go (мало) support from the company. 

 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

82257. Классическая и неклассическая концепция истины. Экзистенциальная истина, истина и правда 39.28 KB
  Стержень классической концепции истины принцип соответствия знания действительности. Исследования показали возможность применения классической концепции истины к любым мыслимым мирам но в этом случае она должна быть уточнена следующим образом. Для классической концепции истины характерны следующие принципы: действительность не зависит от мира знания; между нашими мыслями и действительностью можно установить однозначное соответствие; существует критерий установления соответствия мыслей действительности; сама теория соответствия...
82258. Проблемы истины в свете практичкского применения. Плюрализм и социологическое требование отсутствия монополии на истину 38.38 KB
  Так что же такое истина Имеются разные понимания истины. Вот некоторые из них: Истина это соответствие знаний действительности; Истина это опытная подтверждаемость; Истина это свойство самосогласованности знаний; Истина это полезность знания его эффективность; Истина это соглашение. Первое положение согласно которому истина есть соответствие мыслей действительности является главным в классической концепции истины.
82259. Объяснение и понимание как следствие коммуникативности науки. Природа и типы объяснений. Объяснение как функция теории и её результат 37.73 KB
  Понимание нельзя смешивать с тем что называют озарением инсайтом интуицией хотя все это есть в процессе понимания. Наряду с описанием объяснением истолкованием интерпретацией понимание относится к основным процедурам функционирования научного знания. Поэтому понимание не следует отождествлять с познанием понять значит выразить в логике понятий или смешивать с процедурой объяснения хотя они и связаны между собой.
82260. Понимание в гуманитарных науках, необходимость обращения к герминевтике как « органону наук о духе»(В.Дильтей, Г.Гадамер) 39.83 KB
  Дильтей 1833-1911 который предпринял попытку расширить герменевтику до ее понимания как общенаучной философской дисциплины. Понимание внутреннего мира осуществляется при помощи интроспекции а для понимания культуры прошлого необходима герменевтика. Два вида понимания рассуждал Дильтей отражают собой два имеющихся комплекса наук: наук о духе и наук о природе. Концепцию логических форм интерпретации Дильтей предваряет исследованием проявлений жизни и форм понимания.
82261. Объяснение и понимание в социологии, исторической, экономической и юридической науках, психологии, филологии, культурологи 33.73 KB
  Степина в качестве ведущих элементов структуры теории рассматриваются теоретические схемы представленные относительно независимо в языке содержательного описания либо в форме математических зависимостей на языке формул. Так основание физической теории составляют математический формализм первый слой фундаментальная теоретическая схема второй слой они всегда взаимообусловлены. Развитая теория строится на основе синтеза частных теоретических схем которые предстают как выводимые или конструируемые из фундаментальной теоретической схемы...
82262. Герменевтика – наука о понимании и интерпритации текста. Текст как особая реальность и «еденица» анализа социально – гуманитарного знания 37.79 KB
  Изначальная многозначность любого текста а она характерна даже для научных текстов что обыгрывается в современном постмодернизме становится в философии предметом особого направления которое обозначается как герменевтика. Внешне общая парадигма герменевтических устремлений реализуется в антисциентистском направлении но не в плане простого отказа от использования научной методологии при исследовании текста а в плане утверждения идеи о необходимости обязательного дополнения такого исследования субъективистскими компонентами. Сами тексты...
82263. Язык социально-гуманитарных наук. Языковая картина мира и «языковые игры» 34.44 KB
  проблемы природы языка принципов и законов его функционирования начинают изучаться лингвистами логиками психологами и философами. Таким образом для языкознания важными вопросами становятся вопросы семантики а также проблемы взаимосвязи языка и мышления языка и предметного мира. Так швейцарский лингвист Фердинанд де Соссюр 1857–1913 указывает на то что предметом изучения лингвистики становится имманентная реальность языка. Также проблемы языка в первую очередь выдвигаются в логике.
82264. Интерпритация как придание смысла, значения высказываниям, текстам, явлениям, событиям 40.1 KB
  Это внешняя сторона интерпретации. Выделяя к качестве предмета изучения исторического познания текст мы не должны сводить процедуру интерпретации к набору грамматических языковых игр Л. Объективный план интерпретации как операции мышления представлен с одной стороны предметом исследования а с другой операциональным или формально логическим каркасом своего рода алгоритмом системой стандартных шагов правит принципов и приемов субъекта познания в ходе познавательной деятельности. Общепризнанным каноном процесса интерпретации в...
82265. Вера и знание, достоверность и сомнение. Диалектика веры и сомнения в процессе познания 32.72 KB
  В социальногуманитарных науках знание всегда сочетается с верой и сомнением так как вера ориентирована на преувеличение роли абсолютного момента в знании а сомнение – роли относительного – в нем. Вера присутствует в социальногуманитарных науках прежде всего в силу незавершенности познания социальных явлений как допущение возможности соответствия социальной реальности и его отражения в знании. Она также может присутствовать в социальногуманитарных науках: как вера ученогогуманитария в Бога ученый привносит в науку свою веру как его...