80762

Object of the Theory of Grammar. Its place among Other Linguistic Sciences

Доклад

Иностранные языки, филология и лингвистика

Language is social by nature: it is inseparably connected with the people who are its creators users. L. consists of three parts (sides): the phonological system, the lexical system, the grammatical system; without any one of them three is no human L. in the above sense.

Английский

2015-02-26

29.78 KB

0 чел.

Object of the Theory of Grammar. Its place among Other Linguistic Sciences.

Language is social by nature: it is inseparably connected with the people who are its creators & users. L. consists of three parts (sides): the phonological system, the lexical system, the grammatical system; without any one of them three is no human L. in the above sense.

The phonological system is the subfoundation of L-ge; it determines the material appearance of its significative units. The lexical system is the whole set of naming means of L-ge, i.e. words & word groups. The gram-l system is the whole set of regularities determining the combination of naming means in the formation of utterences as the embodiment of thinking process.

Each of the three parts of L-ge is studied by a particular linguistic discipline: phonology, lexicology & grammar.

The aim of theoretical grammar is to present theoretical description of its gram-l system, i.e. to analyse scientifically & define its gram. categories & study the mechanisms of gram. formation of utterances out of words in the process of speech making.

The nature of grammar is better understood in the light of the two planes of L-ge: the plane of content & the plane of expression.

The plane of content comprises the purely semantic elements contained in L-ge, while the plane of expression comprises the material units of L-ge taken by themselves,apart from the meaning rendered by them. The two planes are inseparably connected.

B. de Courtenay & F. de Saussure defined L-ge as a synchro0nic system of meaningful elements at any stage of its historical evolution. L-ge in the narrow sense of the word is a system of means of expression while speech should be understood as the manifestation of the system of L-ge in the process of intercourse.

The system of L-ge includes the body of material units – sounds, morphems, words, word-groups & the regularities of the use of these units. Speech comprises both the act of producing utterances & the utterances themselves, i.e. the text. L. & speech are inseparable.

Units of L. are devided into segmental and suprasegmental. Segmental units consist of phonemes. Suprasegmental units are intonations, accents, pauses, patterns of word-order.

The segmental units form a hierarchy of levels. The lowest level is phonemic, formed by phonemes. The phoneme has no meaning, it differentiates morphemes & words. Phonemes are combined into syllables.

Next level is the morphemic. The morpheme is the elementary meaningful part of the word.

The third level is lexemic. The word is a directly naming unit of L.: it names things and their relations.

The next level is phrasemic. Phrases have a nominative function, but they represent the referent of nomination as a complicated phenomenon.

Then comes sentence, & at last paragraph, or suprasegmental level, distinguished by its micro-topic.

B/n L. units there are two fundamental types of relations: syntagmatic & paradigmatic.

Syntagm. relations are immediate linear relations b/n units in a segmental sequence (string):

e.g. The space ship was launch without the help of a booster rocket.

Paradigm. relations exist b/n elements of the system outside the string where they occur. They are associative relations.

In lexicology they expressed inn synonymy & antonymy, in grammar – in gram-l numbers and cases, persons and tenses, etc.


 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

1781. ПРОБЛЕМЫ ИНТЕЛЛИГЕНЦИИ В РУССКОЙ ПУБЛИЦИСТИКЕ 1909 - 1912 ГГ. (ПОЛЕМИКА ВОКРУГ СБОРНИКА 1.36 MB
  ПОЛЕМИКА ОБ ИНТЕЛЛИГЕНЦИИ КАК ЯВЛЕНИЕ ОБЩЕСТВЕННОЙ ЖИЗНИ 1909-1912 ГГ. ПОДХОД УЧАСТНИКОВ ПОЛЕМИКИ К ПРОБЛЕМАМ РУССКОЙ ИНТЕЛЛИГЕНЦИИ (СОДЕРЖАТЕЛЬНАЯ СТОРОНА ПОЛЕМИКИ). ПРАВЫЕ КОНСТИТУЦИОНАЛИСТЫ И СОЦИАЛЬНЫЕ ХРИСТИАНЕ (ВЕХОВЦЫ).
1782. ФУНДАМЕНТАЛЬНЫЙ АНАЛИЗ МИРОВЫХ ВАЛЮТНЫХ РЫНКОВ 1.36 MB
  Для чего необходимо изучать фундаментальный анализ. Индексные методы измерения экономических процессов. Основные положения количественной теории денег. Показатели роста экономики, валовой внутренний продукт. Фундаментальные данные, психология рынка и принятие решений. Продажи грузовых и легковых автомобилей. Заказы на товары длительного пользования.
1783. ОСОБЕННОСТИ ОРГАНИЗАЦИИ ВОСПИТАТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ ШКОЛЫ С ДЕТЬМИ ИЗ СЕМЕЙ ВОЕННОСЛУЖАЩИХ, ПРОЖИВАЮЩИХ В УСЛОВИЯХ ВОЕННОГО ГАРНИЗОНА 1.35 MB
  Теоретические основы воспитания детей военнослужащих в условиях военного гарнизона. Содержание и структура системы взаимодействия семьи и школы в воспитании детей военнослужащих. Организация и методика эксперимента по воспитательной работе школы с детьми из семей военнослужащих. Сравнительный анализ эффективности результатов внедрения экспериментальной программы воспитательной работы школы.
1784. ПОЛИТИКО-ИДЕОЛОГИЧЕСКИЕ ФАКТОРЫ ЭВОЛЮЦИИ ГРУЗИНО-ОСЕТИНСКОГО КОНФЛИКТА 1.35 MB
  Теоретические и идеологические аспекты изучения грузино-осетинского конфликта. Объективные противоречия в грузино-осетинских отношениях как предпосылка развертывания конфликта. Политико-идеологические противоречия в контексте эволюции грузино-осетинского конфликта. Внутриполитическая борьба и её роль в эволюции конфликтных отношений.
1785. Основы биржевой торговли 1.35 MB
  Миф об интеллекте. Метод сближения или расхождения показателя среднего движения курса (MACD) и MACD-гистограмма. Индекс нового максимума и нового минимума. Индикатор игрока и другие индикаторы рынка ценных бумаг. Игра в диапазоне цен.
1786. Двухфазные ветры в двойных системах 1.35 MB
  Общая картина взаимодействия двухкомпонентных ветров, формирование спектра излучения за фронтом ударной волны, модель излучения WR 140 в рентгеновском диапазоне, кривая блеска в рентгеновском диапазоне, данные наблюдений и основные представления.
1787. ВЛИЯНИЕ ОБРАЗОВАНИЯ В СФЕРЕ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ НА ФОРМИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНО ВАЖНЫХ КАЧЕСТВ КУРСАНТОВ ВОЕННОГО ВУЗА 1.34 MB
  Целью исследования явилась разработка образовательной программы и соответствующей педагогической технологии, обеспечивающих физкультурное образование курсантов.
1788. УГОЛОВНАЯ ОТВЕТСТВЕННОСТЬ ЗА УБИЙСТВО ПРИ ПРЕВЫШЕНИИ ПРЕДЕЛОВ НЕОБХОДИМОЙ ОБОРОНЫ 1.34 MB
  Социально-правовая природа института необходимой обороны по законодательству Российской Федерации. Состав убийства при превышении пределов необходимой обороны в системе преступлений против жизни. Актуальные вопросы уголовной ответственности за убийство при превышении пределов необходимой обороны.
1789. КРИМИНОЛОГИЧЕСКАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА ГЕРОНТОЛОГИЧЕСКОЙ ПРЕСТУПНОСТИ И МЕРЫ ЕЕ ПРЕДУПРЕЖДЕНИЯ 1.33 MB
  Криминологическая характеристика геронтологической преступности. Понятие и современное состояние геронтологической преступности. Предупреждение геронтологической преступности. Общая характеристика мер предупреждения геронтологической преступности. Проблемы эффективности уголовного наказания как меры предупреждения геронтологической преступности.