77317

SEARCH AND ADAPTATION OF METAPHORS FOR HUMAN-COMPUTER INTERACTION

Научная статья

Информатика, кибернетика и программирование

on The complexity of the metphor serching is relted to the fct tht the serch re is very wide the whole world. t this point serch of metphors is often spontneous nd unstructured process. Tht is why it is importnt to py ttention to resonble methods of selection nd dpttion of the interfce metphors. In this rticle we would like to highlight the min fctors ffecting the process of finding interfce metphors nd to tell bout the methods of selection nd...

Английский

2015-02-02

47.5 KB

0 чел.

V.L. Averbukh, P.V. Nebogatikova

SEARCH AND ADAPTATION OF METAPHORS FOR HUMAN-COMPUTER INTERACTION

Ekaterinburg, Russian Federation

The complexity of the metaphor searching is related to the fact that the search area is very wide - the whole world. At this point search of metaphors is often spontaneous and unstructured process. That is why it is important to pay attention to reasonable methods of selection and adaptation of the interface metaphors.

In this article we would like to highlight the main factors affecting the process of finding interface metaphors, and to tell about the methods of selection and adaptation of the metaphor on an example of two candidate metaphors for an e-learning application.

It is well known from the experience of teaching natural sciences such as physics, chemistry and biology that for better explanation of the lesson visual aids may be extremely useful. For example, to explain different kinds of processes taking place in time (in kinematics, dynamics or chemistry), we propose to use the metaphors of a time machine and of a video player. These metaphors can visualize the lesson for better understanding.

Two different methods were used for these two candidate metaphors to be found. The idea of the time machine metaphor came as a revelation. This is also sometimes called as a manifested metaphor state. As for the metaphor of a video player - a targeted search has been done. We learned about the users' existing knowledge and compared the teaching and learning process with the potential interface working scenario. Later we analyzed the first metaphor the same way and made a short comparison table.

Comparison parameters 

Time machine metaphor

Video player metaphor

1

Time is used as a parameter

Yes

Yes

2

Time is given on

Absolute scale

Relative scale

3

Representation of the process under study

The observer watches the process takes place

The observer watches the recording of the process

4

Objects for manipulation

Time units (day, hour, minute, second)

Time units (day, hour, minute, second) and frames

5

“Tour to the future”

Possible

Impossible

6

“Techno” degree

High

High

7

“Magic” degree

High

Low

8

Preliminary training (according to familiarity)

Needed

Not needed

The comparison parameters 1-5 highlight what kinds of tasks the metaphors are suitable for. For example we came up with the understanding that the time machine metaphor is more useful in studying history of science and discoveries and the player metaphor is more powerful for navigation through the studied processes.

The next two parameters define the tone (or the mood) of the application and the type of users who may be interested in and attracted by it. High “techno” degree of both metaphors is good for such serious and technology-related studies like physics and chemistry. Also a little magic of the first metaphor involves younger students in the studying process which becomes more playful and enjoyable.

The last comparison parameter is not important in this case. The difference here is not a problem because children learn easily and quickly.

By this comparison and preliminary analisys we found two candidate metaphors which appeared suitable for different kinds of tasks and users. This became possible due to utilization of several methods. This approach allows us to improve quality of a learning process by building interface on a reasonable and thought-out choice of metaphors.


 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

36759. Система дистанционной поддержки в вузе (на примере центра дистанционной поддержки обучения РГПУ им. А. И. Герцена) 43.5 KB
  Сколько метакурсов предлагается в данном разделе Какие значки используются для обозначения метакурсов которые можно посетить: а без кодового слова б только по кодовому слову Откройте метакурс Демонстрация возможностей Moodle. Перечислите модули метакурса Демонстрация возможностей Moodle. Задание №3 Порядок выполнения: Выберите модуль Основные возможности метакурса Демонстрация возможностей Moodle.
36760. Создание «интерфейса пользователя» в среде Scada- системы «Genesis 32» 145 KB
  Ознакомиться с современными направления промышленной автоматизации на базе сетевых технологий с использованием Scd систем что может Scdсистема и ОРСтехнологий. Ознакомиться со Scd системой GENESIS 32 3. Отработать навыки использования современных программноаппаратных средств при построении распределенных информационных систем Общие сведения Scd системы задачи функции см.
36761. Конфигурация глобальной среды. Активизация механизма SSI 46.5 KB
  conf и пропишите в нем директиву которая будет задавать каталог где будут храниться webстраницы сервера: DocumentRoot vr www ваша_фамилия html Сохраните изменения и выйдите из редактора nno. В каталоге где должны храниться webстраницы сервера vr www ваша_фамилия html создайте файл с именем index.html следующего содержания на месте многоточия подставьте свои фамилию и имя: html hed title My web pge title hed body My nme is h1 My web server is working h1 body html Для создания файла введите nno имя_файла...
36763. ИССЛЕДОВАНИЕ ШЕРОХОВАТОСТИ ПОВЕРХНОСТИ 180 KB
  1: а средним арифметическим отклонением профиля R: R=i 1 б высотой неровностей профиля по десяти точкам Rz: Rz=i mx i min 2 где i mx и i min определяются относительно средней линии; в наибольшей высотой неровностей профиля Rmx расстояние между линией выступов и линией впадин профиля в пределах базовой длины; г средним шагом неровностей профиля Sm: Sm=...
36764. Исследование устойчивости линейных систем автоматического регулирования 271 KB
  Пакет моделирования Mtlb. Теоретическая часть Согласно структурной схемы данной математической модели соответствует система дифференциальных уравнений третьего порядка: 1 и уравнение в матричной форме: 2 Характеристическая матрица этого уравнения имеет вид: 3 Соответствующий характеристический полином третьего порядка: р = р3 с1 р2 с2 р с3 4 где коэффициенты сi i = 13 определяются выражениями: с1 = k2 k5 c2 = k2 k5 k4 k3 k6 5 c3 = k2 k3 k6 k1 k4. При заданных величинах коэффициентов полинома...
36765. Исследование метода компьютерной стеганографии для защиты информации 122 KB
  Цель работы Исследование метода замены младших бит используемого в компьютерной стеганографии для защиты информации. Таким образом если цель криптографии состоит в блокировании несанкционированного доступа к информации путём шифрования содержания секретных сообщений то цель стеганографии в скрытии самого факта существования секретного сообщения. При необходимости оба способа могут быть объединены и использованы для повышения эффективности защиты информации.
36766. ИЗУЧЕНИЕ СВОБОДНЫХ КОЛЕБАНИЙ ПРУЖИННОГО МАЯТНИКА 482 KB
  ОТЧЁТ ПО ЛАБОРАТОРНОЙ РАБОТЕ № 4 ИЗУЧЕНИЕ СВОБОДНЫХ КОЛЕБАНИЙ ПРУЖИННОГО МАЯТНИКА. Цель работы: Определение коэффициента жесткости пружины по удлинению пружины и методом колебаний пружинного маятника. Такой функцией является функция описывающая гармонические колебания...
36767. Перевод числа из одной системы счисления в другую 44.5 KB
  Варианты 1 15: Перевод из системы по основанию 10 в систему по основанию 2; Перевод из системы по основанию 10 в систему по основанию 4; Перевод из системы по основанию 10 в систему по основанию 8; Перевод из системы по основанию 10 в систему по основанию 16; Перевод из системы по основанию 8 в систему по основанию 10; Перевод из системы по основанию 8 в систему по основанию 2; Перевод из системы по основанию 8 в систему по основанию 4; Перевод из системы по основанию 8 в систему по основанию 16; Перевод...