83750

Сравнение The Present Simple и The Present Continuous

Конспект урока

Педагогика и дидактика

Цель: более глубокое усвоение знаний, высокий уровень обобщения, систематизации. Задачи: Образовательные: обобщить материал как систему знаний, наглядно показать и закрепить разницу двух настоящих времен. Развивающие: развивать пространственное мышление, выявлять связи, формулировать выводы...

Английский

2015-03-16

204.68 KB

0 чел.

План-конспект  урока

Учитель: Аршакян М. Э.

Школа: МАОУ сош №5 г. Калининград

Класс:   5"А"

Дата: 18.12.2013г

Тема:  « Сравнение The Present Simple и The Present Continuous»

Цель: более глубокое усвоение знаний, высокий уровень обобщения, систематизации.

Задачи:

Образовательные: обобщить материал как систему знаний, наглядно показать и закрепить разницу двух настоящих времен.

Развивающие: развивать пространственное мышление, выявлять связи, формулировать выводы; развивать коммуникативные навыки при работе в группах, развивать познавательный интерес; развивать умение объяснять особенности, анализировать, сравнивать.

Воспитательные: воспитывать общую культуру, создать условия для реальной самооценки учащихся, реализации его как личности, воспитание уважительного отношения к культуре своей страны и страны изучаемого языка.

Литература:

Для учителя:

1. Деревянко Н.Н. «Английский язык нового поколения 5 класс».

2.  Книга для учителя для 5 класса «Английский язык нового поколения». Титул, 2010.

Для учеников:

1. Деревянко Н.Н. «Английский язык нового поколения 5 класс».

2. Деревянко Н.Н. Рабочая тетрадь к учебнику «Английский язык нового поколения 5 класс».

3. Оборудование: компьютер , проектор, интерактивная доска                   

Тип урока: урок совершенствования знаний, умений и навыков.

План урока:

1. Организационный этап.

2. Введение в атмосферу иноязычного общения.

3. Постановка цели урока и мотивация учебной деятельности учащихся.

4. Проверка домашнего задания.

5.        Повторение пройденного материала.

6. Оперирования знаниями, умениями и навыками.

7. Физкультминутка.

8. Оперирования знаниями, умениями и навыками.

9.  Контроль уровня усвоения знаний.

10. Рефлексия.

11. Заключительный этап.

Ход урока:

  1.  Организационный этап.

Good morning, students. How are you doing today? I’m very glad. Who is absent today? And what is the date today?

2. Введение в атмосферу иноязычного общения.

I often work hard but today I am lazy.

I`m getting a card and feel myself crazy

Cause nothing`s familiar to me in the test,

And no cafeteria or having a rest.

I`m sitting and thinking of what I can do

To escape my test failing and revising the rule.

Lets` read and translate the poem.

Can you help the pupil to find the way out?

Can you name me the verbs and their tense–forms?

Right you are. Two present tenses are used here.

3. Постановка цели урока и мотивация учебной деятельности учащихся.

So, not to get in such an unpleasant situation today we start summarizing all the knowledge we have. And today, we`ll deal with the difference between these two tenses.

4. Проверка домашнего задания.

And as always, we start with checking up our homework.

5.        Повторение пройденного материала.

Now, be very attentive and revise the difference between the two Present Tenses.

Текст видео

Today we`ll revise the difference between the Present Simple and The Present Continuous Tenses.

First of all let`s revise the meanings of these tenses. Во–первых, давайте вспомним значения этих двух времен, то есть, когда они употребляются.

The Present Simple

The Present Continuous

things which are always true:

– Water boils at 100 degrees.

things which are happening at the moment of speech:

– The water is boiling now, so you can put in the pasta.

permanent situations which are true at present time:

– I speak English.

slowly changing situations :

– I'm getting better and better at speaking English.

habits or actions we do regularly:

– I drink tea  every morning

temporary or new habits:

– I'm drinking too much coffee these days because I sleep very little.

future actions according the  timetable:

– My bus leaves today at 6 p.m.

future plans:

– I`m leaving to London tomorrow at 6 p.m.

actions happening in books, plays and films:

– At the end of the book they stay together.

actions  in pictures and photos:

– In this photo I`m running with my dog.

The Present Simple is used to describe things which are always true. The Present Continuous describes things which are happening at the moment of speaking.

Compare: Water boils at 100 degrees.    And: The water is boiling now, so you can make tea. Вода кипит при ста градусах. Это происходит всегда. The Present Simple И: Вода кипит сейчас, ты можешь готовить чай. Действие происходит в момент речи – the Present Continuous.

The next meanings to compare:

The Present Simple describes permanent situations which are true at present time, and The Present Continuous describes situations which are slowly changing. Настоящее простое время описывает постоянные ситуации, которые верны в настоящем, а настоящее продолженное время – ситуации, которые медленно меняются.

Look: I speak English. Я говорю на английском. Постоянный факт. And: I`m getting better and better at speaking English. Я все лучше и лучше говорю на английском. – Медленно меняющееся действие.

One more situation to compare: The present Simple Tense describes habits or things we do regularly and the Present Continuous describes temporary or new habits. Еще одна ситуация для сравнения: настоящее простое время описывает привычки либо действия, которые мы регулярно совершаем, а настоящее длительное – временные либо новые привычки.

Compare: I drink tea every morning. Совершаем регулярнокаждое утро. And: I`m drinking too much coffee now because I sleep very little. Я пью слишком много кофе сейчас, потому что очень мало сплю. Это временная привычка.

The next point: The Present Simple describes future actions according to a timetable and the Present Continuous describes future plans. Настоящее простое время описывает будущие действия, которые происходят по расписанию, а настоящее продолженное время – будущие планы.

Compare: My bus leaves today at 6 p.m. Мой автобус уходит в 6 вечера – по расписанию. И: I`m leaving to London tomorrow at 6 p.m. Я уезжаю в Лондон завтра в 6 вечерачеткий план.

And the last situation: the Present Simple is used to speak about actions happening in books, plays and films and the Present Continuous describes actions in pictures and photos. Настоящее простое время используется при описании действий, происходящих в книгах, пьесах, фильмах, а настоящее длительное – на картинах и фотографиях. Compare: At the end of the book they find the treasure. В конце книги они находят сокровища. Настоящее простое время при описании событий книги. And: In this photo I`m running with my dog. На этой фотографии я бегу со своей собакой. Настоящее длительное время при описании событий на фото.

Now let`s compare the formation of the tenses.

We add –s (–es) to the main verb if the subject is he, she, it and no ending in other cases in the Present Simple Tense. And we use the auxiliary verb to be in the necessary form – am, is, are and add –ing to the main verb in the Present Continuous Tense.

Look and revise:

Teachers always explain new rules.

And

The teacher is explaining the rule now.

To build negative and interrogative sentences in the Present Simple Tense we have to use the auxiliary verb do/does (depending on the subject) and the main verb with no ending. To build negative and interrogative sentences in the Present Continuous tense we already have the auxiliary verb am, is, are and the main verb with –ing ending.

Look and compare:

He doesn`t walk to school. He goes there by bus.

And: He isn`t walking to school now. He is going by bus.

And interrogative sentences:

How does he get to school? We put the auxiliary verb do/does before the subject he in the Present Simple Tense.

And: How is he getting to school at the moment? We put the auxiliary verb to be in the form is before the subject he in the Present Continuous tense.

And the last thing to revise: speech signals:

In the Present Simple tense they are: every day, every year, every month, often, usually, always, seldom, sometimes.

In the resent Continuous tense they are: now, at the moment, at these days, Look! Listen!

6. Оперирования знаниями, умениями и навыками.

Now, be attentive and use the correct tense in the following sentences:

Sentence number one: My dad always ___ (to play) with me at the weekend. What tense should we use: the Present simple or the Present Continuous? ______

We`ve got always in the sentence. It`s one of the speech signals of the Present Simple. It`s an affirmative sentence, the subject is my dad, so we have to add –s ending to the main verb.  У нас в предложении есть слово «всегда», которое является словом–сигналом настоящего простого времени. Это утвердительное предложение, подлежащее – мой папа, значит, мы должны добавить окончание – эс к основному глаголу. My dad always plays with me at the weekend.

Sentence number two:

The girls ___ (not/to run) at the moment. They ___ (to jump). Put the verbs into the correct tense–form. Поставьте глаголы в правильную форму._______

We`ve got the speech signal of the Present Continuous tense “at the moment”. The subject is the girls, they. So, we use are and add –ing to the main verbs. So as the first sentence is negative, we use: are not, aren`t: The girls aren`t running at the moment. The next sentence is affirmative: They are jumping.

And the last situation:

  1.  When ___ the train to London ___ (to leave)? What tense should we use? _____ Trains leave and arrive according to the timetable. So we have to use the Present Simple tense. Поезда отходят и прибывают по расписанию. Значит, мы должны использовать настоящее простое время.So as in negative and interrogative sentences generally there should be at least two verbs, we have to remember the auxiliary verb of the Present simple Tense do/does. The subject is the train, so we use does before the subject, and the main verb with no ending. Так как в общих случаях у нас должно быть как минимум два глагола в отрицательных и вопросительных предложениях, вспоминаем вспомогательный глагол настоящего простого времени do/does. А так как подлежащее – поезд, ставим does перед подлежащим, а основной глагол уже без окончания. When does the train leave?

That`s all the information we had to revise.

Окончание видео

Your next task is to match the beginning of the sentence with its ending.

Task1. Match the beginning of the sentence with its ending.

1. My dad often

2. My dad

3. My bus to Kiev   

4. My sister

5. This student

6. These days this student

7. Look! The firefighters

8. Firefighters are the people who

9. Do you hear? The water in the kettle

10. Water

a) is driving to work now.

b) leaves at 5.30 tomorrow.

c) drives to work.

d) is always late.

e) is leaving to Kiev tomorrow.

f) is being late because of a closed road.

g) put out fires.

h) is boiling.

i) are putting out the fire.

j) boils at 100 degrees.

The keys: 1– c, 2 – a, 3 – b, 4 – e, 5 – d, 6 – f, 7 – I, 8 – g, 9 – h, 10 – j.

Now, you exchange your papers and we check the exercise.

Take the papers back. Have you got any mistakes in it?

The next task is: you have to order the words to get sentences. And after you are ready, we`ll read the text.

Task2. Order the words.

1. at/I/my work/usually/many people/meet.

2. the history/tell/I/interesting/facts/about/of Edinburgh/them/many.

3. at the moment/I`m/a group/telling/of tourists/ the Old Castle/about.

4. don`t/Two/me/of them/understand.

5. hear/that/French/they/are speaking/I/now. 

6. aren`t/They/listening/,/taking/they/photos/are. 

7. my/is/profession/What?

The keys:

1. I usually meet many new people at my work. 2. I tell them many interesting facts about the history of Edinburgh. 3. I`m telling a group of tourists about the Old Castle at the moment.4. Two of them don`t understand me. 5. I hear that they are speaking French now. 6. They aren`t listening, they are taking photos.

7. What is my profession? 

A guide

7. Физкультминутка.

The ‘Hockey–Cockey’ song.

8. Оперирования знаниями, умениями и навыками.

– Now, please make all the positive sentences negative and vice versa – negative sentences change into positive ones (the text about a guide (task3).

– And now, you have to build 4 (5) types of questions to the text (task4).

Let`s check up the questions. You read your question and ask somebody to answer it.

Well done! Thank you.

The following task is to put the verbs in brackets into the correct tense–from.(раздаточные материалы)

Task5. Put the verbs in brackets into the correct tense–from.

1. Vera ___ (to go) to Scotland next month to write an article about its capital (столица).

2. It ___ (to be) cold in winter in Russia.

3. A working day usually ___ (to start) at 9 a.m. in Britain.

4. Look, the nurse ___ (to measure) (измерять) his temperature.

5. Office workers always ___ (to wear) official clothes.

6. Dima ___ (not/to like) to drink tea in the morning. He usually ___ (to have) a cup of coffee.

7. ___ the train ___ (to arrive) at 7.30 or 7.45?

I`m thinking

 8. My parents ___ (not/to tell) lies.

The keys: 1 – is going, 2 – is, 3 – starts, 4 – is measuring, 5 – wear, 6 – doesn`t like, has 7 – does arrive, 8 – don`t tell

9. Контроль уровня усвоения знаний.

And finally is the last task for today. Translate the sentences into English.

Task6. Translate the sentences into English.

1. В конце фильма главный герой побеждает (to win).

___________________________________________________

2. На фото мои родители прогуливаются в парке.

_____________________________________________

3. Я обычно не делаю много ошибок в тестах.

________________________________________________________

4. Твоя сестра едет завтра в Польшу (Poland), не так ли?

__________________________________________________________

The keys: 1. At the end of the film the main hero wins. 2. My parents are walking in the park in the photo. 3. I usually don`t make many mistakes in tests. 4. Your sister is going to Poland tomorrow, isn`t she?

Now please, check each other`s works again.

Let`s check your understanding of our grammar topic.

10. Рефлексия.

Now, tell me please:

(written on the blackboard)

  1.  I know…
  2.  I can …
  3.  I`ve learnt …

11. Заключительный этап.

Thank you very much for your work today.

Your marks are: (with explanation).

Your homework is ex. 16, p. 58 (S.B.).


 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

70346. МАРШРУТИЗАЦИЯ В ГОРОДСКИХ ИНФОРМАЦИОННЫХ СИСТЕМАХ НА БАЗЕ МОБИЛЬНЫХ ИНТЕРФЕЙСОВ 2.63 MB
  Цель работы – расширение электронной туристической карты до «электронного туристического гида» для мобильных устройств на платформе Android. В процессе работы были проведены теоретические исследования средств информационной визуализации для мобильных приложений, изучены возможности практического применения GPS-навигации в информационных системах.
70347. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ПРОБЛЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ КОММУНИКАТИВНЫХ УМЕНИЙ У ДОШКОЛЬНИКОВ С ТЯЖЕЛЫМИ НАРУШЕНИЯМИ РЕЧИ В УСЛОВИЯХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ИНТЕГРАЦИИ 82 KB
  Проанализированы различные теоретические подходы к определению сущности общения и коммуникации; определены группы наиболее значимых для дошкольников коммуникативных умений; обоснованы исходные теоретические предпосылки констатирующего эксперимента.
70348. МЕТОДИКА ФОРМИРОВАНИЯ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКОГО ВУЗА В ПРОЦЕССЕ ИЗУЧЕНИЯ СОЦИАЛЬНО-ГУМАНИТАРНЫХ ДИСЦИПЛИН 95.5 KB
  Проблема формирования коммуникативной компетентности студентов не является совершенно новой. Представляется целесообразным целостно на междисциплинарном уровне исследовать проблему формирования коммуникативной компетентности студентов посредством выявления дидактического...
70349. СОСТАВ И СОДЕРЖАНИЕ ДОКУМЕНТАЛЬНЫХ МАТЕРИАЛОВ КАК ИСТОЧНИКОВ ПРИ ИЗУЧЕНИИ РАЗВИТИЯ СИСТЕМЫ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ В РЕСПУБЛИКЕ БЕЛАРУСЬ 67 KB
  Статья посвящена актуальной проблеме - системному анализу документальной источниковедческой базы материалов учет которых чрезвычайно важен при изучении процесса развития системы высшего образования в нашей стране.
70350. МАРКЕТИНГ ДОПОЛНИТЕЛЬНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УСЛУГ В ФИЛИАЛЕ РГСУ В Г. МИНСКЕ 144.5 KB
  Базируясь на учете специфики образовательных услуг, анализе внешнего, внутреннего и интерактивного маркетинга, автор исследует сущность образовательных услуг, их качество, предлагает модель маркетинга на рынке образовательных услуг, ориентированную на потенциал, процесс, результат.
70351. МАТРИЦА КОНСТРУИРОВАНИЯ УЧЕБНОГО ДИАЛОГА: ЕДИНСТВО ПРОЦЕССА И РЕЗУЛЬТАТА 79.5 KB
  В статье рассматривается вопрос конструирования учебного диалога с позиций матричного анализа. Данные параметры закладываются в матрицу конструирования учебного диалога как основные факторы по горизонтали и вертикали.
70352. ТВОРЧЕСКОЕ РАЗВИТИЕ СТУДЕНТА В КОНТЕКСТЕ СОВРЕМЕННЫХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ 82.5 KB
  В статье с позиций философского психологического педагогического знания проанализирована сущность творчества; обоснована новизна социальная ценность и оригинальность продукта творчества; структура творческой личности рассмотрена как совокупность творческой направленности творческих...
70353. ОРГАНИЗАЦИЯ СОЗДАНИЯ КРЕАТИВНЫХ ПРОДУКТОВ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРАКТИКЕ СТАРШЕКЛАССНИКОВ 64.5 KB
  В статье представлен экспериментально подтвержденный опыт подготовки старшеклассников к созданию креативных продуктов посредством взаимосвязи соответствующих ситуаций и педагогических технологий. Предлагаемый опыт педагогического руководства созданием...
70354. ЦЕННОСТНЫЙ КОМПОНЕНТ УЧЕБНОГО ИСТОРИЧЕСКОГО ЗНАНИЯ 92 KB
  В статье рассматривается проблема содержания образования определяется сущность ценностного компонента содержания исторического образования в школе и предлагаются пути его реализации в практике обучения учащихся на уроках истории. Изменения происходящие в обществе определяют...