84401

Muhammad ibn Muso al-Khorazmiy

Доклад

Исторические личности и представители мировой культуры

Muhammad ibn Muso al-Khorazmiy (783 - 850) Nickname Al – Khorezmi specifies his native land – the Central Asian state Khoresm (nowadays territory of Uzbekistan), Bin Mussa – son of Mussa, and one of nicknames of the scientist – Al – Madjusi– speaks about his origin from a sort of magicians...

Английский

2015-03-19

164.28 KB

1 чел.

 Muhammad ibn Muso al-Khorazmiy (783 - 850) Nickname Al – Khorezmi specifies his native land – the Central Asian state Khoresm (nowadays territory of Uzbekistan), Bin Mussa – "son of Mussa", and one of nicknames of the scientist – Al – Madjusi– speaks about his origin from a sort of magicians (on – Arabic "madjus"). It shows also, that one of sources of knowledge of Mohammed Al – Хорезми was science prior to Islamic Central Asia the keepers of which were magicians. He managed in Baghdad the library of wisdom House of some sort of the Baghdad academy at caliphate of Al – Mamun. There were the arithmetic treatise « The Book about the Indian account », the algebraic treatise « The Brief book about calculation of algebra and almukabal», astronomical tables and a geographical path. Both mathematical treatises have been translated into Latin language of medieval Europe and served for a long time as the basic textbooks on mathematics. Nickname Al-Khorezmi in the modified form has turned to a nominal word "algorithm" and all over again meant all system of decimal item arithmetics. Subsequently this term has received a wider sense in mathematics as a rule performing operations in certain order.

Thus, actions « Al - Djebr» and "Al-Mukabala" have replaced with themselves transfer of nowadays-used equation members from one part of the equation into another and reduction of similar members. These two operations have allowed Al – Khorezmi to transfer any algebraic equation of the first and second degree into initial forms which Al – Khorezmi has six. Unlike Greeks who, certainly, also solved quadratic equations, but solved in geometrical way, Al – Khorezmi used drawings only for explanation of the rhetorical decision validity. He could solve any quadratic equation by his general rule (finding positive roots). If Greeks had geometrical solutions the method Al – Khorezmi was almost algebraic. This is an enormous step forward in comparison with geometrical algebra of Greeks. In the arithmetic treatise Al – Khorezmi basically followed the Indian samples, and from him the Europeans have got familiar with the Indian methods of recording the numbers, that is the use of zero and location of figures values. The algebraic path differed from both works, that of Indian mathematicians, and Greeks. It can be believed, that in this book Al – Khorezmi followed local traditions and own results. If the majority of Greeks did not see necessity to apply the scientific knowledge to practical needs, the main desire of Al – Khorezmi was to place a science to serve to humankind and to adapt it for the practical purposes. In Algebra Al – Khorezmi has a section about trade and commercial transactions, with problems on a threefold Rule.

Thus, for the first time in a history of mathematics in the treatise of Al – Хорезми have appeared the general rules of solving the quadratic equations.


 

А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

62778. Правила переноса слов 14.71 KB
  Актуализация изученного Прочитайте слова на доске Сосна ванна майка объявил Объясните орфограммы объясняют О ком эта загадка читает загадку о собаке Это о собаке Напишу слово собака на строке продолжает запись.
62779. Второстепенные члены предложения. Обстоятельства и дополнения 23.58 KB
  Давайте запишем это слово проговаривая его по слогам а говори вслух. Давайте придумаем предложение с этим словом. Дети говорят свои варианты У: Давайте запишем такие предложения...
62780. Главные члены двусоставного предложения. Подлежащее 16.34 KB
  Целеполагание. Определяют учащиеся, опираясь на тему урока. Работа со словарным словом: рябина. Устная проверка домашнего задания. Прочесть вслух 2–3 сочинения-описания архитектурного памятника по желанию учащихся.
62781. Правописание разделительного Ь в словах 25.01 KB
  Я буду задавать вам трудные вопросы и хочу услышать от вас умные четкие ответы.Я раздаю вам тесты вы отвечаете на них выбрав из предложенных правильный ответ. Отмечаются верные ответы.
62782. Состав слова. Обобщающий урок 16.84 KB
  Чтобы дать командам названия ответьте на вопросы: Какие части слова знаете Что такое приставка Что такое корень Что такое суффикс Что такое окончание Итак название 1 команды корень 2 суффикс 3 окончание. 1 команда: лечить лечение лекарство лекарь.
62783. Наблюдаем за изменениями слов 18.28 KB
  Задачи: Образовательная: познакомить с изменением названий предметов по числам; Развивающая: развивать умение громко рассуждать и доказывать; Воспитывающая: воспитывать интерес любовь и уважение к родному языку.
62784. Протест против «футлярной жизни» в «маленькой трилогии» А.П.Чехова 15.92 KB
  Оборудование: Портрет Чехова с надписью Его врагом была пошлость. Чехова не всегда легко понять если не помнишь жизненной позиции писателя который был строг прежде всего к себе. Горького горячее желание видеть людей простыми красивыми и гармоничными...
62786. Рвана аплікація: Гроно калини 16.83 KB
  Якого кольору листочки у калини зеленого А ягідки якого кольору червоного Як ви розумієте вислів Похолоднішало риба не ловиться калина у цвіт вбирається. Як ви розумієте вислів Без верби та калини нема України. Сьогодні ми з вами робитимемо рвану аплікацію Гроно калини.