77328

IMPROVING THE DEVELOPMENT OF VISUALIZATION SOFTWARE

Научная статья

Информатика, кибернетика и программирование

Visuliztion helps to interpret results of vrious stges of clcultions. However there is problem of developing of visuliztion tools exist. To explin tht let’s see which types of visuliztion tools re: Universl visuliztion systems cpble to disply visul objects of vrious clsses.

Английский

2015-02-02

30.5 KB

0 чел.

IMPROVING THE DEVELOPMENT

OF VISUALIZATION SOFTWARE

P.A.Vasev

IMM UrB RAS, Ekaterinburg

Computer graphics is used in many research projects which include numeric modeling. Visualization helps to interpret results of various stages of calculations. However, there is a problem of developing of visualization tools exist. To explain that, let’s see which types of visualization tools are:

  1.  Universal visualization systems, capable to display visual objects of various classes. For example, ParaView and AVS.
  2.  Specialized visualization systems, capable to display visual objects from subject domain of computing experiment or specific type. For example:: IVS 3D (geo-information), VENUS (molecular structures), VolVis (any three-dimensional arrays).
  3.  Custom visualization tools created for the given user (case).

Systems from classes (1) and (2) are good that allow to perform visualization of user’s data quickly. Thus systems from class (1) can even play a role of "a silver bullet» and act as uniform solution for all needs. However a drawback of such systems is that they are superfluous by the nature, possess the overloaded interface, and do not consider all nuances of the research project that leads to additional actions and time expenses for the user.

The best case for any user is the custom system created for his project and data, considering all user’s inquiries and wishes. However the development of systems from a class (3) is difficult, expensive and long process. The main reason is that development of such systems is conducted practically «from zero».

During development, a wide range of tasks is performed:

– selection of an execution environment (MFC, .NET Forms, VCL, Qt etc.),

– choice of graphic library (OpenGL, DirectX etc.) or rendering environment (VTK, OGRE, Open Inventor etc.),

– implementations of algorithms of rendering and interaction for required visual objects,

– programming of the windowing interface and so on.

To solve all the spectrum of these tasks skilled experts are involved, spending their time for these seem routine problems.

As a result of long-term work and creation of several dozens of custom systems of visualization the new vision had emerged. This is a vision of the environment which could simplify the solution of stated technical problems considerably. The given environment should comprise following features:

  1.  The expansible graphics kernel capable to display various visual objects - from primitive things (like axis, triangles, surfaces) to high-level objects (grids, graphs, solid data).
  2.  The expansible data processing kernel, for example for construction of isosurfaces, performing a filtration, features detection and so on.
  3.  Build-in scripting language to manage the environment. This includes data loading and processing, creation and management of visual objects, interaction with the user and so on.
  4.  Possibility to adjust any aspect of GUI, including placement of control elements of visualization parameters and other controls to interact with the internal scripts (3).

Creation of the similar environment will allow reducing essentially the resources demanded on working out custom systems of visualization. A developer can implement loading of any data in the built in scenario language, designate visual objects in the same language, expand capabilities of the environment with new visual objects, adjust the GUI and so on.

Thus, the development of visualization systems converts from the difficult project including set of routine technical problems, to process of adjustment, adaptation and expansion of the standard environment.


 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

61558. Сила трения 19.75 KB
  Цель урока: познакомить учащихся с силой трения её видами и значением в жизни человека и природы слайд 2. А силу характеризующую это взаимодействие называют силой трения.
61559. Слитное и раздельное написание не с прилагательными 28.12 KB
  Цель урока: Записать в тетради число и тему урока Раздаю текст стихотворения Читаю стихотворение делая акцент на нужные слова Называю словосочетания дети подбирают хором синонимы...
61560. Источники информации 39.69 KB
  Источники информации передача информации источник зрительной информации источник звуковой информации Интернет-ресурсы к уроку Технология изучения Этап учебного занятия...
61561. Политические режимы 20.1 KB
  В результате проведенного занятия участники смогут: определять понятия политический режим демократия авторитаризм тоталитаризм; называть основные характеристики политических режимов; выражать свое отношение к современным политическим условиям в РФ.
61562. Город и село 17.75 KB
  Цель урока: Задачи: Образовательные: усвоение понятий город село формирование информационной компетентности перевод информации из графического представления в текстовое и наоборот коммуникативной...
61563. Знакомимся с риторикой и учебником 33.94 KB
  Этап урока Деятельность учителя Деятельность ученика Результат совместной деятельности Организационный момент Здравствуйте ребята меня зовут Ольга Вячеславовна и сегодня на уроке нашей темой будет.
61564. Сочинение по картине В. М. Васнецова «Снегурочка» 23.32 KB
  Цель: познакомит с творчеством художника; учить детей осмысливать содержание картины; совершенствовать умения подбирать необходимые для описания и повествования слова...
61566. Электризация объектов 37.46 KB
  Цель занятия: формирование элементарных представлений об электризации трением и о существовании двух видов электрических зарядов.