Mass media in Kazakhstan


Иностранные языки, филология и лингвистика

In 2004 the International Federation of Journalists identified a growing pattern of intimidation of the media and in 2012 several opposition media outlets were ordered to be shut down on charges of promoting extremism. All media are required to register with the Ministry of Culture Information and Sports with the exception of websites.



189 KB

2 чел.

                      Mass media in Kazakhstan

Media in Kazakhstan include television and radio, newspapers and the internet. Despite the freedom of the press being an established part of Kazakhstan's  constitution, privately owned and opposition media have been subject to steadily increasing harassment and censorship. In 2004 the International Federation of Journalists identified a "growing pattern" of intimidation of the media, and in 2012 several opposition media outlets were ordered to be shut down on charges of promoting "extremism".

All media are required to register with the Ministry of Culture, Information and Sports, with the exception of websites.


A wide range of publications, mostly  supportive of the government, are available. The authorities operates one of the two national Russian-language newspapers and the only regular national Kazakh language newspaper. There were 990 privately owned newspapers and 418 privately owned magazines. Those supportive of the opposition face harassment and lawsuits.

Intimidation and government-ordered closures

Respublika is possibly the main opposition publication . (A number of its issues were printed as, Golos Respubliki.)

Increasingly, owners of printing presses refused to print the publication, after a failed attempt by a government representative to buy a controlling stake in Respublika in November 2001. (One owner found a human skull placed on his doorstep.)

A mid-March 2002 court order to stop printing for three months, was evaded by printing under other titles, such as Not That Respublika.

On another occasion, a decapitated dog was hung from Respublika building with a screwdriver sticking into its side and a note reading "there will be no next time"[ the dog's head was left outside Irina Petrushova's home. Three days later, the newspaper's offices were firebombed and burned to the ground. In July, Petrushova was given an eighteen-month jail sentence on tax charges, but served no time after a judge ruled that the case fell under an amnesty. (Petrushova eventually left the country for Russia, where she continued to publish via the Internet, living apart from her family for their safety. In recognition of her work, she was awarded a 2002 International Press Freedom Award by the Committee to Protect Journalists, a US-based NGO.)

In May 2005 the Kazakh Information Ministry ordered the paper to be closed, accusing it of inciting ethnic hatred by publishing an interview with a Russian politician who made derogatory remarks about ethnic Kazakhstanis. The paper's deputy editor Galina Dyrdina claimed the closure was politically motivated, and vowed to appeal. The paper continued to be published under a variety of titles.

In November 2012, before the anniversary of the Mangystau riots, Kazakh authorities raided and searched Respublika's office and again suspended its publication while a verdict on criminal charges was still pending. Respublika was again ordered closed, "along with seven sister titles and 23 news websites, plus another opposition newspaper and a satellite TV station for ‘propagating extremism’, inciting unrest and urging the overthrow of the government." Reporters Without Borders described this as a "pretext" and said it would be the end of pluralism in Kazakhstan.

A magazine and two other newspapers

Other media experienced difficulties during the November 2012 case against media sources in Kazakhstan; Altyn Tamyr, Tortinshi Bilik and DAT (with its website—dat.kz—inaccessible as of December 2012).

International reaction to assaults on journalists

In 2012 the International Press Institute called for the government to investigate an assault on Ularbek Baitailaq—a contributor to opposition media DAT and Tortinshi Bilik, and archivist of the Kazakh National Archive). TheCommittee to Protect Journalists called for investigations into the assault of both Maksim Kartashov and Baitailaq.


«Kazakhstan» is the State Television Channel of  Kazakhstan. Other country-wide television stations are Khabar and Yel Arna. Khabar is owned by the President's daughter, and rarely broadcasts criticism of his policy.

There are 116 private channels, including Channel 31, KTKand Perviy Kanal Evraziya.

  •  KTK
  •  NTK-TV
  •  Stan TV

Satellite TV in Kazakhstan (with US&EU TV-Channels) 

  •  NTV Plus
  •  Digital-TV
  •  Orbita Telecom

Digital Cable TV (with US&EU TV-Channels) 

  •  JSC Alma-TV
  •  JSC Digital-TV


  •  IDNet


The state-owned Kazakh Radio broadcasts in both official languages. A wide number of private radio stations are also available including Europa Plus, Russkoye Radio, Hit FM, Radio Azattyq and Radio Karavan. Similarly to the television market, the President's daughter controls the majority of the sector.

Media websites

The country had 5.4 million internet users in 2011—up from 2010. "Twitter, Facebook and YouTube audience share is less than 0.4%", according to BBC in 2012.

The censorship of online publications has become routine and arbitrary.

In 2003 the state telecom firm KazakhTelecom was ordered to block access to a dozen websites it said were 'destructive'. The pages either supported the opposition or provided neutral news coverage.

In July, 2009, the government passed amendments to laws on the Internet which some critics claimed unduly restrictive. The law made internet content subject to existing laws on expression, such as criminal libel. It also widened the scope of 'banned media content' to cover political matters, such as coverage of the election campaign.

A broadcasting bill implemented in December 2011 was aimed at improving the content of the national media, and to 'protect' it from external influence. According to the government, the bill would “eliminate low quality content that inflicts psychological or emotional damage on views.”[15]

The country had 5.4 million internet users and 362,000 Facebook users as of December 31, 2011.

Lawsuits with governmental plaintiffs and defendants from media In November 2012, Google, Facebook, Twitter, andLiveJournal were cited in a lawsuit filed by Kazakh prosecutors seeking to shutdown opposition media outlets. The prosecutors demanded the websites stop publishing material from Kazakh opposition sources. The following month a court in Almaty ruled that a number of opposition media outlets, such as the television channelsStan TV and K+ and newspapers Vzglyad and Respublika, had to close due to their "extremist" views. These were the same outlets who reported on the Mangystau riots in 2011.

Punishment for defaming a news agency

Increasingly, censorship is imposed by means of civil legal action, such as defamation suits. On 13 June 2005 a court in Almaty ordered former Information Minister Altynbek Sarsenbaev (the opposition leader assassinated in January 2006) to pay 1 million tenge ($7,500) in damages for 'defaming' Khabar news agency. Sarsenbaev was also ordered to publicly retract comments he made in an interview with the opposition newspaper Respublika. He had alleged that Khabar was part of a monopolistic media holding controlled by Dariga Nazarbayev. The case is believed to be in response to his resignation after the 2004 elections. At the time he stated "The election was not fair, honest, or transparent; the authorities showed that from the beginning they didn't want honest elections.

Media-related legal code

Media watchdog groups such as ARTICLE 19 have voiced their concern over the government's moves in the past few years to silence the opposition.[18] Recent changes in media-related laws in Kazakhstan appear to target non-governmental media outlets. Criticism of government employees can lead to lawsuits, and news laws against "extremism" have been used to shut down opposition media sources.According to opposition source Adil Soz the Kazakh legal code is stringent on defamation, allowing even for cases where the defamation is true. "One can seek compensation for true statements damaging his/her reputation – for example, a government official who is of accused of abuse of State funds, can claim compensation even if the statement damaging his/her reputation is true". This also means that an Internet Service Provider could attract liability "by unwittingly providing access to insulting or defamatory information published through the Internet".

           Mass media of the United Kingdom

Media of the United Kingdom consist of several different types of communications media:television, radio,newspapers, magazines, and Web sites. The country also has a strong music industry. The United Kingdom has a diverse range of providers, the most prominent being the state-owned public service broadcaster, the BBC (British Broadcasting Corporation). The BBC's largest competitors are ITV plc, which operates 11 of the 15 regional television broadcasters that make up the ITV Network, and News Corporation, which holds a large stake in satellite broadcaster British Sky Broadcasting and also operate a number of leading national newspapers. Regional media is covered by local radio, television and print newspapers. Trinity Mirror operate 240 local and regional newspapers in the United Kingdom, as well as national newspapers such as the Daily Mirror and the Sunday Mirror.

Mediacity in Greater Manchester, privately funded and publicly backed by the BBC is the largest media-production facility in the United Kingdom.

In 2009 it was estimated that individuals viewed a mean of 3.75 hours of television per day and listened to 2.81 hours of radio. The main BBC public service broadcastingchannels accounted for and estimated 28.4% of all television viewing; the three main independent channels accounted for 29.5% and the increasingly important other satellite and digital channels for the remaining 42.1%.[1] Sales of newspapers have fallen since the 1970s and in 2009 42% of people reported reading a daily national newspaper.[2] In 2010, 82.5% of the United Kingdom population were Internet users, the highest proportion amongst the 20 countries with the largest total number of users in that year.

National media centres and organizations


London dominates the media sector in the United Kingdom: national newspapers,television and radio are largely based there, notable centres include Fleet Street and BBC Broadcasting House.

Greater Manchester

Greater Manchester is also a significant national media hub. Notable centres include MediaCityUK a 200-acre (80ha) media production facility in Salford and Trafford.

The Guardian national newspaper was founded in Manchester in 1821, and was known as the Manchester Guardian until 1959. In the 1950s, coinciding with the growth in television, the Granada Television franchise was set up by Sidney Bernstein. Consequently, the Granada Studios were the first purpose-built television studios in the United Kingdom. The franchise produced television programmes such as Coronation Street and the Up Series. The BBC currently has two of its six major business divisions based here BBC North Group that comprises a number of important departments including BBC Breakfast,BBC Children's, BBC Sport, BBC Radio 5 and BBC North West. The other division is BBC Future Media. In additionITV has two major divisions of its business based here ITV Studios responsible for UK and international network production and ITV Granada it's regional service provider. The University of Salford also has a media campus and research center based at media city.

The United Kingdom is known for its large music industry, along with its new and upcoming artists. In the UK, media is spread through the forms of TV, newspapers, magazines, websites, and radio. Great Manchester is the hottest place to receive media information in the UK.

The Daily Mirror was founded in 1903. The Sunday Mirror on the other hand, is the sister paper to the Daily Mirror that was started in 1915.

Other Key centres

Edinburgh and Glasgow, and Cardiff, are important centres of newspaper and broadcasting production in Scotland and Wales respectively

The BBC, founded in 1922, is the United Kingdom's publicly funded radio, television and Internet broadcasting corporation, and is the oldest and largest broadcaster in the world. It operates numerous television and radio stations in the United Kingdom and abroad and its domestic services are funded by the television licence.

Other major players in the United Kingdom media includeITV plc, which operates 11 of the 15 regional television broadcasters that make up the ITV Network, and News Corporation, which owns a number of national newspapers through News International such as the most populartabloid The Sun and the longest-established daily "broadsheet" The Times, as well as holding a large stake in satellite broadcaster British Sky Broadcasting.


The United Kingdom print publishing sector, including books, server, directories and databases, journals, magazines and business media, newspapers and news agencies, has a combined turnover of around £20 billion and employs around 167,000 people. The print media sector is entirely regulating itself and there are no specific statutory rules regulating the print media.


Traditionally British newspapers have been divided into "quality", serious-minded newspapers (usually referred to as "broadsheets" because of their large size) and the more populist, "tabloid" varieties. For convenience of reading many traditional broadsheets have switched to a morecompact-sized format, traditionally used by tabloids. In 2008The Sun had the highest circulation of any daily newspaper in the United Kingdom at 3.1 million, approximately a quarter of the market. Its sister paper, the News of the World, had the highest circulation in the Sunday newspaper market, and traditionally focused on celebrity-led stories until its closure in 2011. The Daily Telegraph, a centre-right broadsheet paper, is the highest-selling of the "quality" newspapers. The Guardian is a more liberal "quality" broadsheet and the Financial Times is the main business newspaper, printed on distinctive salmon-pink broadsheet paper. Trinity Mirror operates 240 local and regional newspapers in the United Kingdom, as well as national newspapers such as the Daily Mirror and the Sunday Mirror.

Scotland has a distinct tradition of newspaper readership (see list of newspapers in Scotland). The tabloid Daily Record has the highest circulation of any daily newspaper, outselling The Scottish Sun by four to one, while its sister paper the Sunday Mail similarly leads the Sunday newspaper market. The leading "quality" daily newspaper in Scotland is The Herald, though it is the sister paper of The Scotsman, and the Scotland on Sunday that leads in the Sunday newspaper market.


A large range of magazines are sold in the United Kingdom covering most interests and potential topics. British magazines and journals that have achieved worldwide circulation include The Economist, Nature, and New Scientist, Private Eye, Hello!, The Spectator, the Radio Times and NME.


Radio in the United Kingdom is dominated by the BBC, which operates radiostations both in the United Kingdom and abroad. The BBC World Service radio network is broadcast in 33 languages globally. Domestically the BBC also operates ten national networks and over 40 local radio stations including services in Welsh on BBC Radio Cymru, Gaelic on BBC Radio nan Gàidheal in Scotland and Irish in Northern Ireland. The domestic services of the BBC are funded by the television licence. The internationally targeted BBC World Service Radio is funded by the Foreign and Commonwealth Office, though from 2014 it will be funded by the television licence.[21] The most popular radio station by number of listeners is BBC Radio 2, closely followed by BBC Radio 4. Advances in digital radio technology have enabled the launch of several new stations by the Corporation.

Rather than operating as independent entities, many commercial local radio stations are owned by large radio groups which broadcast a similar format to many areas. The largest operator of radio stations is Global Radio, owner of the major Heart and Galaxy radio brands. It also owns Classic FM and London's most popular commercial radio station, 95.8 CapitalFM. Other owners are UTV Radio, with stations broadcasting in large city areas and Bauer Radio, holding radio in the North of England. There are also regional stations, like Real Radio and the Century Network, broadcasting in some main parts of England, Wales and Scotland, and a number of licensed community radio stations which broadcast to local audiences.


Analogue terrestrialtelevision in the United Kingdom is made up of twochartered public broadcasting companies, the BBCand Channel 4 and two franchised commercial television companies, (ITV and Channel 5). There are five major nationwide television channels: BBC One, BBC Two, ITV,Channel 4 and Channel 5—currently transmitted by analogue and digital terrestrial, free-to-air signals with the latter three channels funded by commercial advertising. The United Kingdom now has a large number of digital terrestrial channels including a further six from the BBC, five from ITV and three from Channel 4, and one from S4C which is solely in Welsh, among a variety of others. The vast majority of digital cable television services are provided byVirgin Media with satellite television available from Freesator British Sky Broadcasting and free-to-air digital terrestrial television by Freeview. The entire country will switch to digital by 2012. 

The BBC operates several television channels in the United Kingdom and abroad. The BBC's international television news service, BBC World News, is broadcast throughout the world. The domestic services of the BBC are funded by thetelevision licence. The international television broadcast services are operated by BBC Worldwide on a commercial subscription basis over cable and satellite services. This commercial arm of the BBC also forms half of UKTV along with Virgin Media.

Channel 4 is similarly chartered to the BBC, with a remit to provide public service broadcasting and schools programs, however it runs commercial advertisements to provide a revenue stream. It produces an analogue channel branded as Channel 4, as well as digital channels E4, More 4 andFilm4.

The commercial operators rely on advertising for their revenue, and are run as commercial ventures, in contrast to the public service operators. The ITV franchise transmits the analogue channel known as ITV1 (in England, Wales, Scottish Borders, Isle of Man and Channel Islands), STV (In Central and Northern Scotland), and UTV in Northern Ireland. Channel 5 transmits one analogue channel.

All the major analogue broadcasters provide additional channels on the free-to-air Freeview digital televisionservice, and all of these channels can be accessed via acable or satellite provider, such as Virgin Media or BSkyB. The entire country will switch to digital by 2012.



The Internet country code top-level domain (ccTLD) forInternet in the United Kingdom is .uk. The most visited ".uk" websites are the British version of Google followed by BBC Online.

                    Mass media of the USA

Media of the United States consist of several different types of media: television, radio, cinema, newspapers, magazines, and Internet-based Web sites. The U.S. also has a strong music industry. Many of the media are controlled by large for-profit corporations who reap revenue from advertising, subscriptions, and sale of copyrighted material. American media conglomerates tend to be leading global players, generating large revenues as well as large opposition in many parts of the world. With the passage of the Telecommunications Act of 1996, further deregulation and convergence are under way, leading to mega-mergers, furtherconcentration of media ownership, and the emergence of multinational media conglomerates. These mergers enable tighter control of information. Currently, six corporations control roughly 90% of the media. Critics allege that localism, local news and other content at the community level, media spending and coverage of news, and diversity of ownership and views have suffered as a result of these processes of media concentration.

Theories to explain the success of such companies include reliance on certain policies of the American federal government or a tendency to natural monopolies in the industry. See Media bias in the United States.

The organisation Reporters Without Borders compiles and publishes an annual ranking of countries based upon the organisation's assessment of their press freedom records. In 2013-14 United States was ranked 46th out of 180 countries, a drop of thirteen points from the preceding year.


American radio broadcasts in two bands: FM and AM. Some stations are only talk radio – featuring interviews and discussions – whilemusic radio stations broadcast one particular type of music: Top 40, hip-hop, country, etc. Radio broadcast companies have become increasingly consolidated in recent years. National Public Radio is the nation's primary public radio network, but most radio stations are commercial and profit-oriented.Talk radio as a political medium has also exploded in popularity during the 1990s, due to the 1987 repeal of the Fairness Doctrine, which meant that stations no longer had to "balance" their day by programming alternative points of view. The Federal Communications Commission (FCC) in 1970 had limited the number of radio station one person or company could own to 1 am and 1 FM locally and 7 am and 7 FM stations nationally. See IBOC and HD Radio. A new form of radio that is gaining popularity issatellite radio. The two biggest subscriptions based radio services are Sirius Satellite Radio and XM Satellite Radio, which have recently merged to form Sirius XM Radio. Unlike terrestrial radio music channels are commercial free and other channels feature minimal commercials. Satellite radio also is not regulated by the FCC. Arbitron, a consumer research company, provides ratings (similar to the Nielsen ratings) for national and local radio stations in the United States.


Ninety-nine percent of American households have at least one television and the majority of households have more than one. The four major broadcasters in the U.S. are the National Broadcasting Company (NBC), Columbia Broadcasting System (CBS), the American Broadcasting Company (ABC) and Fox.

Public television has a far smaller role than in most other countries. However, a number of states, including West Virginia, Maryland, Kentucky, and South Carolina, among others, do have state-owned public broadcasting authorities which operate and fund all public television stations in their respective states. The income received from the government is insufficient to cover expenses and stations also rely on corporate sponsorships and viewer contributions.

DirecTV and Dish Network are the major satellite television providers, with 20 and 14 million customers respectively as of February 2014.[7] Meanwhile, the major cable television providers are Comcast with 22 million customers, Time Warner Cable with 11 million, and Cox Communications, Charter Communications, AT&T U-Verse and Verizon FiOS with 5-6 million each.

Motion pictures

In the 20th century, the motion picture industry rose to become one of the most successful and powerful industries in the U.S. Along with other intellectual property industries, its relative importance to the American economy has strengthened as the importance of manufacturing and agriculture have decreased (due to globalization).


Newspapers have declined in their influence and penetration into American households over the years. The U.S. does not have a national paper. The New York Times and The Wall Street Journal are sold in most U.S. cities.

Although the Times' primary audience has always been the people of New York City, the New York Times has gradually become the dominant national "newspaper of record." Apart from its daily nationwide distribution, the term means that back issues are archived on microfilm by every decent-sized public library in the nation, and the Times' articles are often cited by both historians and judges as evidence that a major historical event occurred on a certain date. The Los Angeles Times and the Wall Street Journal are also newspapers of record to a lesser extent. Although USA Today has tried to establish itself as a national paper, it has been widely derided by the academic world as the "McPaper" and is not subscribed to (let alone archived) by most libraries.

Apart from the newspapers just mentioned, all major metropolitan areas have their own local newspapers. Typically, a metropolitan area will support at most one or two major newspapers, with many smaller publications targeted towards particular audiences. Although the cost of publishing has increased over the years, the price of newspapers has generally remained low, forcing newspapers to rely more on advertising revenue and on articles provided by a major wire service, such as the Associated Press or Reuters, for their national and world coverage.

With very few exceptions, all the newspapers in the U.S. are privately owned, either by large chains such as Gannett or McClatchy, which own dozens or even hundreds of newspapers; by small chains that own a handful of papers; or in a situation that is increasingly rare, by individuals or families.

Most general-purpose newspapers are either being printed one time a week, usually on Thursday or Friday, or are printed daily. Weekly newspapers tend to have much smaller circulation and are more prevalent in rural communities or small towns. Major cities often have "alternative weeklies" to complement the mainstream daily paper(s), for example, New York City's Village Voice or Los Angeles' L.A. Weekly, to name two of the best-known. Major cities may also support a local business journal, trade papers relating to local industries, and papers for local ethnic and social groups.

Probably due to competition from other media, the number of daily newspapers in the U.S. has declined over the past half-century, according to Editor & Publisher, the trade journal of American newspapers. In particular, the number of evening newspapers has fallen by almost one-half since 1970, while the number of morning editions and Sunday editions has grown.

For comparison, in 1950, there were 1,772 daily papers (and 1,450 – or about 70 percent – of them were evening papers) while in 2000, there were 1,480 daily papers (and 766—or about half—of them were evening papers.)

Daily newspaper circulation is also slowly declining in America, partly due to the near-demise of two-newspaper towns, as the weaker newspapers in most cities have folded:




58.8 million


62.1 million


62.2 million


62.3 million


55.8 million

The primary source of newspaper income is advertising – in the form of "classifieds" or inserted advertising circulars – rather than circulation income. However, since the late 1990s, this revenue source has been directly challenged by Web sites like eBay (for sales of secondhand items), Monster.com (jobs), and Craigslist (everything).

Additionally, as investigative journalism declined at major daily newspapers in the 2000s, many reporters formed their own non-profit investigative newsrooms. Examples includeProPublica on the national level, Texas Tribune at the state level and Voice of OC at the local level.

The largest newspapers (by circulation) in the United States are USA Today, The Wall Street Journal, The New York Times and the Los Angeles Times.


Thanks to the huge size of the English-speaking North American media market, the United States has a large magazine industry with hundreds of magazines serving almost every interest, as can be determined by glancing at any newsstand in any large American city. Most magazines are owned by one of the large media conglomerates or by one of their smaller regional brethren.

The U.S. has three leading weekly newsmagazines: Time, Newsweek and U.S. News and World Report. Time and Newsweek are center-left while U.S. News and World Report tends to be center-right. Time is well known for naming a "Person of the Year" each year, while U.S. News publishes annual ratings of American colleges and universities.

The U.S. also has over a dozen major political magazines.

Finally, besides the hundreds of specialized magazines that serve the diverse interests and hobbies of the American people, there are also dozens of magazines published by professional organizations for their members, such as Communications of the ACM (for computer science specialists) and the ABA Journal (for lawyers).


The Internet has provided a means for newspapers and other media organizations to deliver news and, significantly, the means to look up old news. Some organizations only make limited amounts of their output available for free, and charge for access to the rest. Other organizations allow their archives to be freely browsed. It is possible that the latter type obtain more influence, as they are true to the spirit of freedom of information by virtue of making it free. Anyone who has followed external links only to be confronted with apay to view banner, might attest that the reputations of organizations that charge is not enhanced by their charging policy, particularly when the same information is available from sources that don't charge.

The Internet, by means of making available such constantly growing news archives, is, in effect, writing our history as it happens, at a level of detail never before known. While proprietary archives are slowly exposed to the public after many decades, organizations that maintain immediately updating resources have more control over what will be remembered by the general public in the near future.


  •  Mass media in Kazakhstan
  •  Mass media in the UK
  •  Mass media in the USA

  •  Newspapers
  •  Radio
  •  Television
  •  Magazines


А также другие работы, которые могут Вас заинтересовать

48647. Расчет структуры электромагнитных полей. Общее задание 210 KB
  Решение проводится в цилиндрической системе координат связанных с центром основания цилиндра где r радиусвектор точки наблюдения ось x направлена вдоль приложенного магнитного поля рис.1 методом разделения переменных в соответствии с которым решение  будем искать в виде произведения двух функций каждая из которых зависит только от одной координаты:...
48648. Расчет структуры электромагнитных полей 575 KB
  Метод исследования – метод разделения переменных при интегрировании дифференциальных уравнений для получения аналитических выражений потенциалов и напряженностей полей с последующим построением на ЭВМ структуры этих полей
48649. Расчет структуры электромагнитных полей 209.5 KB
  Параметры задачи Бесконечный проводящий цилиндр в магнитной среде R=8см=008м H0=20 і=5102 е=8 Координаты точки M: r=7см=007м =90 Решение Решение проводится в цилиндрических координатах связанных с центром основания цилиндра r радиусвектор точки наблюдения ось x направлена вдоль приложенного магнитного поля рис.1 в методом разделения переменных в соответствии с которым решение  будем искать в виде произведения двух функций каждая из которых зависит только от одной координаты:...
48650. Расчет структуры осесимметричных стационарных электромагнитных полей 203 KB
  Решение производится в цилиндрических координатах связанных с центром основания цилиндра r радиусвектор точки наблюдения ось x направлена вдоль приложенного магнитного поля рис.1 методом разделения переменных методом Фурьев соответствии с которым решение будем искать в виде произведения двух функций каждая из которых зависит только от одной координаты: 1.4 Этим самым решение уравнения 1.
  Фактично люди мають дві нервові системи: центральну і вегетативну. Центральна нервова система керує відносинами людини із зовнішнім світом. Вона включає: спинний мозок, великі півкулі головного мозку, які зв’язані з проміжним мозком, середній мозок, задній мозок, довгастий мозок, мозочок. Вегетативна нервова система керує діяльністю внутрішніх органів.
48652. Расчет структуры электромагнитных полей 780 KB
  Задача настоящей работы – теоретическое исследование электромагнитного поля, основывающееся на классических представлениях о нём, и численное нахождение его характеристик.
48653. Перспективы и состояние разработок распределительных трансформаторов массовых серий 384.5 KB
  Распределительные трансформаторы мощностью 25 630 кВ А напряжением 6 10 кВ наиболее массовая серия ид производимых и эксплуатируемых трансформаторов в СССР. Производство и эксплуатация этих трансформаторов требует значительных материальных и трудовых затрат любое снижение затрат дает существенную экономию в народном хозяйстве. Снижение затрат на производство и эксплуатацию трансформаторов является основной задачей изготовителей для решения которой необходимо: снизить расход активных материалов при использовании...
48654. МЕХОВЫЕ ТОВАРЫ 13.31 MB
  Топография и химический состав шкурки стр. Меховые товары – это пушно-меховые и овчинно-шубное сырье шкурки выделанные меховые и овчинно-шубные изделия. Меховые товары невыделанные шкурки пушно-меховое сырьё и выделанные шкурки пушно-меховой полуфабрикат объединяются в группу пушно-меховые товары. Ценность меховых товаров определяется четырьмя основными свойствами которыми обладают пушно-меховые шкурки: высокими теплозащитными...
48655. Робота з программами навчального призначення: іноземна мова, математика 341.5 KB
  Запустив програму MS Word 2007. Щоб запустити програмуперекладач треба натиснути на рецензированиеперевод і вставити текст.Скопіював переклад у буферізакрив програму перекладач і вставив переклад у свій документ.