62448

Present Continuous Tense. Future Simple Tense. Оборот to be going to + глагол

Конспект урока

Педагогика и дидактика

Употребление настоящего продолженного времени (Present Continuous Tense) для обозначения действия в будущем Оборот to be going to + глагол Будущее простое время (Future Simple Tense) Количественные слова a lot (of), many, much, little, a little, few, a few...

Английский

2014-06-10

37.07 KB

4 чел.

UNIT 7

ГРАММАТИКА

ТЕКСТ

  1. Употребление настоящего продолженного времени (Present Continuous Tense) для обозначения действия в будущем
  2. Оборот to be going to + глагол
  3. Будущее простое время (Future Simple Tense)
  4. Количественные слова a lot (of), many, much, little, a little, few, a few

Development Economics

ACTIVE VOCABULARY

  1.  at some level
  2.  benefit
  3.  besides
  4.  creative
  5.  job
  6.  knowledge
  7.  level
  8.  pay
  9.  private
  10.  productive
  11.  profitable
  12.  public  syn social
  13.  research
  14.  scholarship
  15.  skill
  16.  society
  17.  stability
  18.  stable
  19.  subsidy
  20.  support
  21.  task
  22.  tax
  23.  to avoid
  24.  to create
  25.  to do research
  26.  to evaluate
  27.  to improve
  28.  to pay (for)
  29.  to support
  30.  value
  1. задача
  2. общество
  3. работа, рабочее место
  4. улучшать(ся), совершенствовать(ся)
  5. мастерство
  6. производительный, продуктивный
  7. устойчивый, прочный
  8. устойчивость, прочность
  9. творческий
  10. творить, создавать
  11. исследование
  12. проводить исследование
  13. ценность, стоимость
  14. оценивать
  15. знание
  16.  частный
  17. преимущество, выгода
  18. заработная плата
  19. платить за что-л.
  20. кроме, кроме того
  21. общественный 
  22. прибыльный, рентабельный
  23. поддержка 
  24. поддерживать
  25. избегать
  26. налог
  27. уровень
  28. на некотором уровне
  29. субсидия
  30. стипендия

ГРАММАТИКА 1

Настоящее продолженное время (Present Continuous Tense) может обозначать действия, запланированные на будущее:

I am meeting my friends tomorrow morning. — Я встречаюсь с друзьями завтра утром.

EXERCISE 1. Раскройте скобки, употребив глагол в форме настоящего продолженного времени.

l. We (to begin) an additional course in computer programming in a month.

2. I (to go) to the sea in July.

  1.  Our students (to have) a lecture in economics by a visiting professor from England today after classes.
  2.  This student (to work) at his course paper next week.
  3.  We (not to read) for the exam this week, we (to work) at the course paper.

Оборот to be going to + глагол обозначает намерение сделать что-либо в будущем. Глаголы to go и to come с ним не употребляются. Намерение пойти, поехать, прийти, приехать куда-либо выражаются настоящим продолженным временем.

Примеры:

  1.  This student is going to learn both English and French.
  2.  I am going to write new words in my notebook and learn them.
  3.  My mother is coming to Moscow in March.

EXERCISE 2. Раскройте скобки.

  1.  We (to go) to Paris on winter holiday.
  2.  My mother (to watch) TV in the evening.
  3.  I (not to read) any textbooks for the exam, 1 (to read) my lecture notes.
  4.  My friend (to take) a computer course this winter.
  5.  These students (to become) economists in five years.
  6.  I (to find) a job during my summer holiday.

ГРАММАТИКА 2

БУДУЩЕЕ ПРОСТОЕ ВРЕМЯ (Future Simple Tense)

(SHALL) WILL + ГЛАГОЛ (V)

+

I/we

you

не/ she/ it /they

will

study economics.

-

I/we

you

не/ she/ it /they

Will not (won’t)

study economics.

?

Will

I/we

you

не/ she/ it /they

study economics.

КРАТКИЕ ОТВЕТЫ: Yes, I shall/will. No, he won't. Yes, we shall/ will.

В специальных вопросах на первое место ставится вопросительное местоимение. (When will you study economics?)

В английском языке БУДУЩЕЕ ПРОСТОЕ ВРЕМЯ употребляется:

  1. когда говорящий в ходе беседы решает, предлагает или обещает сделать что-либо (спонтанное решение);
  2. когда говорящий высказывает свое мнение о том, что случится в будущем (ожидаемое событие);
  3. в главном предложении, если есть придаточное предложение времени или условия.

Примеры:

              1. I have lost my pen. — I'll give you a pen.

2. I don't think we'll have any classes on Monday.

3. When we finish work, we'll go home. If I get this job, I'll learn French.

EXERCISE 3. Раскрыв скобки, употребите глаголы в форме про-ггого будущего времени.

  1.  I don't think this plant (to produce) good radios.
  2.  They think the new car (to be) very good.
  3.  If you speak English, you (to get) a better job.
  4.  When they introduce the new method, productivity (to rise).
  5.  If the company raises labour efficiency, it (to become) more profitable.
  6.  You (to like) Professor Smith's lectures on economics, I am sure.

В придаточных предложениях времени (после союзов when когда, after после того как, before до того как) и условия (после союза if если) действия в будущем обозначаются НАСТОЯЩИМ ПРОСТЫМ ВРЕМЕНЕМ.

Примеры:

1. After they buy the new equipment, they will teach their workers to work with it.

2. If the country invests more money in education, productivity and living standards will be higher.

EXERCISE 4. Раскрыв скобки, употребите глаголы в нужной форме.

  1.  If the government's policy (to be) proper, employment (to be) higher.
  2.  If Russia (to improve) conditions of scientists' work, there (to be) great progress in science.
  3.  When the enterprise (to work) more profitably, it (to compete) with other enterprises more successfully.
  4.  When the factory (to produce) more goods, it (to require) more resources.
  5.  Before the manager (to make) a decision, he (to study) all the data.
  6.  If the price of the good (not to raise), the company (not to make) any profit.
  7.  If the economists (not to use) the new method of analysis, they (not to make) a correct model.
  8.  After prices (to rise), the demand for these goods (to fall).

ГРАМАТИКА 3 - a lot (of), many, much

Тип предложения

Исчисляемые существительные (products, factories)

Неисчисляемые существительные (money, water)

+

a lot of very / so / too much

a lot (of) very / so/ too many

?

a lot of many

a lot (of) much

-

many

much

Примеры:

1. Утвердительные предложения

There are a lot of factories in the city. Very many factories produce these goods. These crops require a lot of water.

Very much money was spent on the new equipment. The student studies a lot. Не is very tired, he studies too much.

  1.  Вопросительные предложения

Did the company employ a lot of new workers last year? Were there many factories in the city in the 19th century?

Is there a lot of information on the labour resources in the region? Was there much water in the river ten years ago?

3. Отрицательные предложения

The company did not employ many workers last year. Not much labour is required in the region.

Мало - few, little

Немного, несколько - a few, a little

Исчисляемые существительные

Неисчисляемые существительные

few / a few

little / a little

Примеры:

Few companies produce these machines. There are a few economists who are interested in these problems. There is little water in the river now. There is a little information on the development of tourism in this area. The student works little.

EXERCISE 5. Вставьте a lot (of), many, much, few, a few, little, a little.

  1.  ... oil products are used now in manufacturing and agriculture.
  2.  The UK does not produce as ... coal as in the past.
  3.  Are ... industries developing rapidly?
  4.  They work very ... but they haven't made any progress yet.
  5.  There are ... countries that are highly industrialized.
  6.  There are ... differences between these two factories.
  7.  There is ... modern equipment in the factory and it doesn't work efficiently.
  8.  Very ... developing countries have low living standards.
  9.  There was ... growth in labour efficiency last year but it is not enough.
  10.  The success of the firm depends... on market conditions but the workers have done ... to make progress.
  11.  ... LDCs have low living standards.

TEXT

ECONOMICS OF EDUCATION

Education for young people has always been a leading social task. In all industrial societies young people from the age of 5 to 16 and sometimes older go to school. A lot of young adults then take jobs, but some — like you — go to college and a few more take advanced studies.

Education varies from country to country but it has the same economic characteristics in all countries. It improves skills which make people more productive. By means of education people are made stable members of society. Some teachers also do creative research which helps to improve technology. So education creates large economic values varying from technical productivity in factories and offices to progress of knowledge.

Various values of education are of two classes: private and social. Each student gets private benefits when he or she learns new skills which will allow them to get higher pay on the job. Besides, the job will probably be more pleasant and the person will cope with problems of modern life better.

There are also public benefits of education. First, it provides more productive workers for society, economy becomes more гllicient and profitable. Without education many people do not юре with difficulties of life and turn to crime or require public .import. Second, people understand social life better and they will deal with public problems more intelligently and avoid extremism. Third, greater productivity of population provides more taxes in order to pay for public needs.

The task of economics of education is to evaluate public and private benefits and make decisions how much a government is going to invest in every type of school and how the government is going to do it. As productivity and stability of population is mainly increased at school level, total public subsidies for schools are justified. For education at the college level, however, I lie public benefits are weaker than private benefits and full public subsidies are considered less justified than at the school level.

Education is being financed by subsidies or scholarships. Which of them are more effective is also a problem studied by economics of education.

Technologies are becoming more complex and demand for education as well as a number of qualified specialists will grow in future. With it, the role of economics of education and the .cope of problems studied by it is growing in the years to come.

EXERCISE 6. Ответьте на вопросы к тексту.

  1.  What are the characteristics of education which are the same in all countries?
  2.  What is the role of education in social progress?
  3.  What are the private benefits of education?
  4.  What are the public benefits of education?
  5.  What is the task of economics of education?
  6.  Why are total subsidies for schools justified? What aboi] subsidies for colleges?
  7.  How is education financed?
  8.  Is economics of education going to become more important in the near future? Why?

EXERCISE 7. Измените следующие предложения, употребив глагол в форме страдательного залога.

Образец: Society is increasing the role of education. The role of education is being increased.

  1.  The company is making its factories more efficient ai profitable.
  2.  Some banks have given scholarships to students.
  3.  University teachers do research.
  4.  Education improves both skills and knowledge.
  5.  Last year the factory introduced new technology.
  6.  Museums require government support.
  7.  The university has raised the level of teaching.
  8.  The government is raising the level of financing education.

EXERCISE 8. Раскрыв скобки, употребите глагол в нужном времени и залоге.

  1.  His pay just (to raise).
  2.  The taxes (to fall) last year.
  3.  My English (to improve) since last year.
  4.  Macroeconomics (to study) economy as a whole.
  5.  Knowledge (to increase) by means of research.
  6.  My father just (find) a new job.
  7.  When a man (to learn) his skills (to improve).
  8.  There (to be) creative and non-creative jobs.
  9.  If the government (to spend) more money on higher education more young people (to go) to university.

EXERCISE 9. Закончите предложения.

  1.  University students will do more research if...
  2.  If the scholarship is raised, I...
  3.  Society will be more stable if...
  4.  When the government supports universities and schools more...
  5.  If people cope with difficulties of life better...
  6.  Labour will become more productive after...
  7.  The level of education will rise in this country if (when)...

EXERCISE 10. Вставьте в пропуски слова в нужной форме: skill, creative, so, benefit, besides, task, scholarship, stable, stability, various, job, avoid.

  1.  A lot of university students get … . … , most of them work.
  2.  The growth of trade between the two countries is ....
  3.  What are the ... of the job?
  4.  4.... of society is very important for fast economic growth.
  5.  I want to have a good     ... I chose economics as my profession.
  6.  There are ... jobs on the labour market.
  7.  Not every man will cope with ... work.
  8.  The ... of this course is to improve your reading and speaking... in English.
  9.  Their task is ... any risk for their company.

EXERCISE 11. Замените слова в скобках на английский эквивалент.

  1.  Stability of society depends on the level of education and (очень многих) other factors.
  2.  There are not (так много) risks in manufacturing as in agriculture.
  3.  (Очень мало) countries in the world have very high living standards.
  4.  It is necessary to evaluate (много) factors in order to predict what will happen in future.
  5.  There are (меньше) buyers today than yesterday.
  6.  The bank has introduced (мало) new services recently.
  7.  It is necessary to learn (много) to have (так много) knowledge.
  8.  When the University had some financial difficulties, it go (мало) support from the company. 

 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

36271. Количественные и качественные методы описания систем 58.5 KB
  Методы описания систем классифицируются в порядке возрастания формализованности от качественных методов до количественного систематизирования. Между этими крайними классами методов имеются методы которые стремятся охватить оба этапа среди них: кибернетический подход к разработке адаптивных систем управления проектирования принятия решений информационный подход моделирования систем системно – структурный подход метод ситуационного моделирования и метод имитационного динамического моделирования. Качественные методы описания...
36272. Информационные потоки в системе управления 76 KB
  Информационные потоки в системе управления Повышение эффективности производства повышение качества выпускаемой продукции переход к выпуску новой продукции связано прежде всего с решением проблем управления производственными ресурсами: материальными технологическими финансовыми кадровыми. Применение наиболее эффективных форм управления производством неразрывно связано с активным использованием информационного пространства предприятия состояние которого определяется специфическим видом ресурсного обеспечения производства информационным...
36274. КИС: основные понятия, характеристики, концепции построения, примеры КИС. Преимущества внедрения КИС 26.5 KB
  сисы упря территориально распредй корпорации основанная на углубленном анализ данных широком испи сисм информ. Масштабы сисы и ОУ Неоднородность составляющих технич. и ПО струкх компонентов сисы упря Единое информ. компонентов: Ядро сисы обес.
36275. Корпорация. Основные характеристики корпорации. Составляющие ИС. Корпоративная компьютерная сеть 32.5 KB
  Корпорация – пред.распредю струкру облад. Основные харки корпорации: Масштабы и распред. в себя мнво предй и организаций распол.
36276. КИС. Проекты и управление проектами. Организационные аспекты, процессы и системы управления проектами 61.5 KB
  Проекты и управление проектами. Организационные аспекты процессы и системы управления проектами. Для проекта всегда харна конечность протяжи во вр. Упре проектами как соврем.
36277. Этапы проектирования КИС. Их характеристика 97 KB
  Как же подойти к созданию корпоративной информационной системы и на какие вопросы необходимо ответить Разрабатывать ли все приложения самим или попробовать собрать вместе уже готовые программные решения и что в этом аспекте предлагает Российский рынок Попытаемся ответить на поставленные вопросы выделив основные этапы процесса создания корпоративной информационной системы: I. По результатам обследования выбрать архитектуру системы и аппаратнопрограммные средства ее реализации. По результатам обследования выбрать и или разработать ключевые...
36278. КИС. Технология интранет. Стек протоколов TCP/IP в интранет сетях. Сетевые технологии. Технология АТМ 306.5 KB
  Локальные вычислительные сети подразделяются на сети рабочих групп отделов кампусов и корпоративные сети. Корпоративные сети сети масштаба предприятия корпорации. Поскольку эти сети обычно используют коммуникационные возможности Интернета территориальное размещение для них роли не играет. Корпоративные сети относят к особой разновидности локальных сетей имеющей значительную территорию охвата.
36279. Мультимедиа технология. Основные понятия, представление мультимедийной информации, функции и области применения 38.5 KB
  Мультимедиа сочетание возможности создания видеоэффектов аудиоэффектов под управлением интерактивного программного обеспечения ПО. Итак мультимедиа сочетание специальных новейших аппаратных средств и ПО позволяющих на качественно новом уровне воспринимать воспроизводить перерабатывать видеоэффекты и аудиоэффекты что дает возможность создавать виртуальную реальность. Создание специальных мультимедиа программ которые вызываются как командные файлы так и в алгоритмических языках.