94693

Практикум и тесты по правилам чтения английских слов и предложений. Часть II

Книга

Иностранные языки, филология и лингвистика

Практикум предназначается для начального этапа обучения английскому языку студентов неязыковых специальностей, а также для последующих этапов обучения с целью повторения и закрепления навыков чтения. Основная задача практикума –развитие навыков грамотного чтения многосложных слов, в том числе правильной расстановки...

Английский

2015-09-15

272.95 KB

1 чел.

Брунова Е.Г.

Практикум И ТЕСТЫ

по правилам чтения

английских слов и предложений

Часть II

для студентов неязыковых специальностей


Брунова Е.Г. Практикум и тесты по правилам чтения английских слов и предложений. Часть II. Тюмень: Издательство ТюмГУ, 2005.

Практикум предназначается для начального этапа обучения английскому языку студентов неязыковых специальностей, а также для последующих этапов обучения с целью повторения и закрепления навыков чтения. Основная задача практикума –развитие навыков грамотного чтения многосложных слов, в том числе правильной расстановки ударения в многосложных словах и синтагмах. Практикум является продолжением “Практикума по правилам чтения. Часть I”, разработанного преподавателями кафедры и посвященного правилам чтения односложных слов. Упражнения практикума, помеченные знаком , предназначены для работы с аудиозаписями. Вторая часть практикума представляет собой тесты на различные правила чтения английских слов и на правильное восприятие звуков в речи.

Приложения включают скороговорки на каждый английский звук, сводные таблицы чтения ударных и безударных гласных и список рекомендуемых Web-ресурсов. Большая часть заданий практикума и часть тестов были апробированы среди студентов I и II курсов ФМиКН в 2004 г.

Автор выражает признательность И.Д. Латфуллиной за ценные замечания в процессе работы над практикумом.

Печатается по решению кафедры иностранных языков естественных факультетов.

Рецензенты:

Латфуллина И.Д., ст. преподаватель кафедры иностранных языков естественнонаучных факультетов.

Мастерских С.В., канд. филол. наук, ст. преподаватель кафедры иностранных языков гуманитарных факультетов.

Брунова Е.Г., 2005.

Тюменский государственный университет, 2005.


UNIT 1

1. Основные правила слогоделения

На границе слогов нет согласных

po ● et  ['pou●ət]

Тип чтения I 

На границе слогов 

одна согласная

cubic  ['kju: ●bıc]

Mary  ['mɛərı]

На границе слогов

две согласные

splen ● did  ['splen●dıd]

car ● ry  ['kæ●rı]

bar ● man  ['ba: ●mən]

Любая согласная

кроме R

cu ● bic  ['kju:bıc]

Тип чтения I 

(иногда Тип чтения II, см. Правило 6)

Любые согласные

кроме R

splen ● did  ['splen●dıd]

Тип чтения II

Буква R

Mary  ['mɛərı]

Тип чтения IV

Сама R может читаться

Две буквы R

carry  ['kæ●rı]

Тип чтения II

Сама R читается

Одна буква R и любая другая согласная

bar ● man  ['ba: ●mən]

Тип чтения III

Сама R не читается

граница между слогами

См. также Appendix 2. Stressed Vowels

ОСОБЫЕ СЛУЧАИ

a) Буквосочетания SH, CK, (T)CH, DG, NG, несмотря на то, что они передают ОДИН звук, на границе слогов рассматриваются как ДВЕ согласные, e.g., midget ['mıdgʒıt], ticket ['tıkıt]

б) Буква X, передающая два звука, рассматривается как две согласные, e.g., boxer ['bɒksə]

1. Read the words aloud. If the stress is not marked, stress the first syllable

a) client –lion  dial –trial   riot –quiet

science –giant  vial –violin  liar –prior

flyer –triumph  fluid –ruined  fuel –dual

poet –poem  

b) dialect  diary  theatre fluency  cruelty

dialogue  liable  diamond theory  diaper

diagram  violate violent violin   violet

2. Read aloud

a) gazer  grazer  grocer  glider

miner  fever   super  tuber

data   coda   soda   sofa

quota  China  human  slogan

b) amber  banner  summer  supper

dinner  number  member  butter

pepper  shelter  winter  grammar

beggar  collar  cellar  delta

seldom  bottom  common  mental

symbol  crystal  ribbon  cotton

3. Read aloud

a) flaring  daring  parent  baring

staring  sharing  squaring  caring   Mary   flaring  firing   virus    wiring  fireman  siren   plural   curing  fury   purest  during

b) squirrel  quarrel  cherry  carry

marry  sorry   ferry   porridge

hurry   horrid  parrot  merry

c) marry –Mary  merry –merely  pre'fer –ferry

carry –caring  service –sin'cerely curly –curing

4. Divide the word into syllables, determine the type of reading of the stressed vowel and read it.

Joker, oval, pilot, Polish, Harry, Finnish, shiny, science, motor, ruler, silver, copper, music, minus, global, carrot, college, terrace, notice, sentence, spider, subject, vacant, ultra, tulip, cedar, dial.


.
Letters and Sounds (revision). Find a way from Start to Finish. You may NOT pass a square if the word in it has the sound [z]. You can move horizontally or vertically only.

START

 

spots

squares

prize

since

six

sports

streets

wise

sells

sits

exact

escapes

rice

rise

sense

science

lose

lost

oasis

desert

smokes

songs

crisps

box

place

face

snacks

seas

voice

boxes

plays

phase

nose

smiles

focus

concert

           

          FINISH

UNIT 2

Двусложные слова: Ударение и особенности чтения ударных гласных

■   ударный слог   безударный слог

2. В словах без приставок

ударение падает на первый слог

■ □

'Famous, 'former, 'easy, 'narrow, 'fever, 'always, 'many, 'dirty, 'pretty [ı], 'clever, 'physics, 'lyrics, 'poem

3. В наречиях, предлогах и союзах с приставками:

a-  be-  de-

in-

ударение падает на второй слог

□ ■

A'bout, a'way, a'long, a'fire, a'ware, be'yond, be'fore, be'cause, be'low, des'pite, in'spite

4. В глаголах с приставками:

con- / co-  in- / im- / ir- / il-

sub- / su-  ad- / a-

for-   dis- /de-

ob- / o-  ex- / e-

pre-   pro-

re-   se-

abs-   trans-

en-   per-

ударение падает на второй слог

□ ■

Con'duct, cor'rode, col'lect, in'vert, im'brute, ad'mit, at'test, ac'cept, af'fect, sub'net, sup'pose, suc'ceed, dis'tract, dif'fuse, o'mit, ex'cuse, ef'fect, abs'tract, trans'mit, en'able, de'scribe, for'get, per'mit, pre'pare, pro'duce, re'peat, se'lect, be'gin

5. Если одно и то же слово с приставкой является и существительным и глаголом, то в существительном ударение будет на первом слоге, а в глаголе –на втором.

■ □ (N), □ ■ (V)

'Record – to re'cord, 'export –to ex'port, 'import –to im'port, 'transport –to trans'port

Примечание: Во многих подобных парах у существительных и глаголов может быть одинаковое ударение, e.g. re'ply, 'promise

6. Если оба слога принадлежат корню, а вторая (безударная) гласная читается как [i] или [ju:], то ударная гласная в открытом слоге читается по правилу закрытого слога (II тип чтения),

например, merit ['merıt]

Planet, merit, value, volume, menu, panic, Paris, manage, spirit

Исключения:

) в таких словах ударная гласная U читается, как обычно (Type I),

например, stupid ['stju:pıd]

2) Если такое слово заканчивается на букву Y, то любая ударная гласная читается, как обычно (Type I)

например, baby ['beibı],

НО: many ['mænı]

stupid, tulip, lady, baby, navy, tiny, icy, holy, pony.

1. Read and compare:

back –a'back  flame –a'flame  jar –a'jar

bed –abed  while –awhile  ware –aware

long –along  side –aside  part –apart

miss –amiss  slope –aslope  fire –afire

top –atop   fore –afore  stern –astern

shore –ashore  far –afar   fore –before

2. Read according to the pattern □ ■

ago  across  against  alert

adrift  awash  apace  amid

beyond belike  alike  afresh

aflame abloom  afloat  afraid

around abroad  aloud  asleep

3. Read the verbs according to the pattern □ ■

regress –progress depress –repress remit –befit

persist –resist  respond –despond revolve –resolve

result –repulse  belong –prolong debate –berate

deface –deflate repose –depose provoke –revoke

reduce –deduce refute –refuse  define –refine

deny –rely  regard –remark  reply –debark

report –deport  reform –deform reserve –preserve

perverse –return refer  –defer  prefer –reverse

prepare –restore require –desire  perspire –retire

secure –procure endure –allure  deploy –destroy

alloy  –enjoy  appoint –exploit recoil –rejoice

delay –betray  convey –obey  announce–pronounce

remain –refrain  retrain –engrain  declare –deplore


. Read and compare:

an 'accent –to ac'cent, 'import –to im'port, a 'contract –to con'tract, 'content –to con'tent, 'export –to ex'port, 'contest –to con'test, 'convict –to con'vict, 'perfect –to per'fect, a 'record –to re'cord, 'contrast –to con'trast, 'desert –to de'sert, 'object –to ob'ject, 'rebel –to re'bel, 'present –to pre'sent, 'protest – to pro'test, 'progress –to pro'gress.

 5. Read the sentences and decide what a stress pattern  the words in italics have. Then listen, check and repeat14

Model: I got my first record as a present when I was eleven.

record =  , present = ■ □

1) You’ve progressed well this year, but I’d like to see even more progress.

) We import too much petrol and the country’s export figures are going down.

) It started as a student protest, but now the army has rebelled against the government.

) In the desert, there is a big contrast between temperatures in the day and at night.

) These companies produce household objects such as fridges and washing machines.

6. Read the words with the stressed vowel as in the closed syllable

Spanish vanish banish famish panic planet

Latin  cabin lavish acid  tacit  finish

British rigid  civic  rabid  facet  static

physics vivid  vigil  river  rapid  malice

Alice  timid  visit  critic  savage damage

manage palace palate ravine image solid

profit  topic  logic  tonic  sonic  modest

volume statue menu tribune Paris  merit

spirit  forest parish peril  cherish lyrics

7. Read and compare:

a) magnet –planet  picnic –critic  fizzing –visit

porridge –forage  pallet –palace  simple –civil

pantry –panic   bandit –Latin  office –promise

rabbit –habit   carry –Paris  hobby –topic

coffin –profit   rescue –venue  Finnish –finish

b) rive –rigid    dive –digit  five –vivid

pale –palace   mane –manage grape –cabin

came –damage  lime –image  save –savage

scheme –chemist  tribe –tribune  cede –edit

scene –senate   mode –module  ale –Alice

c). vanish –lady  planet –baby  valid –navy

digit –icy   civil –tiny   topic –holy

8. Read the words with prefixes. Mind the stress.

Invert, deserve, repeat, renew, inspire, comply, impress, subdue, collide, depress, assist, address, immure, acquit, attest, correct, transmit, suppress, dismiss, excel, arrest, assume, oppose, succeed.

9. Find the prefix in the word if any, put the stress and read the words

Happy, morrow, plenum, derive, offend, rider, cotton, copper, commune, effuse, persist, reddish, corrupt, allege, accuse, sorry, conduce, complete, allude, attract, private, rival, disgrace, compel, collapse, convene, remain, proceed, propel, discern, assault, appear, awake, reject, eject, dismount, amount, revenge, avenge, submerge, emerge, involve, evolve, submit, omit, emit.

10. Letters and Sounds (revision). Find a way from Start to Finish. You may pass a square only if the word in it has the sound [ɳ]. You can move horizontally or vertically only.

START

 

sing

think

thick

strong

wrong

rung

sign

uncle

unless

drug

strange

comb

thanks

angry

signal

drank

English

finger

anxious

angel

single

monkey

money

young

language

tongue

skiing

skin

came

ink

lounge

danger

band

dream

swim

wing

           

          FINISH


UNIT 3

Ударение в многосложных словах (три слога и более)

7. Если многосложное слово образовано с помощью суффиксов:

-ing -er/or -ness

-ship -ful  -less

-ly

ударение остается там, где оно было в исходном слове (см. Правила 2-6)

To 'finish –'finishing, to con'tain –con'tainer, to se'lect –se'lector, 'tender –'tenderness, 'narrow –'narrowness, 'champion –'championship, fruit –'fruitful, care –'careless, 'happy –'happily

8. Если многосложное слово содержит окончания:

-ing -(e)s  -(e)d

-er -est

ударение остается там, где оно было в исходном слове (см. Правила 2-6)

'Bandage –'bandaging, de'cide –de'ciding, 'bandage –'bandages, op'press –op'presses, 'pocket –'pocketed, de'cide –de'cided, 'easy –'easier, 'early –'earliest

1. Read the derived words according to the pattern

a) ■ □  ■ □ 

'silence –silencer  'worship –worshiper  

'narrow –narrower  'village –villager  

'cottage –cottager  'labour –labourer  


b)
□ ■  □ ■ □

pro'duce –producer  re'sist –resistor

ex'plore –explorer   ad'mire –admirer

ad'vise –adviser   trans'late –translator

c) ■ □ 

bitterness  idleness  laziness  membership

happiness  gentleness eagerness [g] authorship

thankfulness  yellowness suddenness leadership

hopefulness  willingness hopelessness ownership

powerful  fanciful  powerless  bottomless

sorrowful  merciful  meaningless limitless

meaningful merciless  numberless fruitfully

bitterly  happily  hopefully  rapidly

legally  hopelessly normally  gracefully

noiselessly harmfully  recklessly  jokingly  

d) □ ■ □ □

exceedingly  successfully  amusingly

distastefully  respectfully  accordingly


. Put aside suffixes and endings. Find the stressed syllable and read the stem according to the rules for one-syllable and two-syllable words. Read the whole word.

Model: recalling

Answer: re’calling = re- (приставка) + call (корень, один слог, он и является ударным) + -ing (суффикс)

Opening, orbiting, masterfully, pocketful, employer, greediness, sleeplessness, urgently, tactlessly, shallowness, container, emptiness, reflector, forgetfulness, adviser, hungrily, angrily, fellowship, correctness, providing, divided, attracted, instructed.

3. Letters and Sounds (revision). Find a way from Start to Finish. You may pass a square only if the word in it has the sound [i:]. You can move horizontally or vertically only.

START

 

leave

earth

health

reach

teach

meat

dream

dead

cream

jeans

steak

cheat

east

bread

tea

death

heat

peak

beach

break

peace

search

leaf

meant

seat

please

team

early

beat

bean

head

bear

wear

dreamt

sweat

clean

           

          FINISH

UNIT 4

Ударение и особенности чтения ударных гласных в многосложных словах

9. В многосложных словах без суффиксов и окончаний, перечисленных в правилах 7-8, обычно ударение падает на третий слог с конца

'Origin, 'flattery, 'festival, 'institute, 'victory, ex'periment, A'merica, mo'nopoly, docu'mentary, oppor'tunity, uni'versity, lia'bility, responsi'bility, relia'bility

10. Ударная гласная во всех типах слогов, кроме третьего, читается по второму типу:

Тип чтения I → Тип чтения II,

Ср., bite [aı], BUT ability [ı]

Тип чтения II = Тип чтения II

Ср., fact [æ], factory [æ]

Тип чтения III = Тип чтения III

Ср., car [a:], carnival [a:]

Тип чтения IV → Тип чтения II

Ср.,  tyre [aıə], BUT tyranny [ı]

Family, minister, monument, deputy, Faraday, origin, omnibus, mercury, pharmacy, formula, circular

Исключение: Ударная буква U в таких словах сохраняет свои четыре типа чтения

mutiny [ju:]  Type I

summary []  Type II

turbulent [ɜ:]  Type III

purety [uə]  Type IV

Mutiny, summary, turbulent, purity

1. Read according to the pattern: ■ □ 

a) similar   popular  regular  vinegar

federal   medical  general  literal

radical   veteran  minimum  mineral

spherical   visible  minister  colony

b) industry   family  factory  robbery

victory   fishery  contrary  currency

quantity   battery  density  singular

quality   optical  tactical  officer

Africa   parallel  cylinder  technical

c) cardinal   circular  ornament  Canada

article   formula  fortitude  Portugal

harmony   permanent ordinal  Buffalo

barbarous   terminal  portable  Caucasus

particle   vertical  corporal  Germany

marginal   circumstance organist  Everest

d) musical   humorous  usable  durable

suitable   mutiny  fusible  purity

rudiment   unity   tunable  curious

2. Read according to the pattern: □ ■ □ 

a) electrical  elliptical  intelligent  conservative

dependable respectable intelligence retractable

impossible imprisonment establishment artillery

b) political  phenomenon historical  original

monotony  comparative infinitive  symmetrical

significant  ridiculous  necessity  astonishment

morality  authority  utility   activity

community security  impurity  curriculum

3. Read according to the pattern:  □ ■ □ 

flexibility  documentary satisfactory  visibility

opportunity  possibility  hospitality   popularity

elementary  regularity  personality  lexicology

university  contradictory productivity  unilateral

chronological probability  economical  relativity


. Read and compare

a) famous –family  vane –vanity  meter –metrical

late –lateral  mine –minimum type –typical

ride –ridicule  veto –veteran  sphere –spherical

crime –criminal  derive –derivative pose –positive

b) industry –industrial   origin –original

history –historian   barbarous –barbarian

ridicule –ridiculous   family –familiar

victory –victorious   technical –technician

5. Put the stress and read the words

Cylinder, chemical, equivalent, gravity, prominent, negative, positive, ministry, simplicity, opposite, original, physical, circumstance, comparison, density, property, astronomy, velocity, stability, several, automation, remedy, seminar, symmetry, character, president, impossibility, reliability, musical, rudimentary, difficult, tropical, cabinet.

6. Find the odd word, according to the stress pattern

1) obstinately velocity  comparison prosperity

) revision  harmony  beginning  develop

) gravity  successful  tropical  possible

) elegant  confident  poisonous  refining

) document  providing  approach  decision

7. Letters and Sounds (revision). Find a way from Start to Finish. You may pass a square only if the word in it has the sound [Ɵ]. You can move horizontally or vertically only.

START

 

north

northern

either

weather

breathe

those

south

bath

bathe

thought

breath

youth

southern

third

their

through

though

thumb

Thailand

cloth

path

fifth

with

worth

month

clothes

these

brother

that

teeth

throw

thing

author

other

they

wealth

           

          FINISH


UNIT 5

Особые случаи расстановки ударения в многосложных существительных, прилагательных и глаголах

11. В многосложных прилагательных с суффиксами:

-al/-ical  -ant/-ent  

-ous  -ive

обычно ударение падает на третий слог с конца

■ □ 

□ ■ □ 

□□ ■ □ 

'Vertical, 'competent, 'relevant, 'frivolous, al'ternative, de'monstrative, a'nalogous.

12. Однако, если в многосложных прилагательных с суффиксами

-al/-ical  -ant/-ent

-ous  -ive 

перед суффиксами скапливаются две или более согласных, то ударение падает на второй слог с конца:

□ ■ □

например, im'poRTant

Im'portant, per'sistent, e'normous, de'structive

13. В многосложных прилагательных и существительных с суффиксами

-able/-ible  -ary/-ory

обычно ударение падает на третий слог с конца

□ ■ □ □, e.g. 'portable

□□ ■ □ □, e.g. docu'mentary

но иногда ударение падает на четвертый слог с конца

■ □ □ □, e.g. la'boratory

Portable, satis'factory, docu'mentary

But: con'siderable, 'literary, la'boratory, ob'ligatory

14. В многосложных прилагательных с суффиксом -ic (полная форма этого суффикса -ical, т.е. два слога), ударение падает на второй слог с конца

□ ■ □, e.g. sym'bolic

 □ ■ □, e.g. eco'nomic

Sla'vonic, scien'tific, ˌeco'nomic, ˌepi'demic, ˌdiplo'matic.

Compare: 'chemical –sym'bolic, me'chanical - fa'natic

15. В многосложных глаголах с суффиксами

-ate -ise/-ize  -y

обычно ударение падает на третий слог с конца

■ □ □, e.g. 'organise

'Compensate, 'ventilate, 'organise, 'advertise, 'occupy, 'simplify, 'сompensating, 'ventilator, 'advertising (but: ad'vertisement), 'occupying, 'simplifying

Безударные гласные в данных суффиксах глаголов читаются как в ударном открытом слоге (I тип чтения)

[eıt]  [aız]   [aı]

Separate ['separıt] –to separate ['separeıt], estimate –to estimate, delegate –to delegate

ПОМНИТЕ: Если вы добавите к таким глаголам суффикс -er/-or или окончание -ing, ударение не изменится

например, 'organise –'organiser, 'compensate - 'compensating

16. В многосложных глаголах с двумя односложными приставками или с двусложными приставками:

over-   inter-(intro-)

contra-(counter-)  super-

retro-    circum-

under-

ударение падает на последний слог

□□ ■, e.g. under'take

Inter'act, over'come, under'take, super'add, discon'nect

17. В многосложных глаголах без суффиксов и приставок, перечисленных в правилах 15-16, ударение падает на второй слог с конца

□ ■ □

De'velop, con'sider, i'magine, de'termine, re'member.

1. Read the adjectives according to the pattern: 

a) ■ □ 

evident  elegant  competent  consequent

confident  different  eminent  prominent

talkative  tentative  primitive  negative

practical  minimal  criminal  vertical

poisonous  vigorous  frivolous  critical

b)  ■ □ 

repetitive  competitive anonymous analogous

accusative demonstrative alternative  affirmative

electrical  grammatical syntactical  mechanical

c)  □ ■ □ □

interrogative chronological analytical  agricultural

alphabetical arithmetical economical astronomical


d)
□ ■ □

important  dependent intensive  expensive

inactive   impulsive  impressive aggressive

offensive  compressive enormous  amorphous

2. Read the adjectives with suffixes -able and -ary according to the pattern: 

a) ■ □ 

visible  sensible  flexible  possible

usable  suitable  stretchable washable

durable  curable  portable  

b)  □ ■ □ □

elementary  rudimentary  documentary

introductory  complimentary  satisfactory

c) ■ □ □ □

military  literary  secretary  sanitary

customary temporary  vulnerable  preferable

3. Read the verbs according to the pattern ■ □ . Mind the pronunciation of the suffixes [eit], [aiz] and [ai].

a) allocate  animate  advocate  actuate

navigate  aspirate  operate  infiltrate

aggravate  fabricate  activate  formulate

b) advertise  summarise analyse  utilise

improvise  galvanise  colonise  organize

fertilize  atomise  carbonise  mechanise

c) fortify  justify  mystify  simplify

amplify  terrify  magnify  multiply

nullify  occupy  purify  dignify

4. Put the verbs from the exercise 3 into the –ing form and read them.

. Form nouns from the verbs from exercise 3 using the suffix -er/-or and read them.

6. Read the verbs according to the pattern

a) □ ■

interlock  overlap  understand  interrupt

interfere  intercept  supersede   undermine

represent  disappear  recommend  disappoint

correspond  disconnect overcome   disapprove

b) □ ■ □

develop   determine  consider   deposit

afforest   remember  establish   continue

abandon  imagine  imprison   inhabit

astonish  diminish  prohibit   embarrass

7. Put the stress and read the adjectives. Consult the dictionary if necessary.

Fragmentary, remarkable, irreparable, responsible, retractable, understandable, preliminary, compulsory, transportable, convertible, readable, avoidable, available, explainable, applicable, navigable, considerable

8. Find the odd word, according to the stress pattern.

1) perceptible economic  approximate particular

) imitable  enormous  persistent  dependant

) successive negative  primitive  talkative

) average  poisonous  atomic  eminent

) prominent  important  elegant  confident

) optimistic  comparable respectable detachable

) universal  acrobatic  automatic  analogous

) ventilate  understand summarize purify

) interrupt  overlook  correspond circulate

) establish  continue  colonise  embarrass

) assemble  deliver  develop  interfere


.
Letters and Sounds (revision). Find a way from Start to Finish. You may pass a square only if the word in it has the sound [au]. You can move horizontally or vertically only.

START

 

house

sound

group

about

mouth

cow

soup

out

brown

mouse

bought

south

could

couple

grow

low

would

cloud

know

snow

touch

ought

down

count

thought

should

slow

blow

pound

young

soul

country

though

throw

town

round

           

          FINISH

10. Write the words from the box in the correct column according to their stress patterns.

economics  economy  physics  chemistry

mathematics  sociology  history  geology

photography  nation  nationality  geometry

 

  

□ ■  

 □ ■  

□ □ ■ 

 11. Fill the gaps with a word from the box which has the stress pattern given. There is one extra word. Then listen and check36.

biology  mathematics  history  geography

Sociology  chemistry   physics

My favourite subjects at school were sciences, especially   _____ and    ____. I’ve always been good with numbers, so I was good at    _______. I didn’t really like the social science subjects like     _______, and   _____, that’s strange because when I went to university I did    ____.

  •  12. There are ‘families’ of words with moving stress patterns. Listen and repeat.

'photograph pho'tography photo'graphic

e'conomy  eco'nomics eco'nomical

'national  natio'nality  'nationalise nationali'sation

'civil   ci'vility  'civilise  civili'sation

  •  
    13. Write in the word which is missing from the family. Then listen, check and repeat.

Model: society, sociology ( □ ■  ), sociological

1) civil, civilise, __________ ( □ □ ■ )

2) _________ (□ ■ □ □), biologist, biological

3) personal, _________ (□ □ ■ □ □), personalise

4) legal, legalise, _____________ (□ □ □ ■ )

5) _______ ( ), authority, authorise

UNIT 6

Ударные и безударные слова в предложении

18. В предложении следующие слова всегда являются ударными:

Глаголы, e.g. 'help

Существительные, e.g. 'town

Прилагательные, e.g. 'quick

Глаголы с послелогами, e.g. 'look 'out

Вспомогательные и модальные глаголы в отрицательной форме, e.g. 'dont, 'cant

Вопросительные местоимения, e.g. 'what, 'why

19. Как правило, следующие слова являются безударными в предложении:

местоимения, e.g. your

глагол to be

вспомогательные и модальные глаголы в положительной форме, e.g. do, can

союзы, e.g. and, or

предлоги, e.g. to, from

  •  1. Listen and repeat according to the pattern. What words are unstressed? Why39?

a)  □ ■

What’s your name?  Close the door.

Tom was right.   Wait and see.

Dogs can swim.   Go to bed!

b)  ■   That man.

  □ ■  That’s the man.

  □ □ ■ That was the man.

  □ □ □ ■ That could be the man.

  •  
    . Listen and repeat the chants where all the words are
    stressed40.

 ■,   ■ 

Don’t move!  Take care!

Keep calm!  Stay there!

 ■ ■

Go straight on!

Don’t look down!

Go straight on!

Don’t turn round!

 ■,   ■ □ ■

Don’t stop!  Carry on!

Run! Run!  Get away!

Quick! Quick! Hurry up!

  •  3. Complete these chants with the words from the box. Mind the stress pattern. Then listen, check and repeat.

down  be  stay  stand take

1) Don’t sleep! awake!

Get dressed! Don’t late!

2) still! Stay there!

Don’t move! care!

) Say please! Don’t rude!

Sit ! Eat your food!

. Put stresses in these small texts then read them aloud. Mind stressed and unstressed words and pauses at the end of the sentences.

1) We don’t like coffee breaks. I mean we just get a coffee or tea and take it back to our desks. But it’s dangerous. People sometimes knock the drink over the computer, you know.

) I didn’t go to the concert because I lost my ticket. I didn’t actually lose it, it was in my jeans pocket and I put it in the washing machine. So, I went to the door of the theatre and they said it was no good.

) I can never guess the weather right. If I wear a warm shirt, the weather’s hot. If I wear cool clothes, there’s a cold wind. When I don’t take my umbrella, does it rain? Of course, not! Then I leave it in the bus!


5. Letters and Sounds (revision). Put these words in the correct square in the table. Do not write in the shaded squares.

Boy here  share shy  she  toy

Beer hair  high  he  bore  pier

Bear buy  be  pour  tea  tie

Pair deer  pea  we  die  pie

Dare door  fear  four  wear  why

Fair wore  tear

[ɔı]

[ɔ:]

ə]

[eə]

[aı]

[i:]

[w]

[f]

[d]

[p]

[t]

[b]

boy

[h]

[ ʃ ]


Sentence Stress
Phrasebook43

You will speak more fluently if you say some very common expressions with a fixed pronunciation, like a single word. The expressions below are grouped according to their stress pattern. Listen and repeat.

  •  1. □ ■ 

Good morning.

Good evening.

Excuse me!

How are you?

You’re welcome.

I’d love to.

  •  2. ■ □ ■

What’s you name?

What’s the time?

Thanks a lot.

Close the door.

Yes, of course.

Come and see!

Don’t forget.

  •  3. □ ■ □ ■

A piece of cake.

The shop was closed.

It’s time to go.

I spoke to John.

A cup of tea.

  •  4. ■ □ ■ □

See you later!

Just a moment.

Pleased to meet you.

Where’s the station?

  •  5. ■ ■ □

No problem.

Don’t worry.

Keep quiet!

Please help us.

Who told you?

  •  
    6.
    ■ ■ □ □

How much is it?

How far is it?

What time is it?

What day was it?

  •  7. ■ □ □ ■

What do you do?

Where are you from?

Where do you live?

Where were you born?

When does it leave?

How do you do?

What do you want?

  •  8. □ □ ■ □

Can you help me?

Do you like it?

Are you coming?

Was it raining?

There’s a problem.

  •  9. □ □ ■ □ ■

Would you like a drink?

Do you want to come?

Is it time to go?

Is it far from home?


T E S T S

TEST 1

Find the odd word, according to the reading rules (Найдителишнееслово согласно правилам чтения подчеркнутых букв)

Model: A) fate  B) ball  C) famous  D) favourite

Answer: B) ball ([ɔ:], в остальных случаях –[ei])

1. A) Polish  B) bottom  C) common D) porridge

. A) hammer B) data  C) flannel  D) channel

. A) crude  B) spruce  C) jute  D) fume

4. A) stump  B) mute  C) huge  D) tune

. A) throne  B) grope  C) yoke  D) dodge

6) A) myth  B) mystic  C) physics  D) dyke

7. A) texture  B) exam  C) exaggerate D) exhibition

. A) remark  B) varnish  C) prepare D) hardship

. A) here  B) mere  C) service  D) sincere

10. A) embarks B) reflects  C) inserts  D) starves

. A) pebbles B) plunges C) windows D) explodes

. A) where  B) when  C) why  D) whom

. A) appraised B) repulsed C) rescued D) allowed

. A) upgraded B) judged  C) informed D) proposed

15. A) wrap  B) ward  C) wisdom D) woke

. A) clog  B) crop  C) scum  D) fence

. A) century B) cyst  C) clump  D) cell

. A) struck  B) cramp  C) scripture D) centre

. A) groom  B) plunge  C) fledge  D) Egypt

. A) plug  B) gutter  C) geology  D) guide

TEST 2

Find the word with a different sound where underlined. (Найдите слово с другим звуком в подчеркнутом месте)

Model: A) fit  B) split   C) kind  D) will

Answer: C) kind ([ai], в остальных случаях –[ i ])

1. A) school  B) chemistry  C) architect D) chalk

. A) skated  B) looked   C) passed  D) cooked

. A) vision  B) passion  C) illusion  D) decision

4. A) mild  B) film   C) milk  D) mill

. A) sees  B) watches  C) has  D) nods

6. A) barn  B) yard   C) award  D) harmful

Find the word where the stressed vowel is read as in the alphabet (Найдите слово, где ударная гласная читается так, как она называется в алфавите)

7. A) fool  B) role   C) roll  D) score

. A) bare  B) farm   C) palm  D) tape

. A) dead  B) there   C) media  D) pepper

10. A) puzzle  B) future   C) button  D) fur

. A) mirror  B) mining   C) fire  D) winner

Find the word where the first letter is NOT read (Найдите слово, в котором первая буква НЕ читается)

12. A) whole  B) whale  C) why   D) while

. A) kitten  B) knelt  C) kilobyte  D) kick

. A) happy  B) home  C) honest   D) horror

15. A) wrap  B) ward  C) wisdom  D) woke

. A) trench  B) wrench  C) wench   D) branch


Find the word where the letter C is NOT read as [s] (
Найдите слово, в котором буква С НЕ читается как [s])

17. A) cellular B) clack  C) cent   D) mince

. A) cist  B) pence  C) insect   D) central

Find the word where the letter G is read as [g] (Найдите слово, в котором буква G читается как [g])

19. A) guest  B) gem C) geometry  D) gymnastics

. A) gypsy  B) gesture  C) ginger  D) gossip

TEST 3

Find the word with a different sound where underlined. (Найдите слово с другим звуком в подчеркнутом месте)

Model: A) fit  B) split  C) kind  D) will

Answer: C) kind ([ai], в остальных случаях –[ i ])

1. A) change  B) choose  C) children D) mechanic

. A) missed  B) posed  C) called  D) preferred

. A) leisure  B) pressure C) pleasure D) measure

4. A) mask  B) parrot  C) fan  D) sample

. A) takes  B) goes  C) escapes D) rates

6. A) horn  B) horror  C) worthy  D) cord

Find the word where the stressed vowel is read as in the alphabet (Найдите слово, где ударная гласная читается так, как она называется в алфавите)

7. A) more  B) throne  C) mock  D) spoon

. A) prepare  B) cadge  C) have  D) trade

. A) scent  B) here  C) Sweden D) edge

10. A) furniture B) huge  C) cut  D) murder

. A) squint  B) gripe  C) shrimp  D) admire

Find the word where the first letter is NOT read (Найдите слово, в котором первая буква НЕ читается)

12. A) who   B) where  C) whale  D) whence

. A) kite   B) knight  C) kilogram D) Kate

. A) handsome  B) hole  C) hour  D) hill

15. A) wrench  B) wallet  C) witch  D) wench

. A) grudge  B) wry  C) crux  D) truce

Find the word where the letter C is NOT read as [s] (Найдите слово, в котором буква С НЕ читается как [s])

17. A) cell   B) clump  C) cyst  D) since

. A) fence   B) Celt  C) conduct D) century

Find the word where the letter G is read as [g] (Найдите слово, в котором буква G читается как [g])

19. A) guide   B) geology C) gender  D) dodge

. A) plunge  B) gem  C) budget  D) give

TEST 4

Find the word with a different vowel sound (Найдите слово с другим гласным звуком)

Model: A) hot  B) hold  C) gone  D) swan

Answer: B) hold ([ou], в остальных случаях –[ɒ])

1. A) black  B) want  C) mad  D) hand

. A) case  B) lake  C) name  D) care

. A) soap  B) hope  C) sold  D) soup

. A) what  B) hot  C) most  D) salt

. A) foot  B) look  C) blood  D) push

. A) rude  B) luck  C) run  D) but

. A) leave  B) beach  C) bread  D) clean

Find the word where one of the consonants is NOT read (Найдите слово, в котором одна из согласных букв НЕ читается)

Model: A) camp B) crisp  C) climb  D) cost

Answer: C) climb [klaim], Буква B не читается

8. A) lamb  B) label  C) cable  D) cost

. A) recipe  B) repeat  C) receipt  D) rope

. A) listen  B) windy  C) eaten  D) after

. A) hour  B) hate  C) home  D) hill

. A) old  B) pile  C) half  D) help

. A) cold  B) calm  C) colour  D) film

. A) hurry  B) hairy  C) hungry  D) here

Add the consonant sound to the word to make another word  (добавьте к слову согласный звук, чтобы получилось другое слово)

Model: [g] + eight [eit] = [geit] gate

15. [k] + aim =

. [k] + ache =

. [l] + eight =

. [r] + owes =

. [w] + eight =

. [s] + eyes =

. [h] + eye =

. [b] + air =

. [b] + earn =


TEST 5

  •  Listen and choose the word you hear (послушайте и выберите слово, которое Вы слышите)

1. Have you got a _____ I could borrow?

A) pan   B) pin  C) pen

. We should clean the _____ first.

A) cut   B) cat  C) cot

. You won’t be able to _____ this.

A) fill   B) feel  C) fail

. I think that’s the _____.

A) west   B) worst  C) pen

. The _____’s too small.

A) cot   B) coat  C) court

. I don’t think it’s _____, you know.

A) far   B) fur  C) fair

. What time did the _____ arrive?

A) woman   B) women

. The _____ here.

A) officer’s   B) office’s

. I used to have a _____.

A) bet   B) vet  C) pet

. I got a good _____ for it.

A) price   B) prize

. They didn’t _____ him.

A) suit   B) shoot

. I think it’s in the _____.

A) code   B) coat  C) coach
. That’s a _____ colour.

A) fine   B) wine  C) vine

. His _____ was broken.

A) back   B) bag

. You can smell it in the _____.

A) air   B) hair

. You’ll have to _____ the baby.

A) watch  B) wash

. They’re _____.

A) singing  B) sinking

. I’ll _____ it tomorrow.

A) collect  B) correct  C) connect

TEST 6

  •  Listen and choose the word you hear (послушайте и выберите слово, которое Вы слышите)

1. The _____ is broken.

A) glass  B) gas

. The _____ is out!

A) tooth   B) truth

. I can’t _____ anything.

A) sell   B) smell

. They _____ more time.

A) need   B) needed

. I think they _____ to talk.

A) want   B) wanted


. There are _____ people in my class.

A) thirty   B) thirteen

. Alice _____ here.

A) is   B) was

. The books _____ cheap.

A) are   B) were

. I think there are some pears _____ grapes.

A) and   B) or

. What _____ she say?

A) does   B) did

. _____.

A) That smile.  B) That’s a mile.

. We need more _____.

A) sport   B) support

. It’s all in the _____ now.

A) past   B) pasta

14. Our _____ came late.

A) guests   B) guest


TEST 7

Find the word with a different number of syllables (Найдите слово с иным количеством слогов)

Model: A) snakes  B) sheep  C) foxes D) cats

Answer: С) foxes ([‘fɒksiz] –слога, в остальных словах –по одному)

1. A) likes  B) wants  C) talks  D) washes

. A) wanted  B) walked  C) saved  D) brushed

. A) rainy  B) sorrow  C) afternoon D) porridge

4. A) about  B) around  C) asleep  D) asked

. A) fourteen B) forty  C) fortieth  D) hundred

. A) builds  B) rebuild  C) builder  D) building

. A) supermarket B) waterfall C) holiday  D) hairdresser

. A) school  B) texts  C) over  D) sports

All the words or expressions in each group have the same number of syllables. Find the one with stress in a different place (Все слова или фразы в каждой группе имеют равное количество слогов. Найдите то, в котором ударение падает в иное место)

Model: A) October B) November C) December D) January

Answer: D) January –на первый слог, в остальных словах –на второй)

9.  A) Saturday    B) holiday  

C) tomorrow    D) yesterday


. A) morning    B) fifty  

C) fifteen     D) August

11. A) He told me.    B) I like it.

C) She finished    D) Close the door

12. A) Go to bed!    B) Don’t worry

C) What’s the time?   D) Fish and chips.

13.  A) table     B) tourist

 C) tunnel     D) today

. A) mistake    B) famous  

C) become    D) remove

15. A) economics    B) economy

C) education    D) scientific

16. A) It isn’t true.    B) I’ll see you soon

C) No, it isn’t.    D) He’s not at home.
Appendix 1

Funny Phonetics

V O W E L S

[æ]

The fat cat sat on the man’s black hat.

[ei]

The rain in Spain falls mainly in the plain.

[i:]

Steve keeps the cheese in the freeze.

[e]

It’s best to rest, said the vet to the pet.

[ai]

Nile crocodiles have the widest smiles.

[ i ]

Tim bit a bit of Kitty’s biscuit.

[a:]

It’s hard to park a car in a dark car park.

[eə]

Sarah and Mary share their pears fairly.

[əu]

Rose knows Joe phones Sophie, but Sophie and Joe don’t know Rose knows.

[ɒ]

John wants to watch Walter wash the dog.

[]

My mother’s brother’s my uncle; my uncle’s son’s my cousin.

[u]

That cook couldn’t cook if he didn’t look at a cook book.

[u:]

Sue knew too few new tunes on the flute.

[ɜ:]

The girl heard the nurse work.

[ɔ:]

Laura’s daughter bought a horse and called it Laura.

[ɔi]

Roy enjoys noisy toys.

[au]

Mrs Brown counted cows coming down the mountain.


unstressed

[ə]

I ate an apple and a banana in a cinema in Canada.

unstressed

[ i ]

Alex’s lettuce tasted like cabbage.

C O N S O N A N T S

[b]

Bernie brought a big breakfast to bed.

[p]

Pat put purple paint in the pool.

[s]

It’s six or seven years since Sydney’s sister sang that song.

[z]

Zebras in zoos are like dolphins in pools.

[d]

David’s daughter didn’t dance but David’s dad did.

[t]

Betty bought a tub of butter.

[f]

Frank found four frogs laughing on the floor.

[v]

Vera drove to Venice in a van.

[g]

Grandma gave the guests eggs and frog’s legs.

[k]

The king cooked the carrots and the queen cut the cake.

[h]

Harry had a habit of helping hitch-hikers.

[w]

Wendy went away twice a week.

[j]

We didn’t use euros in Europe a few years ago.

[ ʃ ]

Sharon shouldn’t wash her shoes in the shower.

[ʤ]

Ginger split orange juice on George’s jacket.

[tʃ]

Which child put chalk on the teacher’s chair?!

[l]

Clara’s really clever but Lilly’s a little silly.

[r]

The rabbits raced right around the ring.

[m]

Mum made me move my models.

[n]

There was no one on the moon on the ninth of June.

[η]

Young King Kong was stronger than strong.

[]

Martha Smith’s an author and an athlete.

[]

My father and mother live together with my other brother.


Appendix 2

Stressed Vowels

Letter

Type I

Open Syllable

Type II

Closed Syllable

Type III

Vowel + R

Type IV

Vowel + R + Vowel

A

[ei]

ta●ke

[æ]

cat

[a:]

arm

[eə]

Mary

E

[i:]

me

[e]

pet

[ɜ:]

her

[iə]

here

O

[əu]

o●val

[ɒ]

not

[ɔ:]

form

[ɔ:]

more

U

[ju:]/[u:]

mu●te

rule

[]

cup

[ɜ:]

burn

[juə]/[ uə]

pure

I, Y

[ai]

fi●le

try  

[ i ]

little

gym

[ɜ:]

bird

tyrn

[aıə]

wire

tyre

Unstressed Vowels

E, I, Y

[ i ]  funny [‘fni], bandit [‘bændit], rocket [‘rɒkit]

A, O, U

[ə] banana [bə’na:nə], album [‘ælbəm],

common [kɒmən]

Any Vowel + R at the end

[ə]  doctor [‘dɒktə], dollar [‘dɒlə], dinner [‘dinə]


Appendix 3

Recommended Web-resources

1. Phonetics web site. Library of English sounds: http://www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/english/index.html

С помощью данного сайта, включающего звуковые образцы и мультипликационные схемы органов речи для каждого английского звука, вы можете отшлифовать свое произношение.

2. В. Шевар де Нидзе "EngЛИШЬ для тех, кто хочет говорить по-английски без русского акцента

http://www.abroad.ru/english/funticks/content.htm

В занимательной форме представлена история английского языка, объясняющая многие трудности английских правил чтения. Названия некоторых разделов: “Почему англичане пишут Ливерпуль, а читают Манчестер”, “Как неправильное произношение может привести к международному скандалу”, “Для тех, кто хочет говорить, как дядюшка Сэм”, “Как красивое произношение может повлиять на вашу карьеру”

Appendix 4

SYMBOLS

■    ударный слог

□    безударный слог

●    граница между двумя слогами

  задание для работы с аудиозаписью


Библиография

  1.  Мкртчян И.Г. Learn to read English words. (Пособие по технике чтения на английском языке). М.: Международные отношения, 1977
  2.  Hancock, Mark. English Pronunciation in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2003


Содержание

Unit 1. Основные правила слогоделения    

Unit 2. Двусложные слова. Ударение и особенности

чтения ударных гласных       

Unit 3. Ударение в многосложных словах

(три слога и более)        

Unit 4. Ударение и особенности чтения ударных

гласных в многосложных словах     

Unit 5. Особые случаи расстановки ударения

в многосложных существительных, прилагательных

и глаголах          21

Unit 6. Ударные и безударные слова в предложении

Tests           

Appendix 1. Funny Phonetics      

Appendix 2. Stressed and Unstressed Vowels   

Appendix 3. Recommended Web-resources   

Appendix 4. Symbols        

P. 64

p. 70-71

p.74

72-73

161