84395

Mirzo Ulugh Beg (1394-1449)

Доклад

Исторические личности и представители мировой культуры

Ulugh Beg 1394-1449 Tartar Astronomer and Mathematician Ulugh Beg made Samarkand one of the leading cultural and intellectual centers of the world. In that city he established a madrasa (Islamic institution of higher learning) that emphasized astronomical studies.

Английский

2015-03-19

437.58 KB

0 чел.

Mirzo Ulugh Beg (1394-1449)

Ulugh Beg 1394-1449 Tartar Astronomer and Mathematician Ulugh Beg made Samarkand one of the leading cultural and intellectual centers of the world. In that city he established a madrasa (Islamic institution of higher learning) that emphasized astronomical studies. He also constructed an observatory that became the leading center for astronomical research in the fifteenth century. Working with his assistants, he produced the important Zij-i Djadid Sultani astronomical tables and star catalog.

The grandson of the Tartar conqueror Tamerlane, Ulugh Beg was born in Sultaniyya (in modern Iran), on March 22, 1394. His birth name, Muhammad Taragay, was immediately superseded by the cognomen Ulugh Beg, meaning "Great Prince." In 1409 Ulugh Beg's father, Shah Rukh, appointed him governor of Maverannakr (present-day southeastern Uzbekistan), the chief city of which was Samarkand. Though actively engaged in the economic, political, and military affairs of his territory, Ulugh Beg was more interested in scientific pursuits. Among his many construction projects was a magnificent two-story madrasa in Samarkand. Another was built in Bukhara. Completed around 1420, these institutions still stand and fulfill their original function. Ulugh Beg interviewed and selected the scientists who were to teach at these schools. Over 90 scholars were on the faculty at Samarkand, where it is said Ulugh Beg himself lectured. He also determined the curriculum, whose most important subject was astronomy. To support research in this area, he decided to build an observatory.

Construction on the observatory began in 1424. Its design closely followed that of the Maragha observatory (built in 1259) in Tabriz. Built on a circular foundation more than 262.5 ft (80 m) in diameter, the Samarkand observatory's three-stories rose to a height of 108 ft (33 m). A trench 8 ft (2.5 m) wide and 36 ft (11 m) deep at its lowest point was excavated to accommodate the huge meridian arc that was to be the observatory's main instrument. When completed, the arc extended from the trench's deepest point to just below the observatory roof. Its radius was 131 ft (40 m), making it the largest astronomical instrument of the fifteenth century. The 262.5-ft (40-m) meridian arc has been called a quadrant by some scholars, but it was most likely a Fakhri sextant. Designed primarily for solar observations, it was used for various lunar and planetary measurements as well. The observatory contained other instruments, including an armillary sphere, triquetrum, astrolabe, quadrant, and a large parallectic ruler. Observations made at Samarkand were used to establish the inclination of the ecliptic, the point of the vernal equinox, the precession of the equinoxes, and other basic astronomical constants. The Muslim astronomer Ali-Kudsi was the observatory's director.

Ulugh Beg's most important work was the Zij-i Djadid Sultani. It contains a theoretical section and the results of observations he and his assistants made. Calendric, planetary, and trigonometric tables are included as well as a


 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

34273. Аллельные гены 11.22 KB
  Такие парные гены называют аллельными генами или аллелями. Взаимодействиеполное доминированиецвет глазнеполноеокраска ночной красавицысверхдоминированиеу гетерозигот признак выражен лучше чем у гомозигот по доминанту те кто болеет серповидно клеточной анемиейне страдают от маляриикодоминирование оба аллеля выявляют свое действие одинаковогруппы крови Неаллельныегены содержащиеся в разных локусах. Комплементарность доминантные аллели из разных аллельных пар дополняют друг другагены пигментации волос Эпистазподавление гена...
34278. Аномалия 44 KB
  Пороки развития аномалии развития совокупность отклонений от нормального строения организма возникающих в процессе внутриутробного или реже послеродового развития. Пороки развития возникают под действием разнообразных внутренних наследственность гормональные нарушения биологическая неполноценность половых клеток и др. К наследственным относят пороки возникшие в результате мутаций т. Б зависимости от того на каком уровне произошла мутация на уровне генов или хромосом наследственно обусловленные пороки подразделяют на гениые и...
34279. Взаимное влияние аллельных генов 182.5 KB
  Этот вид взаимодействия генов заключается в том что при наличии двух доминантных аллелей разных генов появляется новый признак то есть для появления нового признака у организма должен быть генотип АВ. Если одна пара генов определяющих окраску будет рецессивной гомозиготой т. не будет синтезироваться нужный белок то даже если вторая пара генов будет нести доминантный аллель цветки окрашены не будут.
34281. Задачей медицинской генетики является выявление и профилактика наследственных заболеваний 60.16 KB
  При изучении генетики чаще всего используются такие методы: Генеалогический метод состоит в изучении родословных на основе менделевских законов наследования и пoмoгeт установить характер наследования признака доминантный или рецессивный. Этим методом выявлены вредные последствия близкородственных браков которые особенно проявляются при гомозиготности по одному и тому же неблагоприятному рецессивному аллелю. Близнецовый метод состоит в изучении различий между однояйцевыми близнецами. С помощью близнецового метода выявлена роль...