77317

SEARCH AND ADAPTATION OF METAPHORS FOR HUMAN-COMPUTER INTERACTION

Научная статья

Информатика, кибернетика и программирование

on The complexity of the metphor serching is relted to the fct tht the serch re is very wide the whole world. t this point serch of metphors is often spontneous nd unstructured process. Tht is why it is importnt to py ttention to resonble methods of selection nd dpttion of the interfce metphors. In this rticle we would like to highlight the min fctors ffecting the process of finding interfce metphors nd to tell bout the methods of selection nd...

Английский

2015-02-02

47.5 KB

0 чел.

V.L. Averbukh, P.V. Nebogatikova

SEARCH AND ADAPTATION OF METAPHORS FOR HUMAN-COMPUTER INTERACTION

Ekaterinburg, Russian Federation

The complexity of the metaphor searching is related to the fact that the search area is very wide - the whole world. At this point search of metaphors is often spontaneous and unstructured process. That is why it is important to pay attention to reasonable methods of selection and adaptation of the interface metaphors.

In this article we would like to highlight the main factors affecting the process of finding interface metaphors, and to tell about the methods of selection and adaptation of the metaphor on an example of two candidate metaphors for an e-learning application.

It is well known from the experience of teaching natural sciences such as physics, chemistry and biology that for better explanation of the lesson visual aids may be extremely useful. For example, to explain different kinds of processes taking place in time (in kinematics, dynamics or chemistry), we propose to use the metaphors of a time machine and of a video player. These metaphors can visualize the lesson for better understanding.

Two different methods were used for these two candidate metaphors to be found. The idea of the time machine metaphor came as a revelation. This is also sometimes called as a manifested metaphor state. As for the metaphor of a video player - a targeted search has been done. We learned about the users' existing knowledge and compared the teaching and learning process with the potential interface working scenario. Later we analyzed the first metaphor the same way and made a short comparison table.

Comparison parameters 

Time machine metaphor

Video player metaphor

1

Time is used as a parameter

Yes

Yes

2

Time is given on

Absolute scale

Relative scale

3

Representation of the process under study

The observer watches the process takes place

The observer watches the recording of the process

4

Objects for manipulation

Time units (day, hour, minute, second)

Time units (day, hour, minute, second) and frames

5

“Tour to the future”

Possible

Impossible

6

“Techno” degree

High

High

7

“Magic” degree

High

Low

8

Preliminary training (according to familiarity)

Needed

Not needed

The comparison parameters 1-5 highlight what kinds of tasks the metaphors are suitable for. For example we came up with the understanding that the time machine metaphor is more useful in studying history of science and discoveries and the player metaphor is more powerful for navigation through the studied processes.

The next two parameters define the tone (or the mood) of the application and the type of users who may be interested in and attracted by it. High “techno” degree of both metaphors is good for such serious and technology-related studies like physics and chemistry. Also a little magic of the first metaphor involves younger students in the studying process which becomes more playful and enjoyable.

The last comparison parameter is not important in this case. The difference here is not a problem because children learn easily and quickly.

By this comparison and preliminary analisys we found two candidate metaphors which appeared suitable for different kinds of tasks and users. This became possible due to utilization of several methods. This approach allows us to improve quality of a learning process by building interface on a reasonable and thought-out choice of metaphors.


 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

2700. Путешествие по англоязычным странам 4.56 MB
  Путешествие по англоязычным странам Цели:  обучающая: развивать познавательный интерес учащихся, развитие и поддержание интереса к странам изучаемых языков, воспитательная: воспитание толерантности и уважения к другой культуре, чуткости и...
2701. Актуальные вопросы ВИЧ-инфекции 109.38 KB
  Актуальные вопросы ВИЧ-инфекции Цель: Сформировать убеждение в необходимости избегать форм поведения, связанных с неоправданным риском для здоровья и жизни. Оборудование: Карты с изображением компании подростков (одна на парту). Текст История...
2702. Бинарный интегрированный урок по географии в 6-м классе на тему: 20.62 KB
  Бинарный интегрированный урок по географии в 6-м классе на тему: Облака Цель: Сформировать представление об облаках, их видах, условиях образования и значении. Задачи: Развитие умений анализировать, классифицировать, выявлять причинно-...
2703. Биогеоценоз леса. Растительный и животный мир лесов Мордовии 31.23 KB
  Биогеоценоз леса. Растительный и животный мир лесов Мордовии. ЦЕЛЬ УРОКА: продолжить формировать знания учащихся о биогеоценозах Мордовии, познакомить учащихся с биогеоценозом леса, его растительным и животным миром, воспитывать чувство бережного о...
2704. Операция Птицам — нашу заботу 22.14 KB
  Внеклассное мероприятие: Операция Птицам — нашу заботу Цели: прививать любовь к птицам, воспитывать экологическую культуру, вовлекать в практическую деятельность по охране птиц зимой. Все классы построены на линейку. ХОД МЕРОПРИЯТИЯ Ведущий: ...
2705. Что? Где? Когда? Мир вокруг нас 26.41 KB
  Внеклассное мероприятие по биологии и экологии: Что? Где? Когда? Мир вокруг нас Цель: развитие логического мышления, памяти, познавательной активности, воспитание навыков работать сообща, выслушивать мнения товарищей, уметь серьезно подойти к кажд...
2706. Берегите землю, берегите! 28.03 KB
  Внеклассное мероприятие по экологии Берегите землю, берегите! Цели: Воспитывать у учащихся бережное отношение к природе, ко всему живому. Привлекать к природоохранной работе. Оборудование:  плакаты, рисунки учащихся,  выставка экол...
2707. Устный журнал — Зеленая жемчужина 31.91 KB
  Внеклассное мероприятие по экологии. Устный журнал — Зеленая жемчужина Цели и задачи: сохранение сосновых и еловых насаждений Ульяновской области, формирование у обучающихся понимания единства человека и природы, вовлече...
2708. Путешествие по заповеднику 35.64 KB
  Внеклассное мероприятие: экологическая познавательная игровая программа Путешествие по заповеднику Хакасский Проводится для учащихся 2-го класса. Цели: 1) развитие познавательного интереса к природе, выработка умения видеть необычное в привычном,...