80743

Paradigmatic structure of the sentence

Доклад

Иностранные языки, филология и лингвистика

Paradigmatic finds its expression in a system of apposition s making the corresponding meaningful (functional) categories syntactic oppositions are realized by correlated sentence patterns, the relations between which can be described as “transformations”, i.e. transitions to another partern of certain notional parts...

Английский

2015-02-18

28.45 KB

1 чел.

Paradigmatic structure of the sentence.

Paradigmatic finds its expression in a system of apposition s making the corresponding meaningful (functional) categories syntactic oppositions are realized by correlated sentence patterns, the relations between which can be described as “transformations”, i.e. transitions to another partern of certain notional parts to another pattern of the same national parts. i. e. some of the the patterns are to be approached as base patterns, while other as their transforms.

e. g. A question can be described as transformationally produced from a statement a negation as transformationally produced from an affirmation:

e. g. You are fond of the kid - Are you fond of the kid?

You are fond of the kid - You are not fond of the kid.

Similarly a composite sentence is to be presented as derived from two or more simple sentences. E. g. He turned to the waiter + The waiter stood in the door -- He turned to the waiter who stood in the door.

The initial basic elements of syntactic derivation should be considered as the “Kernel sentence”.

Structurally the Kernel sentence coincides with the elementary sentence. By way of example let’s take the following sentence: I saw he come.

Within the frame work of paradigmatic description this sentence is produced from the two Kernel sentences : I saw him. + He come. – I saw him come.

It can be shown as a transformational combination of the Kernel pattern- formulas

Subj. Obj. Subj. Subj. Obj.

N1 pro.—V1f – N2 pro. + N2 pro. – V2f ---- N1 pro. - V1f – N2 pro. – V2if.

 

 The diagrams:

S1 + S2--- S3

 

Nsubj. VP Nsubj. V Nsubj. VP

 

V Nobj.  V Npobj.

  N Vinf.

 

The process of derivation of genuine sentences make up six major classes. The first class includes steps of “morphological arrangment”, i.e. morph. Chainges expressing syntactically relevant categories above all the predicative categories of the finite verb: tens, aspect, voice, mood,

e.g. Jhon + start (the Kernelbase string)- Jhon starts. Jhon will be starting. Jhon would be starting. Jhon has sterted.

The second class includes various uses of functional words (functional exppansion): He understood my request- He seemed to understand my request.

The third class includes the processes of substitution. Among the substitutes we find personal pronouns, demonstrative-substitute pronouns,indefinite-subgstitute pronouns, half-notional:e.g.The puples ran out of the classroom. – They ran out of the classroom.

The fourth class is formed by procses ... E.g.Would you like a cup of tea?

The fifth class includes processes positional arrangement (changes of the word-orolerinto the reverse patterns), e.g. The man is here – Is the man here?

The sixth class is formed by prosses of intonational arrangment,e. g. We must go. – We must go? We? Must go?   


 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

13922. Основы работы с CorelDRAW. Графические примитивы 328.5 KB
  сновы работы с CorelDRAW. Графические примитивы 1. Растровая и векторная графика. Понятие объекта в CorelDRAW CorelDRAW Х4 в настоящее время один из самых мощных редакторов векторной графики который широко используется в издательской деятельности полиграфии и рекл
13923. Клод Дебюсси «В лодке» 3 MB
  Урок 1. Клод Дебюсси В лодке Реквизит: Все музыкальные файлы урока. Все распечатанные материалы урока. Детский музыкальный инструмент – металлофон. Таз для воды и бумажные кораблики. Краски кисточка для раскрашивания. Клей ножницы для аппли
13924. Семьи Японии 140.7 KB
  Семьи Японии. Япония страна загадочная. Хранение традиций воспитание собственного достоинства склонность к созерцанию непонятная европейцу манят и завораживают. История страны не могла не отразиться на жизни японцев и на том как они строят семейные отношения. В жи...
13925. GLAD TO MEET YOU 472.5 KB
  GLAD TO MEET YOU Unit 1 1A Meeting people. Read the dialogues and guess who is speaking and where they are. Good afternoon Miss Bright Good afternoon Mr. Johnson Hows life No complaints. Thank you. How are things with you Nothing to boast of. I have loads of work again. Sorry to hear that Hi Mike Hey Jack Nice tracksuit Oh thank you. I jog in it every morning. H...
13926. Труд: право или обязанность? Трудовые права несовершеннолетних 37 KB
  Тема урока: Труд: право или обязанность Трудовые права несовершеннолетних. Учебное пособие: Е.Н. Салыгин Основы правоведения Издательский дом Новый учебник М. 2006. Материалы и оборудование: доска наглядное пособие нормативноправовые акты: Конституци
13927. Реализация и защита своих прав. Каждый имеет право 54.5 KB
  Цель: повышение социально правовой компетентности старшеклассников посредством обучения практическим навыкам реализации и защиты своих прав. Ожидаемый результат в субъекте: осознание социальной ценности права как средства защиты личности и общества; усвоен
13928. Семейное право 39 KB
  Цель урока. Познакомить учащихся с особенностями семейного права; готовить учащихся к принятию на себя ответственности за совершаемые действия; развивать навыки решения практических задач практической работы с нормативными документами. Ход урока I. Организационна...
13929. Международное гуманитарное право 105.5 KB
  Цели урока: привлечь внимание к последствиям чрезмерного насилия в период вооруженных конфликтов; дать школьникам знания об основополагающих принципах и нормах гуманитарного права способствующих пониманию учащихся необходимости регулирования поведения участнико...
13930. Трудовое право 41.5 KB
  Цель: Закрепить знания полученные по теме Трудовое право понятия нормативные документы и т.п.. Формировать навыки и умения применения теоретических знаний в практических ситуациях умение пользоваться документами. Формировать коммуникативные навыки общения при